Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DIT, men endast någon gång FRÅN.....


Jodie

Rekommendera Poster

Igår ägnade jag minst 4 timmar åt att via TeamViewer ( https://www.teamviewer.com/sv/download/windows.aspx ) försöka fixa ett epost-problem åt min över 80-åriga väninna.

 

Det var allra första gången jag använde TeamViewer i "skarpt läge", tidigare hade jag endast demonstrerat det för väninnan kanske en halvtimme när vi satt med varsin dator vid samma bord.

 

 

 

Hon har Comhem och Windows Mail-programmet och det gick utmärkt att skicka mail DIT men när man försöker DÄRIFRÅN kommer texten:

 

"Det gick inte att skicka meddelandet. Autentiseringsinställningen är kanske inte korrekt för servern för utgående e-post [sMTP]. Om du behöver hjälp att lösa det här problemet går du till Hjälp, söker efter "Felsöka Windows Mail" och läser avsnittet "Jag har problem med att skicka e-post". Om du behöver hjälp med att ange de korrekta serverinställningarna kontaktar du leverantören av e-posttjänsten.

 

Den nekade e-postadressen var [en hemlig epostadress]. Ämne 'Godnatt', Konto: 'Comhem', Server: 'mailout.comhem.se', Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 unknown recipient', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC79"

 

Jag har stirrat och stirrat, gång på gång på som jag tycker alla hennes epost-inställningar och flera gånger jämfört med Comhem's rekommendationer.

 

Under större delen av tiden hade jag min egen dators epostprogram avstängt, och när jag mer eller mindre totalt utmattad slog på det igen

FANNS det där ett par testmeddelanden FRÅN datorn jag hade fjärrstyrt!

Men likafullt kommer det inga svarsmeddelanden eller läskvitton från epostprogrammet idag. Vad kan det vara för fel?

 

Jag lyckades heller aldrig få mina rättigheter som Administratör över den fjärrstyrda datorn, det borde jag väl kunna ha fått?

 

När jag två gånger försökte växla användare såg det bara ut som nedan:

 

post-23286-0-13876900-1433697126_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit ihåg mail-inställningarna under flik "Avancerat". Port 25 används inte så ofta idag.

 

Varför inte låta henne använda webbmail:

http://webmail.comhem.se 

Jo, det gjorde jag säkerligen - jag stirrade överallt. En hel del vyer sparade jag bilder av och kollade nyss om jag hade någon av Avancerat, men det hade jag inte så där bedömde jag antagligen att det inte fanns något intressant att spara.

 

Hennes Windows Mail har alltid förr ända sedan 2007, vad jag minns, fungerat helt smidigt.

 

Det första jag nu gjorde var att låta hennes AVG Free 2015 söka igenom hela datorn, men inget farligt alls upptäcktes.

 

Ang webbmail använder hon Hotmail, den fungerade som "reserv" idag när hon mailade.

 

Det är förvisso en mycket pigg och rar väninna i övrigt, men om jag försöka guida henne per telefon angående datorn dröjer det inte särskilt länge innan jag håller på att explodera. Sådant som jag kanske gör på 5 sekunder, kan ta 5 minuter numer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nekade e-postadressen var [en hemlig epostadress]. Ämne 'Godnatt', Konto: 'Comhem', Server: 'mailout.comhem.se', Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 unknown recipient', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC79"

 

Är mottagarens adress rättstavad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

 

Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 unknown recipient', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC79

 

Servern du använder tillåter inte ej auktoriserad trafik på port 25. Det du behöver göra är att klicka i att utgående mailserver behöver auktorisering. Du kan läsa mer här:

 

https://www.flashback.org/t1489116

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar!

 

Jag har nu som hastigast även kikat på länkmålen.

 

Tyvärr har jag av naturliga skäl inte sett hur väninnan gör när hon mailar mig, men vi har hållit email-kontakt via den adressen i åratal. Och enstaka gånger har jag använt en annan epostadress jag har. (Jag har testat den också nu)

 

I min egen dator precis när den höll på att avsluta Windows 8.1 har jag ett par gånger någon dag innan väninnan via Hotmail rapporterade sitt problem sett en liten vit ruta dyka upp. Det jag hann se var något om "Kan inte starta....", jag tror det började på A. Jag var några sekunder ifrån att hinna föreviga med digitalkameran.

Jag fantiserade om att det kanske var något skit som mitt Norton Internet Security hindrade från att startas.

 

Till väninnans problem kan nämnas att hon är styrelseledamot i en förening, varav åtminstone en annan ledamot enligt mitt tycke visat synnerligen dåligt omdöme och replyat på vad som för mig såg ut som ren SPAM, så att alltsammans gick ut till samtliga ledamöter.

 

För en timme sedan, utan att jag gjort något ytterligare än beskrivet, kom ett läskvitto från väninnans dator på ett godnatt-mail från mig runt kl 22 igårkväll. Nu borde det ha kommit åtminstone ett ytterligare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering:

 

Jag kom att tänka på att sedan väninnan vistats här ibland veckovis, la jag in hennes aktuella mail-adress i min dator. Så efter mitt förra inlägg ringde jag upp henne för att fråga om jag fick tillstånd aktivera den, vilket jag fick.

 

Under telefonsamtalet hörde jag plötsligt hennes epostsignal och frågade vad som kom. Väninnan svarade att det stod "Ica supermarket" och som det verkade i en annan kolumn "award" (hon ska inte öppna det).

 

Då frågade jag om hon kunde minnas sig någonsin lämnat ut sin mailadress-adress till ICA, eller fått mail fått från dem, vilket hon nekade till. Sedan blev det bråttom avsluta - väninnan väntade ett viktigt samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Tack gode gud - epostandet väninnan och mig emellan har börjat fungera fullt ut igen och det har hållit i sig ca 40 timmar.

Jag kan på intet vis ta på mig äran - jag hann aldrig göra mer än vad som kan utläsas av mitt skrivande i den här tråden, plötsligt bara fungerade allt igen!

Tack alla som engagerat sig!

Tack IDG eforum som möjliggör mötet här!

Till jag motbevisats känns det som jag nu tror ännu mer på högre makter... också.

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...