Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta en Allergifri klocka


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Om man har nickelallergi (svår sådan) - och påverkas t.o.m av metallen på enbart ett spänne - finns det i utlandet något plast eller akryl alternativ. Vad söker man "på" på engelska? Några länkar/förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänne som i bältet är ju "buckle" på engelska. Googla plasic buckle så kommer det upp sådana spännen som på dator och kameraväskor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper men kanske plastic watches

http://www.polyvore.com/plastic_watches/shop?query=plastic+watches

men är du inte ute i buschen så är det väl bara att gå till den lokala urmakaren !

Eller börja som många andra med tiden i mobilen.

 

Jag tillhör de med klocka på handleden, en Seiko, kinetic, rostfri, men det är ju nickel i rostfritt....

http://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/dykur-200m/seiko-scubadiver-kinetic-ska371p1/

 

Kinetic innehåller en generator som drivs av handrörelserna och laddar ett batteri som räcker för att hålla igång klockan ca 6 månader.

Så inga problem med att lägga den ifrån sig. Och inget behov av batteribyte.

Min drar sig mindre än 10 sekunder på en månad. Sett när jag måste justera datumvisningen manuellt vid månadsskifte.

Nackdel: Kronan har tendens skruva upp sig, så jag kollar kronan och drar åt vid behov innan jag simmar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Eftersom det i Sverige finns klockor i titan, för de som inte nöjer sig med att lacka över metallen, antar jag att det går bra att köpa klockor med boett och armband i titan i utlandet också.

http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=3797

Det var mycket intressant! Men då måste jag ställa en förmodligen dum fråga - om personen ifråga är konstaterad nickel allergiker - reagerar man då inte på exempelvis stainless steel? Likaså inte heller på Titan? Fast stål innehåller väl nickel? Så titan bör då fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En läkare sa till mig en gång att det finns inget ämne som man inte kan bli allergisk mot.

 

Titan brukar, eller åtm. brukade, användas i skruvar mm som måste operas in i kroppen. Jag antar att man valt just titan eftersom kroppen "gillar" det bäst, av de ämnen som det i övrigt går att tillverka skruvar mm. av.

 

Hur är det med en sådan dyr klocka i titan, är alla sprintar mm också, då, i titan?

 

"Of topic" drar jag mig till minnes priset på en skruv M6x10 (men med stor skalle), av titan, som sitter (eller satt) på/i skyddsplåtarna i utblåset på Viggen. 205 kr styck. (1984) Minns inte hur många sådana som fick bytas efter att de skramlat bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titan är ett grundämne och ingen blandning som rostfritt stål, titan innehåller alltså inte nickel.
 

Jag har nickelallergi. Vilken klocka ska jag välja?
För alla nickelallergiker rekommenderar vi att man väljer en klocka av titan, men det finns även klockor av andra material som är nickelfria, exempelvis keramik.

http://www.lindahlsurmakeri.se/faq.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Seikoklocka till min hustru för många år sedan med boett och spänne i titan, och hon hade provat allt möjligt tidigare som hon reagerade på.

Den här klockan har däremot funkat hur bra som helst, och så går den som en klocka :P / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag köpte en Seikoklocka till min hustru för många år sedan med boett och spänne i titan, och hon hade provat allt möjligt tidigare som hon reagerade på.

Den här klockan har däremot funkat hur bra som helst, och så går den som en klocka :P / Hälsningar Claes

Vad hette modellen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Beklagar för ett sent svar, men tyvärr har jag ingen aning. Den inköptes någon gång sent 80-tal och så långt tillbaka borde man ju minnas eftersom jag inte kommer ihåg vad som hände i går...Men det bör finnas något liknande,allergierna har ju ökat så det borde finnas en marknad för detta./ Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...