Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OneDrive


hup151_t

Rekommendera Poster

Har installerat OneDrive på min stationära och laptopen båda med w10. När jag vill föra över mappar/filer till OneDriven måste jag tydligen kopiera från E och klistra in i OneDriven. Om jag bara drar mappen från E så flyttas den. Jag har kopierat in 1 mindre (256mb) och 1 stor mapp (6,3 gb)  och 2 bildfiler. Den mindre mappen och bildfilerna syns direkt på laptopen. Den stora mappen däremot flyttas inte momentant men jag ser att storleken ökar långsamt (väldigt långsamt) på laptopen och jag antar att den efterhand kommer att ta med allt. Ska det gå så här långsamt? Förut har jag laddat ner på en sticka från stationära och sen satt in den i laptopen och laddat ner där. Jag ser ingen vinst vad gäller hastighet att föra över. Laptopen ska vara en form av back-up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja allt hänger samman med vilken bredbandshastighet du har.

 

Förenklat här är:

1 Byte=8bitar

1GB=1024MB

 

Om vi tar ett exempel där jag har fibernät med 100Mbit/sek ned och 10Mbit/sek upp

I praktiken c;a 96Mbit/s ned och 9 Mbit/s upp

 

Så för att skicka en fil på 10MB "uppströms" så kommer detta att ske med maximal hastighet 1,125MB/sek

=> 10MB filstorlek tar c:a 9 sek.

Har du då en tusen gånger större fil/er liksom en backup lätt kan ta upp....

 

10GB Tar då 9000 sek=150 min=2,5 tim

100 GB Tar då 90000 sek=1500 min=25 tim

 

Nedladdning c:a 8 ggr fortare.

Ifall jag nu räknat rätt vill säga... :blink:

 

Hursomhelst, att lagra stora datamängder i "molnet" anser jag personligen helt värdelöst, för att inte tala om att den personliga integriteten kränks ännu mer om molnet ligger utanför Sverige....

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack - jag har Telias 100/100 och kör med sladd på bägge datorerna. Min stationära med IE7 processor och 16 ddr både skickar och tar emot ca 130! moch laptopen ligger på 95/85. Nyfiken bara men OneDrive påverkar alltså inte överföringen? Den här metoden med OneDrive är lättare för en 72-åring att begripa än den andra metoden med sammankoppling du hjälpt till med. tack thumbs up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gör det.

I mitt enkla räkneexempel tog jag bara upp ideala förhållanden där hastigheten sker konstant.

 

I praktiken handlar det dels om bandbredd dvs. hur många abonnenter som delar på en viss knutpunkt och där trafiken påverkar hur mycket bandbredd en själv har tillgång till.

Men ponera att just den hastigheten sker just så som jag räknat på, utan störningar.

 

Då handlar det än mer om server eller servrarna, nätverks-servrarna och vilken kapacitet dessa har.

 

Jag skulle tippa på, en ren gissning, att dom kommer att ligga c:a 1/5 under ditt bredbands 100Mbit/s max hastighet att kunna ta emot datat. Dvs. 20Mbit/s

Men i vissa spikar vid olika tidpunkter med extrem hög trafik med 10-tusentals användare kanske det går ned till 1/50 del eller 2MBit/s

 

Då kan du räkna ut själv att det ibland kan ta ofantligt långt tid att skicka ens det minsta datamängd.

 

[Edit] Uppdaterat texten.

Mvh

 

Ps. Med reservation att jag kanske räknat helt åt fanders. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat OneDrive på min stationära och laptopen båda med w10. När jag vill föra över mappar/filer till OneDriven måste jag tydligen kopiera från E och klistra in i OneDriven. Om jag bara drar mappen från E så flyttas den. Jag har kopierat in 1 mindre (256mb) och 1 stor mapp (6,3 gb)  och 2 bildfiler. Den mindre mappen och bildfilerna syns direkt på laptopen. Den stora mappen däremot flyttas inte momentant men jag ser att storleken ökar långsamt (väldigt långsamt) på laptopen och jag antar att den efterhand kommer att ta med allt. Ska det gå så här långsamt? Förut har jag laddat ner på en sticka från stationära och sen satt in den i laptopen och laddat ner där. Jag ser ingen vinst vad gäller hastighet att föra över. Laptopen ska vara en form av back-up.

Du kan välja vilka mappar i datorn som ska synkroniseras med OneDrive, dvs kopieras till Microsofts servrar. Du behöver inte kopiera från E: och klistra in i någon särskild mapp.

http://www.howtogeek.com/222817/how-to-configure-onedrive-to-sync-only-certain-folders-in-windows-10/

 

När du synkroniserar en fil med OneDrive laddas filen upp till Microsofts server och sen laddas den ner till den andra datorn. Det tar längre tid än att kopiera till och från ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...