Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämpligt E-postprogram till Windows 7


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har tvingats att ominstallera alla program i min dator.

Anledningen är, att jag "råkat" få in Trojaner i systemet.

Och det säger väl allt om de problem man fått.

Jag har nu installerat

- Windows 7

- Internet Explorer 11

- WordPad

- Panda Global Protection 2015.

 

Min fråga är:
Vilket E-post-program är lämpligast att installera?

- Outlook ?

- Outlook Express ?

- Annat program - vilket ?

 

Tacksam för hjälp med svar och synpunkter?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Outlook om du har licens för det, annars Mozilla Thunderbird som hämtas här:

https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

 

Outlook Express finns inte att hämta längre hos Microsoft, deras gratisvariant heter Windows Live Mail idag och kan hämtas här men rekommenderas inte, du får även några andra gratisprogram med i samma nedladdning:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/essentials-other#essentials=overviewother

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird naturligtvis, enkel men mångsidig, du kan implementera både Gmail och andra livekonton enkelt, och styra allt från Thunderbird också enkelt att göra korrekt backup på allt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Tune!    :thumbsup:

Svar på inlägg #2:

Ja, jag har kommit fram till, att Thunderbird är ett lämpligt program, eftersom jag haft det programmet i datorn tidigare. Problemet är bara, att jag har svårigheter att installera det igen.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Thirteen!  :thumbsup:

 

Svar på inlägg#3:

Jag försöker att i första hand använda Thunderbird,  eftersom jag använt det tidigare.

Jag har dock än så länge svårigheter att återinstallera det.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso!  :thumbsup: 

Ja, jag har tänkt att använda Thunderbird (om möjligt), eftersom jag använt det tidigare i datorn, innan jag ominstallerade hela hårddisken.

Vänligen

DAL30 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Mozilla Thunderbird

Jag har tänkt mig att återinstallera Mozilla Thunderbird, eftersom jag använt detta program tidigare, dvs. innan jag ominstallerade alla program i datorn (efter den besvärliga Trojan-attacken).

Tyvärr har det uppstått en mängd problem, som jag måste lösa allt eftersom.

 

Nu har jag kommit till E-post-programmet.

Jag har tidigare använt Thunderbird på datorn. 

Det har dock uppstått en del problem:

1. Jag lyckas ännu inte installera Thunderbird, därför att jag tyvärr inte kommer ihåg lösenordet till det konto, som jag skapade (och som jag haft) tidigare.

2. Jag kommer inte heller exakt ihåg vilket namn jag hade på detta konto.

3. Min E-postadress är förstås densamma nu som tidigare, dvs.

    (.....carlsson@telia.....)

    Jag vill inte här utan säkerhet ange adressen.

4. Om jag försöker att skapa ett nytt konto med denna E-postadress, så får jag meddelandet från Thunderbird, att E-postadressen redan är upptagen.

5. Jag har förstås svårigheter att återställa/återskapa det tidigare kontot.

 

Min frågor är förstås:

* Hur skall jag göra?

* Eftersom jag vet, att jag har en mängd E-post med den adress jag använt i mitt konto, vore jag förstås mycket tacksam att åter kunna komma in på denna E-postadress (och mitt konto).

 

Mycket tacksam för all hjälp!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det har väl ingenting med Thunderbird att göra, det är lösenordet till emailkontot du behöver och då spelar det ingen roll vilken emailklient du använder.

 

2. Uppgifterna som som behövs för inloggning på emailkontot får du från Telia, inte Thunderbird. Du borde ha uppgifterna i ett gammalt utskick från Telia, antagligen pappersutskick.

 

3. Det ökar inte våra möjligheter att hjälpa dig om du anger hela emailadressen.

 

4. Ja självklart blir det så eftersom kontot redan finns.

 

5. Blir så om man glömmer bort inloggningsuppgifterna.

 

Du måste kunna visa för Telia att det är är ditt konto, annars är du nog rökt, ring deras telefonsupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Mozilla Thunderbird

Jag har tänkt mig att återinstallera Mozilla Thunderbird, eftersom jag använt detta program tidigare, dvs. innan jag ominstallerade alla program i datorn (efter den besvärliga Trojan-attacken).

