Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbordet har f[tt fnatt


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en HP Envy 17 LeapMotion laptop. F;rmodligen har jag tryckt p[ n[gon tangentkombination som gjort att tangentbordet f[tt fnat och jag vet inte hur jag ska [terst'lla det.

 

Tacksam f;r tips.

 

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar som att det har blivit amerikanskt tangentbord. Står det EN på något ställe i aktivitetsfältet, normalt mellan listan med startade program och meddelandefältet med klockan?

Klicka i så fall på EN och välj SV.

Annars finns det inställningar för tangentbordet i Kontrollpanelen - Nationella ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har precis löst problemet. Jag gick in i kontrollpanelen och språk och där fanns svenskt tangentbord aktiverat, men så tog jag fram det virtuella tangentbordet som denna dator har och det fanns inställt på engelska. När jag ändrade där fick jag tillbaka bokstäver och tecken där de ska vara.

 

Innan dess har jag försökt utforska vad de ljusgrönmarkerade tangenterna och blåmarkerade tangenterna egentligen betyder. De har vad jag förstår med fn-tangenten att göra, men jag har inte hittat någon beskrivning på hur man hanterar detta.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fn-tangenten fungerar som en skift-tangent och när den är nertryckt har tangenterna den funktion som visas med blått. Gröna tecken/symboler har jag inte stött på tidigare men det är kanske något liknande. Har du kollat om HP har någon information om detta på sina webbsidor för din datormodell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har nu läst i instruktionsboken och blev inte klokare men har listat ut att fn + mellanslag slår på respektive av Leap Motion funktionen. För övrigt verkar fn-tangenten inte har något att göra med de blå respektive grönmarkerade tangenterna. Eftersom tangentbordet nu för övrigt fungerar som det ska får jag lämna detta därhän.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack även för detta. Jag har också hittat denna manual men där återfinner jag inte det jag undrar över på mitt tangentbord. Tills vidare klarar jag mig bra utan dessa finesser. Jag får söka vidare när jag har mer tid.

 

Tack för hjälpen!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att de blå symbolerna hänger ihop med Fn-tangenten.

 

Men - jag har sett varianter där funktionen har varit inverterad, den blå symbolen gäller när man inte samtidigt håller ner Fn-tangenten (och den "vita" symbolen gäller tillsammans med Fn)

Säkert bara en inställning.

 

De gröna är de månne vid ÅÄÖ ?

Har sett att det på ett "Skandinaviskt" tangentbord finns, i annan färg, symbolerna Æ Ø osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min dator har fn-tangenten och mellanslagstangenten gulgrön färg. Trycker jag på dem båda startas resp. stängs den leap motion funktion som finns i datorn.
 
Æ Ø samt § och 1/2 och \ och | är blå, men de senare finns även bland de "vanliga tangenterna". Æ Ø kan jag inte få fram genom att trycka på fn + tangenten. Här har jag kopierat dessa tecken från din text. fn-tangenten verkar bara fungera tillsammans med mellanslagstangenten. Hur jag ska få fram de blåmarkerade tecknen förstår jag inte.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Æ Ø samt § och 1/2 och \ och | är blå, men de senare finns även bland de "vanliga tangenterna".

 

Dessa är bara alternativa tecken för just de tangenterna beroende på vilket språk man använder för tangentbordet.

 

I manualen för en av HP's datorer står bl.a. detta:

 

fn key Executes frequently used system functions when pressed

in combination with the b key, the spacebar, or the esc key.

 

Enligt det så fungerar bara Fn tillsammans med tre tangenter.

"Spacebar" hade du ju hittat att man kopplar in/ur LeapMotion med.

 

ESC verkar vara

Reveals system information when pressed in combination

with the fn key

 

Kvar är då tangenten b

 

Vad ger Fn+B för resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...