Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskickslista i Thunderbird 31.7.0


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

RolfCarlsson

Jag har importerat en CSV-fil till Thunderbird 31.7.0. Den blir då en adressbok, men den kan jag inte adressera ett e-brev till. Det kan jag bara göra med en utskickslista. Hur får jag in de 240 e-postadresserna i en ny utskickslista? Det går inte att kopiera dem och jag har ingen lust att skriva in dem "för hand".

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Skall du föra över adresser från thunderbird på en annan dator prova då använda programmer mozbackup. Du hittar den här

har själv använt den på windowsmaskiner.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RolfCarlsson

Hej!

Skall du föra över adresser från thunderbird på en annan dator prova då använda programmer mozbackup. Du hittar den här

har själv använt den på windowsmaskiner.

/ Jari

Nej, tvärt om. Jag har i en annan dator skapat en CSV-fil som jag importerat till Thunderbird. Där blir den en Adressbok. Den kan man inte använda vid adressering av e-brev. Min fråga är hur jag överför alla e-postadresserna i denna Adressbok till en Utskickslista. / Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som har skapat CSV-filen i den andra datorn?

Finns det något alternativ till CSV-fil där?

 

Jag gjorde en liten test så här:

I Thunderbird tog jag fram en adressbok och markerade några stycken kontakter genom att klicka på den första kontakten och sen hålla nere Shift medan jag klickade på den fjärde kontakten.

Jag högerklickade på en av adresserna och valde Kopiera e-postadress(er).

Sedan skapade jag en ny utskickslista och i fältet för e-postadresser högerklickade jag och valde Klistra in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur får jag in de 240 e-postadresserna i en ny utskickslista? Det går inte att kopiera dem och jag har ingen lust att skriva in dem "för hand".

Skapa en tabell med emailadresserna i en kolumn i excel, den kolumnen borde gå att klistra in direkt i mailhuvudet i mailet som du ska skicka.

 

Epostprogrammen brukar inte vilja skicka till så många adresser på en gång eftersom textsträngen blir för lång, det är så i Outlook, vet ej om Thunderbird har samma begränsning.

 

Mail-servrarna brukar inte vilja skicka så många email på en gång, Risk för avstängning av konto. One.com har begränsning på 200 st/h, andra leverantörer har andra begränsningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RolfCarlsson

Vad är det som har skapat CSV-filen i den andra datorn?

Finns det något alternativ till CSV-fil där?

 

Jag gjorde en liten test så här:

I Thunderbird tog jag fram en adressbok och markerade några stycken kontakter genom att klicka på den första kontakten och sen hålla nere Shift medan jag klickade på den fjärde kontakten.

Jag högerklickade på en av adresserna och valde Kopiera e-postadress(er).

Sedan skapade jag en ny utskickslista och i fältet för e-postadresser högerklickade jag och valde Klistra in.

CSV-filen är skapad i Excel 2013. Det finns flera olika CSV-format som man kan spara filen i. Jag har provat alla. Jag har också redan provat att försöka kopiera adresserna i adressboken och klistra in dem i utskickslistan, men det har inte gått. Vilken version av Thunderbird har du?

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om du öppnar en av adresserna, i den nya adressboken, för att redigera den kontakten, ser allt okej ut, för den, då?

Att det är en giltig e-postadress utan extra tecken som mellanslag osv.?

 

2. Vad händer om du gör exakt som Cecilia beskriver (fyra kontakter) med kontakter från denna nya adressbok?

 

3. Vad händer om du gör exakt som Cecilia beskriver (fyra kontakter) med kontakter från din befintliga adressbok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, har samma problem som Rolf, kan heller inte klistra in i utskickslista!!

Är problemet löst??

Jag har gjort som Cecilia tipsade om tidigare och markerat några entry i en liten adressbok som jag skapat manuellt i Thunderbird, men när jag högerklickar på dessa (markerade) får jag ej upp Kopiera som val, i den lilla menyrutan finns endast: Skriv medd, IM, Skrivut och Ta bort!! Tacksam för alla tips...

 

Bakgrund: Jag hjälper en äldre man som länge använt Windows Live Mail (WLM) men nu köpt en ny laptop med Windows 10 och då går det tydligen inte att installera WLM på denna, därför tipsade jag om Thunderbird. Han har flera adressgrupper i WLM som han gärna vill ha in som utskickslistor i Thunderbird, men där stöter vi på patrull!!! Han vill helst fortsätta använda WLM på nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev ingmag:

Hej, har samma problem som Rolf, kan heller inte klistra in i utskickslista!!

Är problemet löst??

Hej!

 

Som framgår högre upp i tråden kunde jag för tre år sen göra en utskickslista genom kopiering i Thunderbird så du får nog noggrannare beskriva vad du gör och vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har gjort som Cecilia tipsade om tidigare och markerat några entry i en liten adressbok som jag skapat manuellt i Thunderbird, men när jag högerklickar på dessa (markerade) får jag ej upp Kopiera som val, i den lilla menyrutan finns endast: Skriv medd, IM, Skrivut och Ta bort!! Tacksam för alla tips...

 

Bakgrund: Jag hjälper en äldre man som länge använt Windows Live Mail (WLM) men nu köpt en ny laptop med Windows 10 och då går det tydligen inte att installera WLM på denna, därför tipsade jag om Thunderbird. Han har flera adressgrupper i WLM som han gärna vill ha in som utskickslistor i Thunderbird, men där stöter vi på patrull!!! Han skulle helst fortsätta använda WLM på nya datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju underligt för jag har fortfarande menyvalet med kopiering längst ner.

I Visa-menyn finns det ett val som heter Anpassa och i det fönster man får upp när man väljer det är det möjligt att lägga till en Kopiera-knapp i verktygsfältet. Pröva om det gäller kopiering av kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...