Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IMAP och synkning


knotas

Rekommendera Poster

Jag använder Telias mailserver för

Telias webmail

Windows Live Mail

Ios mailprogram på surfplatta

 

Vad jag har lärt mig om IMAP är att mail lagras på Telias server!

 

Hur sker synkning mellan dessa dessa mailprogram. Synkning brukar ju innebära att identiska innehåll skapas men så är ju inte fallet här. Om jag exvis lägger upp en lagringsmapp på webmail syns inte denna på WLM och vice versa. Vad är det då som synkas? Använder Telia olika servrar för olika mailprogram. Om så inte är fallet undras vilket mailprogram som "styr" synkningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All din epost finns på en server (eller ja, du ser det som en server) hos Telia. Oavsett hur du ansluter, via epostprogram, webben eller telefonen har du tillgång till alla brev som finns där.

 

Med den reservation att varje klient du har kan ha sina egna inställningar för vilka mappar som de bevakar.

Skapar du en ny mapp på en enhet/klient, en mapp som synkas upp mot Telia, är det inte garanterad att denna dyker upp automatiskt hos övriga enheter/klienter, kan krävas att du öppnar upp inställningar och aktiverar synk av denna mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Det skulle vara det optimala om så skedde. Tråkigt att inte Telia som administrerar servern inte beskriver hur man konfigurerar resp. Klient.

Men vad innebär en synkronisering konkret? Om ex.vis Telias webmail inte

Innehållet någon lagringsmapp alls kan det inte då bli så att andra klienter raderar sina lagringsmappsar vid synk?

Förr i tiden när man synkade efterfrågade servern i vilken riktning synkningen skulle ske (skall A Styra sitt inneh. Till B Ellet vice versa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa!

 

1: I din klient, på din lokala dator, skapa en mapp, kopiera över några mail

2: Logga in på webben, där ser du garanterat allt, finns din mapp där?

 

Om ja

3 a: Gå till din andra klient, dator, finns mappen där?

3 b: Öppna inställningar för IMAP, kontrollera vilka mappar du "prenumererar" på.

 

Om nej

3 a: Tillbaka till klient ett. Mappen du skapade, ligger den "inom" ditt mailkonto eller är den lokal?

 

IMAP är fullt synkat åt båda hållen.

Raderar du något lokalt raderas det på servern, raderar du något på servern försvinner det lokalt.

Dvs raderar du något på klient 1 försvinner detta även från klient 2.

Läser du ett mail på klient 1 markeras det som läst även på klient 2.

Skickar du ett mail från klient 1 kan du även hitta det i klient 2.

 

osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med att lägga upp lagringsmappar på såväl

WLM som på Telias webmail. Det visar sig att INGEN synkning sker av mappar mellan dessa program.

 

Vid kontakt med Telias Premiesupport fick jag detta bekräftat. Telias webmail lagringsmappar lagras på deras server medans WLMs lagringsmappar

lagras lokalt på PC.

 

Bakgrunden till mina efterforskningar var att mina lagringsmappar har försvunnit från WLM. Supporten anger som trolig förklaring att dom försvunnit

i samband med uppgradering. Supporten fjärrstyrde min dator och fann inte heller dom försvunna mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WLM har jag ingen erfarenhet av.

 

Däremot vet jag att i Thunderbird kan jag skapa mappar inom IMAP eller lokalt på datorn. Det är mitt val var jag lägger dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...