Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird senaste ver. 38 problem med SMTP Server att skicka


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Kanske skall tillägga att jag också måste klicka två ggr. för att skicka ett meddelande (tänkte inte så mycket på det först), för första gången dyker detta upp och klickar jag Ok så måste jag igen klicka "Skicka" och då först skickas meddelandet.

 

Måste ha ett sammanhang, nånting har strulat till sig vid uppgraderingen av TB...

 

post-73434-0-67240700-1436563081_thumb.png

 

Ps. Skall kolla på min andra laptop med Windows 8.1 om samma fenomen dyker upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm, något galet har det blivit i.o.m. uppdateringen, något som jag aldrig haft förut.

Skall börja med att ta en full backup av systemet på min staionära Win 7 maskin, sedan se om jag kan backa tillbaks till TB 37:an

 

Dessutom undrar jag varför inte kalendern installerades korrekt (se länk till detta ovan).

Nånting står inte rätt till, kan jag tycka...

 

Mina mail (hela den mappen) ligger i.o.f. på annan disk, men bäst att ta backup innan, man vet aldrig...

Får se när jag gör detta, men det är helt klart irriterande och särskilt med Error meddelandet ovan; vilket nu också dykt upp när jag skall svara på ett mail.

:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För att ta felmeddelandet som visas på bild i inlägg #1

Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till utgående server (SMTP) smtp.glocalnet.net gjorde timeout. Försök igen.

 

Så gällde detta på två datorer med Windows 7 och Windows 8.1

På laptopen med Windows 8.1 och Avast Free Antivirus löste jag problemet enligt följande i antivirusprogrammet:

Inställningar > Aktiva skydd > Epostskydd > Anpassa > SSL-skanning => bocka ur "Skanna SSL anslutningar"

 

post-73434-0-19097400-1437062300_thumb.png

 

På stationära med Windows 7 och Norton Internet Security (NIS) 2015 så har jag inte lyckats lösa det enerverande felmeddelandet, däremot om jag högerklickar på NIS ikonen i aktivitestfältet och väljer "Inaktivera Auto-Protect" i 15 min. så slipper jag felmeddelandet, men var i inställningarna i NIS finns motsvarande för SSL-skanning av anslutningar?

Obs.

1. att meddelandet kan skickas utan extra åtgärder om jag klickar Ok på felmeddelandet och sedan skickar meddelandet igen.

2. Med TB redan öppen och sedan först väljer att Inaktivera Auto-protect i NIS (lika var det med Avast innan jag hittade SSL-inställningen) och direkt aktiverar virusskyddet igen - så blir det inga problem med att skicka e-post dvs. inget felmeddelande.

Men så fort jag startar om TB så är jag tillbaks på ruta 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det skall ju gå i TB att importera säkerhetscertifikat upptäckte jag nu.

Kan detta vara lösningen i TB?

Verktyg > Konto inställningar > Säkerhet > Visa Certificat > Importera

 

Varifrån? tex. Avast kan exportera ett säkerhets-certifikat i formatet .cert och därmed kanske jag kan återaktivera SSL-skanningen i just detta antivurusprogram på ena datorn, men detta känns ju rent löjligt ju!

För att inte tala om att detta skall fungera på NIS 2015 på en annan dator eller överhuvudtaget utan extraordinära åtgärder?

 

Märkligt i så fall att man måste göra detta på något som aldrig tidigare krånglat på nån dator -före TB ver. 38.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...