Tyvärr har det uppstått en mängd problem, som jag måste lösa allt eftersom.

 

Nu har jag kommit till E-post-programmet.

Jag har tidigare använt Thunderbird på datorn. 

Det har dock uppstått en del problem:

1. Jag lyckas ännu inte installera Thunderbird, därför att jag tyvärr inte kommer ihåg lösenordet till det konto, som jag skapade (och som jag haft) tidigare.

2. Jag kommer inte heller exakt ihåg vilket namn jag hade på detta konto.

3. Min E-postadress är förstås densamma nu som tidigare, dvs.

    (.....carlsson@telia.....)

    Jag vill inte här utan säkerhet ange adressen.

4. Om jag försöker att skapa ett nytt konto med denna E-postadress, så får jag meddelandet från Thunderbird, att E-postadressen redan är upptagen.

5. Jag har förstås svårigheter att återställa/återskapa det tidigare kontot.

 

Min frågor är förstås:

* Hur skall jag göra?

* Eftersom jag vet, att jag har en mängd E-post med den adress jag använt i mitt konto, vore jag förstås mycket tacksam att åter kunna komma in på denna E-postadress (och mitt konto).

 

Mycket tacksam för all hjälp!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

DAL30

1. Du ska kunna få själva programmet Thunderbird att fungera utan att ha något konto inlagt.

 

2. Det hoppas vi att du skrev ut/dokumenterade när du skapade kontot.

 

3. Som sagts tidigare, är ingen hjälp här och nu.

 

4. Ja du har ju redan gjort detta konto.

 

5. Håller med Tune, rådfråga supporten.

 

6. Har du aktiverat att kunna logga in på "Mina sidor", så kan du se vilka konton du har igång där, och även ha möjligheter att ändra lösenord m.m .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ni alla -  Laso, Tune och Thirteen!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Ni har med olika förslag sökte att hjälpa mig att installera E-post-programmet Thunderbird! 

Jag har dock ännu inte lyckats att installera programmet - trots många olika försök.

Tills vidare nöjer jag mig med att använda E-postprogrammet via Telia Webbmail och det fungerar.

 

Nu kommer min nästa okunniga fråga.

Det handlar om installation av skrivaren HP Photosmart Premium C309 g-m.

Hur skall jag göra för att installera HP-skrivaren och kunna använda den för att skriva ut dokument från datorn (egna Word-dokument, dokument från webben m.fl.)?

Tacksam för en om möjligt enkel och tydlig beskrivning!  :)

Jag har använt och har tillgång till CD, som jag fick i samband med köpet.

Den innehåller totalt 54 filmappar och filer.

Filmapparna på CD:n är

drivers (8,3 MB), help (1,4 MB), images (099 MB), licensing (6,96 MB), setup (290 MB), util (10 MB). 

De övriga 48 filerna är av varierande storlek.

Den avslutande filen "setup" är på 1105 kB.

 

Trots en mängd försök att "få igång" skrivaren, så har jag ännu inte lyckats.

Det kan tilläggas, att jag haft denna skrivare installerad på min dator, innan den blev ändrad och ominstallerad. Anledningen är som jag skrivit i inledande inlägg #1, att jag råkat ut för dessa mycket svåra Trojaner.  :thumbsdown:

(Jag är dock inte ensam har jag hört: Ungefär 1000 datorer har hemsökts på sistone).

 

Tacksam för alla förslag och all hjälp att installera min skrivare!   :thumbsup:

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ni alla -  Laso, Tune och Thirteen!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Ni har med olika förslag sökte att hjälpa mig att installera E-post-programmet Thunderbird! 

Jag har dock ännu inte lyckats att installera programmet - trots många olika försök.

