Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jbo

Rekommendera Poster

Jag vill göra ett noteringshäfte i Excel (2010) för insättningar respektive uttag på diverse konton enligt uppställningen i png-filen.

 

Ett ark representerar ett år med ett blad för varje månad (i mitt exempel endast 3 månader).

Slutsumman från föregående månad förs över på rad 2 (”Trp”) i aktuell månad.

 

Kolumnen E (Saldo) räknar automatiskt ut föregående datums saldo plus/minus senaste insättning/uttag för var rad ända ner till sista rad (i exemplet: saldot i E4 plus/minus vad som finns i cellerna C5 resp. D5, osv. hela vägen ned till E20, enligt vad som framgår av png-filen).  

 

Cellen E20, (som lika gärna skulle kunna vara placerat i cellen E30, eller annan för ändamålet lämplig cell i kolumnen E), skall visa slutsumman för respektive månad.

 

Om man som i det här exemplet väljer att ha cellen för månadens slutsumma i nederdelen av kolumn E har man alltså till en början ett antal tomma rader att fylla i efter hand. Exakt hur många transaktioner som kommer att göras under månaden vet man inte på förhand så det blir kanske några mer än behövligt.

 

Resultatet av detta blir dock att man automatiskt får alla celler i kolumn E ifyllda ända ned till cellen E20 i samma ögonblick som resultatet för rad 3 räknas ut – d.v.s. även för de rader/celler som ännu inte har några egna ingångsvärden.
Det är iofs inte någon katastrof eftersom att så fort en tom rad får sina data ifyllda korrigeras värdet i kolumn E respektive cellen E20. Men det ser inte så snyggt ut.

 

Vad jag skulle vilja åstadkomma är att få summan i cellen E20 uträknat precis som i exemplet – men att cellerna i kolumn E för de rader som ännu inte har något data ifyllt skall förbli tomma till dess respektive celler i kolumn A - D är ifyllda, då de såklart skall resultera i ett resultat på samma rad i kolumn E och en slutsumma i cellen E20.
Om det blir lättare att åstadkomma samma sak genom att placera cellen för slutsumman högst upp (cell E2) skulle det också kunna vara en tänkbar lösning.

 

Tacksam för svar hur man lägger upp detta enligt någon, eller bägge, metoderna (slutsamman längst ned resp. högst upp). 

post-44543-0-72338900-1439673471_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag rekommenderar dig att ta till annat upplägg.

 

Som jag brukar säga, Excel mår bäst när data ställs upp som i en databas.

 

Tabeller med data (och kanske beräkningar) och rapporter som sammanställer och analyserar.

 

Dvs i ditt fall. En lång tabell där du har, som en start, fyra poster

Datum, händelse, debet/kredit*,  kostnad/intäkt

 

* i sig överflödig, det ges av om värdet i sista fältet är positivt eller negativt.

 

Sedan på detta analys. Kanske en enkel analys på översta raderna på bladet. Där du sätter ett datumintervall du vill se och formler som räknar ut saldo för given period?

Eller en pivotabell på annat blad där du analyserar över period, händelse..

 

 

Som svar på din direkta fråga, dölja värden

Börja med att formatera din tabell som en tabell. Formlerna blir snyggare då, enklare.

 

Exemplet är utan tabell

=OM(a3="";"";A2+C3 -D3)

 

Som sagt dock, överlägg att ändra till en mer databaslik lösning! Mycket enklare att underhålla, mycket enklare att utföra analys över längre perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...