Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vattenpöl under bilen


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har en golf som köptes ny 2013.

 

Såg en vattenpöl under bilen. Typ i mitt kanske något lite längre bak än mitt under bilen.

 

Är detta kondensvatten ifrån acn?

Jag tog på pölen och det kändes som vatten iallafall. Vattnigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja högst troligt är den kondensvatten från AC om du kört med kylanläggningen påslagen.

Det blir det jämt under min bil också när det är varmt ute.

 

Men att det är i mitten och bak? Lutar det där bilen står?

För säkerhets skull kan du ju öppna huven och snabbkolla kylvätskenivån, men som sagt det är säkert kondensvattnet. Kylvätskan brukar ju lukta lite svagt sötaktigt och ha en svag färg och det borde du märkt när du doppad fingrarna och kände på vattnet.

 

Mvh

 

Ps. såvida det inte redan var det vattnet på backen när du parkerade bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kändes liksom som tunt vatten. En pöl under bilen något längre bak än mitt under så att säga.

 

Nej ingen lutning vad jag tänkt på. Pölen är i garaget på min plats. Mitt under bilen nånstans något längre bak än precis mitt under. Svårt säga kanske är nästan mitt under.

 

Det är en pöl och inga fler. Idag parkera jag och efter nån minut flytta jag bilen för att jag tyckte jag stog lite snett. Vet ej hur snabbt vattnet kommer.

 

Ja idag ganska varmt så haft Ac på. Inga lampor som plingar när jag kör iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ta en vanlig golvsop, piasava eller nåt och borsta bort vattnet och sen ställer du dit bilen och kollar.

 

Öppna huven och se om det droppar nånstans, men kondensvatten så sker ju bara det när bilen är varm och klimatanläggningen körts och ju varmare ute temp ju mer får den jobba och mer kondens bildas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det droppar typ nu menar du?

Varmt ute och Acn varit på så bildas kondens som du sa men om

Acn på och ej direkt varmt kan det bli helt utan pöl då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det droppar ju inte som från en vattenkran, men visst kommer det droppar och omfattningen beror på ovanstående.

 

Är det svalt ute så kommer väl ingen kondens i princip, jag har inte detaljstuderat fenomenet.

 

Kan ju var ackumulerat också  tex. om du har ett svalt garage med betonggolv och för varje gång du parkerar bilen så blir det lite vatten som inte hinner dunsta av  i samma takt som det fylls på när det varit varmt ute?

 

Så ta sopen och borsta iväg den pölen så golvet torkar så märker du ju sedan hur mycket som det blir.

 

Jag tror inte att det är nån fara alls.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett svalt betonggolv. Garaget i sig är rätt svalt också.

 

Den pölen som är längre bak måste blivit när jag flyttat bilen för finslipa parkeringen eller något. När jag slog på bilen nu droppa det ifrån främre delen av bilen under. Jag hade en pöl där framme som var mindre som jag ej la märke till tidigare å det var samma konsistens på vattnet. Jag var nere nu i garaget. Eftersom jag nu flytta bilen blev det lite småpölar lite varstans.

 

När jag slog på bilen droppa det ifrån främre delen under bilen och det droppa ej från nån annanstans vad jag kunde se.

 

Eftersom jag är usel på bilar så är det ju ändå bra höra :-). Känns som kondens ifrån Acn.

 

Tack för hjälpen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var väldigt noga med att kolla så det inte är kylvatten, jag fick byte en motor som skar pga den gick torr på kylvatten. Öppna huven och kontrollera nivån på kylvatten om du inte gjort det redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om det är kylvattnet?

Vart sitter kylvattnet när jag öppnar huven? Hur mäter jag nivån?

Om nivån på kylvatten är låg borde väl de plinga på min instrumentbräda!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns en behållare, expansionskärl för kylvätskan, brukar vara av plast med markeringar för max och min där skall nivån ligga emellan. Kylvätskan brukar ju vara färgad också. Det står kanske också cooling liquid eller liknande ibland tryckt på den.

 

Annars öppnar du instruktionsboken där står det var denna behållare sitter  - ej att förväxlas med spolarvätskebehållaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är kylvätskebehållaren och som du ser ligger nivån bra. Den ligger alldeles på max -strecket och du ser ju också min strecket under.

Det framgår i instruktionsboken också om du öppnar den.

Slangarna till och från detta expansionskärl går ju sedan till kylaren längst fram på bilen.

