Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 delning av mappar


hup151_t

Rekommendera Poster

håller på försöka lära mig detta. På partition E har jag t ex huvudmapp MF om 6.3 gb , 51 undermappar och drygt 14k bildfiler. När jag högerklickar på MF ser jag att den visar "delad". Likaså visar undermapparna "delade". När jag delade MF blev automatiskt samtliga undermappar delade?

Bildfiler kan tydligen inte delas då delning ej syns vid högerklickning. Nu ser jag att två av undermapparna tydligen finns kopierade till "Den här Datorn"  för när jag högerklickar på Den här Datorn i utforskaren får jag fram "Snabbåtkomst - Skrivbord-Hämtade Filer-Dokument- L (extern ej inkopplad hd)-Bilder och därefter de 2 undermapparna från MF och partition E. Funderar varför de nu finns där.

Jag har försökt göra nätverk med annan W10. Ska alla delade mapparna automatiskt synas på den andra datorn (påslagen) eller ska nåt speciellt göras med mappen för att den ska kunna se? När/om den andra datorn har kontakt kan den då öppna mapparna och spara filerna på sin hd? Högerklickning på bildfil visar t ex "sänd till enhet" - när jag provar söker den men hittar ingen enhet  trots att både smart-telefon och annan dator finns intill.

 

Jag har givetvis läst de länkangivelser jag fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
Det är bra att frågar om något inte stämmer.
Jag kan tyvärr inte ge dig alla svar, men det kommer du nog att få.
 
Till att börja med:
Jag delar upp dina frågor:

  • håller på försöka lära mig detta. På partition E har jag t ex huvudmapp MF om 6.3 gb , 51 undermappar och drygt 14k bildfiler. När jag högerklickar på MF ser jag att den visar "delad". Likaså visar undermapparna "delade". När jag delade MF blev automatiskt samtliga undermappar delade?

Ja om du väljer att en mapp  i dess egenskaper (högerklick på mappen) och alla dess undermappar skall klassificeras på ett visst sätt.

 

2. Jag har försökt göra nätverk med annan W10. Ska alla delade mapparna automatiskt synas på den andra datorn (påslagen) eller ska nåt speciellt göras med mappen för att den ska kunna se?

 

Ja, Du måste dela ut den mappen för att den andra eller alla andra datorer i nätverket skall få åtkomst.

Se

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/setting-home-network#1TC=windows-7

 

http://m3.idg.se/2.1022/1.504783/sa-delar-du-filer-i-ditt-hemmanatverk---och-kommer-at-dem-overallt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...