Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft print till PDF


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Någon som fått denna inbyggda funktion i Windows 10 att fungera?

Man väljer alltså skrivare "Microsoft print till pdf" i utskrift menyn, namn och plats sedan spara.

 

När jag testar, dels via ett ett utskrivbart webbformulär, MS-Word, eller via anteckningar så skapas ingen fil, oavsett om jag kryssar i "skriv till fil" (vilket inte skall behövas).

Ja via anteckningar kommer det upp ett felmeddelande: Fel parameter.

 

Nu är ju detta inget bekymmer för mig eftersom jag använder Adobe Acrobat X Pro om jag tex. vill skriva ut till pdf, men det vore ju kul om man fick till det inbyggda stödet i Windows 10 att fungera också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

För mig fungerade det lite olika beroende av vilket program jag skrev ut från.

Vid utskrift från MS Edge får jag upp en utskriftsdialog (app) där jag kan välja skrivare (Microsoft Print to PDF), orientering, skala etc men inte var jag vill spara den och inte heller ge den ett filnamn. En stund efter jag skrivit ut dokumentet får jag ett meddelande (nere i högra hörnet av bildskärmen) om att filen sparats i mappen Dokument. Dokumentet får fått filnamnet på sidan jag skriver ut, tex "Privat-Svedbank.pdf".

Vid utskrift från IE 11, Word och Excel (Office 2010) får jag möjligheten att namnge utskriften och välja var denna skall sparas. I Office kan jag dessutom göra som tidigare i Windows 7 & 8, välja "Spara och Skicka" och därefter Skapa PDF/XPs-dokument. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det sparas till standardmappen //users/användarnamn/Documents ?

 

Nu har jag inte kunnat kontrollera detta, eftersom jag sitter på en annan maskin för tillfället.

Men då skulle ju detta innebära att funktionen "Microsoft Print to PDF" inte fungerar: som det vilseleder en användare att tro att man har valmöjlighet att välja plats för filen där den skall sparas...

 

Är det någon som kan bekräfta detta?

 

Vad som kan göras i Microsoft Office eller andra program är ointressant i denna tråd.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekräftas

Utskrift från Edge ger inga val att ange plats eller namn.

Utskrift från Firefox och Anteckningar ger dessa val.

 

(jaså, detta ska vara en nyhet, funnits länge i Linux Mint  ;)  )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade skriva ut från Firefox och från Notepad+ via Print to PDF

 

inga problem, jag kan välja var och under vilket filnamn det ska sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så det fungerar i min dator. Däremot får jag inte alltid någon notis om den har skrivits ut och var den sparats. När jag provade att skriva ut denna sida (under tiden jag skrev detta inlägg), sparades utskriften i mappen

D:\Användare\användarnamn\Dokument\Microsoft print till PDF - Windows 10 - Eforum.pdf.

Observera att innan jag uppgraderade min dator från W8.1 till W10 flyttat dokumentmappen till denna plats på D-disken. Vid uppgraderingen till 10:an la systemet tillbaka dokumentmappen på C-disken, men ändå placeras utskriften här(?). Många av mina program (Office etc) hänvisar dock till denna disk. Kan tillägga att notisen om utskriftens filnamn och placering kom ca 2 minuter senare, men så kortvarigt att jag inte hann läsa var filen hette eller var den sparats. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att notisen om utskriftens filnamn och placering kom ca 2 minuter senare, men så kortvarigt att jag inte hann läsa var filen hette eller var den sparats. /bgjo

Står det meddelandet i Åtgärdscenter "trist fyrkant med tre vågräta streck" i aktivitetsfältet?

 

[Edit] Funktionen verkar således något "skakig"... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker upp en svart rektangel 50x15mm från höger kant ovanför aktivitetsraden och försvinner efter ca 2 sekunder. Kan inte återfinna denna notis i "Åtgärdcenter" efter att den försvunnit. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för notis ni pratar om?

 

Iofs har jag inte print to pdf som standardskrivare men jag fick bara upp en fildialog, välja filnamn och så var det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok, testar. Får då upp ett meddelande som jag kan klicka på varvid filen öppnas.

 

Sparades i min Dokument-mapp.

Lite irriterande att inte kunna styra var den ska paras eller under vilket namn, att inte ens kunna för att man vill kunna få de valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix.

Jag förstår ingenting. Icke att jag kan hitta igen dom olika test-pdf:erna nånstans.

Grejen är att det hela uppträder som om det faktiskt skulle sparas något, men var?

 

Och fortfarande så är den löjliga menyn att man själv skall kunna få välja plats - just en löjlig meny utan att man själv kan få välja plats :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...