 

Inget att bekymra sig om, det är kondensvatten som kommer på ditt golv, så vida du inte har hål i spolarvätska-behållaren men det luktar ju och är osannolikt.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drog även upp den man kollar oljenivån med gula handtaget men kom på jag ej hade något torka av med så satte ner den igen.

 

Det har ingen betydelse hur den gula sitter i själva hålet? Jag kom ej ihåg hur den satt först.

Jag körde ner den som de 2 sista bifogade bilderna. Antar det sitter ok på sista bilden?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du ser att det finns en svart o-ring en tätning alldeles under handtaget och den skall sluta tätt mot olje-röret där stickan skall sitta och det ser bra ut.

Men klart att du skall kolla olje-nivån...bör man alltid göra nån gång i bland.

 

Oljepåfyllningslocket (den med symbol av en oljekanna) verkar sitta alldeles bredvid så det är väl endast det som i så fall påverkar vilket håll du vrider det gula handtaget ifall det blir svårt att öppna olje-locket vid påfyllning av olja - och vilken olja det skall vara står i instruktionsboken också,

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja svarta ringen ser jag. Åt vilket håll gula handtaget sitter spelar ingen roll egentligen då.

Sitter rätt som på sista bilden alltså?.

 

Kul man lär sig:-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Förresten jag ser att det verkar finnas en Q-code märkning på oljesticks-handtaget? Kan det vara så att om du skannar in detta på din smartfån så kommer det upp information om vilken olja det skall vara (förutom att det står i instruktionsboken)?

Jag har aldrig sett eller tänkt på detta förut, men du kan ju testa att skanna in den ifall det är så.

 

Eller så är det ingenting, bara nåt som tillverkaren har som märkning för art.nr etc. i sina system.

 

Bara för skojs skull :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nivån på kylvatten är låg borde väl de plinga på min instrumentbräda!?

Det gjorde inte det för mig, annars hade motorn inte havererat. Det var en Volvo 740 för ca 15 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tror vid närmare eftertanke att det inte är en sån q-code utan en annan typ av kod(?) och att det är en märkning som tillverkaren har för artikel nr. modell etc. för internt bruk och för sina märkesverkstäder (reservdelar).

 

Men annars när man skall skanna in en q-code så går man på ja tex. har du en Android telefon in på Google play från din telefon och hämtar en gratis q-code app och lika skall finna på App store om man har en Apple smartfån.

Om inte smartfånen redan har en sådan app förinstallerad.

 

Men en sådan app kan du skanna matvaror på affär och allehanda olika saker och få upp information direkt i displayen.

Tex. biljetter om man bokar resa on-line kan man ibland då skanna q-coden direkt från bildskärmen, skanna räkningar vid betalning ja tusentals olika användningsområden och saker man kan använda en sån app till.  http://seotree.se/internetannonsering/vad-ar-en-qr-kod-och-hur-kan-foretag-anvanda-dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade motorhuven igen och satte oljestickan åt andra hållet så kom lite längre ifrån motoroljenivån-locket bredvid. Jag tryckte ner oljestickan och den går ej skruva fast. Se bifogad bild. Den trycks ner typ.

 

Punkt 6 i bild3 är jag inte riktigt med på men antar att det ser ok ut nu? ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det går egentligen inte att misslyckas med detta, bara man ser till så stickan är nedtryckt och ingenting på sidorna tar emot.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga i detta:

 

Hur mycket täcker en försäkring egentligen? Om har helförsäkring.

Låt säga man får en stor läcka under bilen och det dryper massa olja eller annat.

Sådant går väl på försäkringen?

 

Är det något som inte försäkringen täcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag är inte säker, det står väl i försäkringsavtalet om du har helförsäkring med vagnskadeförsäkring och det varierar mellan olika bolag?

https://www.compricer.se/forsakring/bil/page/insurancecar_extent

 

Men om bilen är yngre än 3 år så har den vagnskadegaranti från tillverkaren och då täcks kanske haverier av en sådan i stället?

 

[Edit] Ja det är en del saker som inte vanliga försäkringen täcker tex. vissa typer av viltolyckor måste man ibland teckna separat tilläggsförsäkring för som kanke inte alltid täcks av eller att man saknar saknar vagnskadeförsäkring och annars är självrisken så hög på vagnskadeförsäkringen att många bolag har en tilläggsförsäkring som sänker den självrisken vid tex. viltkollisioner och skadegörelse.

Även småvilt och skogsfågel kan orsaka skador.

 

Kontakta ditt försäkringsbolag eller gå igenom länken ovan och jämför priser och vad som ingår mellan olika bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...