Tills vidare nöjer jag mig med att använda E-postprogrammet via Telia Webbmail och det fungerar.

 

Nu kommer min nästa okunniga fråga.

Det handlar om installation av skrivaren HP Photosmart Premium C309 g-m.

Hur skall jag göra för att installera HP-skrivaren och kunna använda den för att skriva ut dokument från datorn (egna Word-dokument, dokument från webben m.fl.)?

Tacksam för en om möjligt enkel och tydlig beskrivning!  :)

Jag har använt och har tillgång till CD, som jag fick i samband med köpet.

Den innehåller totalt 54 filmappar och filer.

Filmapparna på CD:n är

drivers (8,3 MB), help (1,4 MB), images (099 MB), licensing (6,96 MB), setup (290 MB), util (10 MB). 

De övriga 48 filerna är av varierande storlek.

Den avslutande filen "setup" är på 1105 kB.

 

Trots en mängd försök att "få igång" skrivaren, så har jag ännu inte lyckats.

Det kan tilläggas, att jag haft denna skrivare installerad på min dator, innan den blev ändrad och ominstallerad. Anledningen är som jag skrivit i inledande inlägg #1, att jag råkat ut för dessa mycket svåra Trojaner.  :thumbsdown:

(Jag är dock inte ensam har jag hört: Ungefär 1000 datorer har hemsökts på sistone).

 

Tacksam för alla förslag och all hjälp att installera min skrivare!   :thumbsup:

Vänligen

DAL30

Märkligt att du inte kan installera Thunderbird, du skriver i ditt första inlägg att du ominstallerat alla program, pga att du haft trojanbesök?

 

Har du verkligen installerat om hela din dator, eller har du bara som du skriver...

 

 

Jag har tvingats att ominstallera alla program i min dator.

Anledningen är, att jag "råkat" få in Trojaner i systemet.

 

Menar, har du bara installerat om dina program men inte din dator, i så fall, så kan det ju finnas skräp kvar, eftersom du inte ens kan installera ett enkelt program som Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att du inte kan installera Thunderbird, du skriver i ditt första inlägg att du ominstallerat alla program, pga att du haft trojanbesök?

 

Har du verkligen installerat om hela din dator, eller har du bara som du skriver...

 

Menar, har du bara installerat om dina program men inte din dator, i så fall, så kan det ju finnas skräp kvar, eftersom du inte ens kan installera ett enkelt program som Thunderbird?

Se inlägg 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso!

Ja, jag har i princip fått en ny dator.

Mina tidigare båda hårddiskar - en C-disk och en D-disk - om sammanlagt c:a 2 GB har bytts ut mot en hårddisk om 1 TB.

Alla program har ominstallerats, men många program har tagits bort.

Därför måste jag börja från början så att säga!

Alla program måste ominstalleras och det innebär ju en del svårigheter - i synnerhet då man inte är toppen-kunnig i alla avseenden.

Men Tack om Lov så finns IDG Eforum för mig!

Och där finns en mängd kunniga personer!

 

Tacksam för all hjälp!   :thumbsup:
Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso!

Ja, jag har i princip fått en ny dator.

Mina tidigare båda hårddiskar - en C-disk och en D-disk - om sammanlagt c:a 2 GB har bytts ut mot en hårddisk om 1 TB.

Alla program har ominstallerats, men många program har tagits bort.

Därför måste jag börja från början så att säga!

Alla program måste ominstalleras och det innebär ju en del svårigheter - i synnerhet då man inte är toppen-kunnig i alla avseenden.

Men Tack om Lov så finns IDG Eforum för mig!

Och där finns en mängd kunniga personer!

 

Tacksam för all hjälp!   :thumbsup:

Vänligen

DAL30

Får du några felmeddelande, när du försöker installera TB?

Har du försökt avaktivera virusprogram och liknande innan installationsförsök?

Har du försökt lägga installationsprogrammet för TB på en usb-sticka och installerat från denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...