Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken hastighet (fiber): 100/100 eller 250/100?


blavitt1981

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en fråga som rör både telia digital tv samt deras bredband. Det är så att jag är gammal kund hos telia (då via telefonjacket) och skall nu flytta tillsammans med flickvännen där indraget fiber från telia finns. Det är ett förmånligt pris då det redan ingå 10/10 samt kanal-paket lagom i avgiften. Så det vi väljer mellan nu är 100/100 för 99:-/månaden eller 250/100 för 199:-/månaden.

 

Det vi använder nätet till är en hel del:

- Kommer ha digital tv paketen cmore sport samt viasat sport som går varmt där hemma

- Jobbar/tar emot en hel del stora filer. 

- Surfar trådlöst (mobil, plattor)

- Ser på Play+ tjänster (Viaplay, netflix samt cmore play)

 

Har som sagt lite frågor:

1. Vilket bredband skulle Ni själva satsa på? Motivera gärna ert svar?

2. Om man satsar på 250/100 får man verkligen runt 250 mbit eller kan man hamn på en helt annan hastighet? Hur säkert är fiber?

3. Hur stor skillnad är det egentligen på dessa två hastigheter?

4. I vilken hastighet kommer man upp i när man surfar trådlöst/wifi?

 

Är tacksam för all hjälp! 

Tack på förhand!

 

/ Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det brukar vara lätt att höja hastigheten men besvärligt (ev. extra kostnader) att sänka så det är bättre att börja med en lägre hastighet och sen om man märker att det inte räcker till så ringar man och begär en höjning.

 

100/10 ska ju räcka till för att se på några tevekanaler samtidigt och det spelar väl ingen större roll om det är tablå-tv eller play-kanaler. Det går ju att ha digital-tv via ADSL 24 Mbit/s samtidigt med normal surf så det är inte väldigt stora krav för det.

 

Trådlöst ska det vara bra förutsättningar för att det ska gå att komma upp i 100Mb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så handlar det om, vilket typ av fiber, hur står det skrivet i avtalet, är det "Upp till hastigheten", eller är det en "fast hastighet"? Det är skillnad på dessa.

 

Sedan till frågorna.

 

1. Är ni/du nöjd med Telia sedan tidigare, fortsätt gärna, då vet du ju hur dom fungerar.

 

2. Det beror som sagt på, är det "Upp till 250/100, så kan du glömma det, dra av upp till  25-30 Mbit ca. Är det fast hastighet, så kanske ni får nästan rätt hastighet.

Är det fiber, så påverkas inte Digitaltv´n någonting, då är det "öppna spjäll", däremot så påverkas Digitaltv när man har ADSL.

 

3. Tror inte man märker så stor skillnad, men har egentligen ingen egen erfarenhet.

 

4. Beror bl.a  på vilken router man har, om nätverkskorten i enheterna är anpassade för höga hastigheter hur många som totalt använder trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för Era åsikter.

 

Har i dagsläget fiber via comhem 100/10 och det var verkligen en jätte stor skillnad från adsl eller från 50 mbit via coax,

 

Kommer köra på 100/100 efter era grymma råd och i så fall höja hastigheten efter ett tag om man känner att det inte räcker.

 

För att svara på Era frågor så den hastighetsgaranti jag fårr är:

- 100/100: 50-100 mbit / 50-100 mbit

- 250/100: 200-250 mbit / 50-100 mbit

 

Men har en fråga till... Hur stor skillnad är det på 100/10 och 100/100. Vet att det handlar om hastigheten att ladda upp filer. Men om man inte  laddar upp så mycket filer, känner man i så fall skillnaden? I så fall på vilket sätt?

 

Något annat Ni tycker eller har en åsikt kring?

 

Återigen tack för Era åsikter :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att den gång man ska skicka några GB någonstans så tar det längre tid med med 10 Mbit/s jämfört med 100 Mbit/s, men det är ju inte 10 gånger så långt tid för det är ju sällan det verkligen går att få över något med 100 Mbit/s. Jag har 100/100 (det är det som brf har avtal om) men när jag laddar upp filer till fillagringsställen typ Dropbox så brukar det inte ens gå med 10 Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ADSL så är ju farten  beroende på avstånd till telestation. Det problemet finns inte med fiber eftersom signalen förstärks med jämna mellanrum. Om man har 100/100 och får 50/50 så beror det inte på själva fibern utan på överbelastad utrustning.

 

Jag har 100/10 och det ligger alltid uppåt 95 Mbit/s ner.

Fatter jag det rätt att ni har bredband 10/10 + IP-TV som ingår i hyran och att ni nu skall betala ett tillägg på 99:- för 100/100? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att reda ut det. Den TV-signal ni tar emot, digitala, påverkar/tas in från ert bredband. Dvs det går vi annan kanal som inte beror på hastigheten ni beställer.

 

Detta gäller då ni tittar på vanlig TV. Tittar ni via någon play-tjänst, cmore play, SVT play eller liknande då går det över internet, över ert bredband.

 

Hur stor kapacitet behöver man? Räkna på vad nu använder internet till, hur många aktiva strömmar media ni har samtidigt exempelvis.

Man kan nog säg att en videoström kräver cirka 10-15 Mbit/s...

 

100 Mbit/s räcker dvs för de allra flesta mer än väl.

Upp? Vad ska ni ladda ut på nätet? Dropbox? Youtube? Egen server? vad behöver ni?

Jag är fullt nöjd med 100/10.

Börja lågt, uppgradera vid behov är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt kul det här. Vad man får beror tydligen på Bredbandsleverantören. Telias 100Mbit/s betyder 50-100 Mbit/s.

Själv har jag Bahnhof. Fiber 100/10. Bredbandskollen ger, se bilaga. Jag hade valt Telias 100/100 Mbit/s

post-42633-0-09941400-1439677472_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...