Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB till RJ45?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Har en äldre Laserskrivare HP 4 Plus som funkar utmärkt. För närvarande kör jag den via dess parallellport. I skrivaren finns det också ett nätverkskort som har en RJ45 anslutning, en Ethertalkport och en BNC.kontakt. Nu skulle jag vilja koppla in den till en nyare PC samtidigt som jag vill ha den kopplad till den nuvarande PC:n. Den nyare PC:n har dock ingen parallellport så jag kan inte köra någon gammal parallellswitch lösning.

 

De båda PC:na har inget gemensamt nätverk heller. Annars skulle man väl kunna koppla ihop de båda PC:na med skrivaren i nätverket.

 

Min fråga är om man kan utnyttja RJ45 kontakten på nätverkskortet och med någon listig USB-adapter få kontakt med den nya PC:n och samtidigt ha kvar parallellkopplingen till den äldre? Finns det några sådana adaptrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De båda PC:na har inget gemensamt nätverk heller

Om den nya datorn inte nyttjar dess nätverksuttag (RJ45) kan du koppla detta direkt till skrivaren, sätta fasta IP-adresser på båda.

Och - tror jag - du behöver nog använda en korsad nätverkskabel då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den nya datorn inte nyttjar dess nätverksuttag (RJ45) kan du koppla detta direkt till skrivaren, sätta fasta IP-adresser på båda.

Och - tror jag - du behöver nog använda en korsad nätverkskabel då.

 

Tack för svaret.

 

Men båda PC:na använder sina LAN-ansluningar fast på skilda nät.

 

Kan en PC ha två fungerande nätverksadresser samtidigt? I så fall skulle jag kunna köpa en USB - Ethernet adapter och kanske kunna konfigurera en egen adress för just skrivarkommunikationen och ha min "riktiga" adress för övrig kommunikation. Är det möjligt? ( Kan upprepa frågan i annat forum också)

 

Hälsningar

 

Klas J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En PC kan ha flera IP-nummer på samma nätverkskort (IP alising). Den kan alternativt ha flera nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men enklast är väl att ansluta skrivaren, som nätverksskrivare,  till samma LAN, som den nya datorn är i. Kom ihåg att skrivaren skall ha statiskt IP-nummer. Antingen reserverar du ett IP-nummer i routerns DHCP-server för skrivarens MAC-adress eller så ger du den ett IP-nummer utanför DHCP-serverns adressrymd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...