Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst] VCF till annat format


Mikael63

Rekommendera Poster

Söker en metod att smidigt kunna konvertera en .VCF innehållande flera kontakter till ett format som är enklare att redigera, sortera, filtrera osv. och sedan tillbaks till samma format. (UTF-8)

 

Med en texteditor kan innehållet i en sådan fil se ut så här:

BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
X-TIMES_CONTACTED:137
X-LAST_TIME_CONTACTED:1430059944415
N:Efternamn;Förnamn;;;
FN:Förnamn Efternamn
TEL;HOME;VOICE:+46123456789
TEL;CELL:+467345678901
EMAIL;INTERNET: 
ADR;WORK:;; ; ; ; ; 
URL: 
ORG:Privat
TITLE: 
NOTE: 
END:VCARD
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N:Efternamn2;Förnamn2;;;
FN:Förnamn2 Efternamn2
TEL;CELL:+467012345678
EMAIL;INTERNET: 
EMAIL;INTERNET:namn.efternamn@company.se
ADR;WORK:;; ; ; ; ; 
URL: 
ORG: Företaget AB
TITLE: 
NOTE: 
END:VCARD

Där finns alltså en början och ett slut för varje kontakt (två kontakter ovan) men antal rader kan som synes skilja sig åt.

 

Det handlar alltså om mobiltelefonkontakter men frågan avser alltså hur jag kan hantera (exakt) en sådan fil - inte hur jag på annat sätt kan hantera kontakterna.

 

Det kan vara ett fristående program eller ett tillägg eller makro till ex. Excel.

 

(My Phone Explorer kan importera en sådan fil men det blir knas vad gäller ÅÄÖ osv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har postat i forumet för Excel så då får du ett svar inom Excel.

 

1: Import. textimportguiden kan lösa det för dig.

2: Export. Formler som klistrar ihop det till rätt format igen är enkla att skapa

Sedan bara att spara bladet med de ihopklistrade värdena som text eller kopiera/klistra in i annat program.

 

borde gå enkelt att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1: Import. textimportguiden kan lösa det för dig.

Mja.. jag testade tidigare, supersnabbt, men jag vet inte vilket skiljetecken jag ska använda mig av..

 

Jag ska testa lite i LibreOffice också..

Tillägg: Nix, får inte data i en tabell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag bara en flik med i stort sett samma utseende som textfilen.

Går ju inte sortera den

 

Har testat en online-converter som hanterar .vcf och gör en .csv, korrekt med alla fält, åäö osv.

Men det känns inte helt okej att köra sina privata och affärsrelaterade kontakter hos en server i Kina..

 

Sedan återstår en konvertering tillbaks.

 

Kanske en liten bakgrund:

 

Jag använder normalt programmet My Phone Explorer för dylika "operationer".

Fungerar för det mesta. Brukar även rekommendera det programmet till andra.

 

När MPE trilskades (eg. nåt med BlueTooth) sökte jag en lämplig ersättare på ett annat forum. De svar jag fick var inte riktigt det jag önskade utan handlade mera om andra sätt att synka kontakter osv. Jag vill bara redigera mina kontakter utan att de ska synkas med något annat.

(därav fetstilen ovan)

 

Eftersom jag redan, sedan lång tid, använder den utmärkta gratisappen SuperBackup för att ta backup av mina telefonkontakter tänkte jag mig en två-stegsraket.

Ta backup. Redigera. (med den i denna tråd eftersökta funktionen)

Och sedan en restore.

 

(SuperBackup skapar alltså denna .VCF)

 

Detta är alltså tänkt som ett värdigt alternativ till MPE, att ta fram när det behövs, att kunna rekommendera andra osv..

 

För egen del har jag fixat till mina kontakter, för denna gång, men alltså till nästa gång det blir aktuellt och MPE inte vill vara med..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, förlåt mitt svar igår. Du ska få ett bättre nu.

 

Du vill få upp det så att poster blir till rader, flera poster läggs in i en tabell.

 

Det går att skriva, en ganska enkel, importfunktion i Excel om du vill. Tror man måste gå via VBA men i sig inget svårt att läsa in det där formatet.

 

Men det borde finnas program till datorn som redan gör detta, kanske

http://www.fjsoft.at/en/

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det borde finnas program till datorn som redan gör detta, kanske

http://www.fjsoft.at/en/

?

 

Jo, se inlägg #1

 

 

(My Phone Explorer kan importera en sådan fil men det blir knas vad gäller ÅÄÖ osv.)

;)

 

Men jag ska kolla ett varv till om det är möjligt, kanske man får spara om till annat än UTF-8 med en enkel texteditor.

Tillägg: Ja om jag öppnar filen med Notepad och sparar om den och väljer ANSI så kan MPE importera denna korrekt.

Vid en export läggs det då till info, på varje rad så att det blir ex.

N;CHARSET=UTF-8: ;Företagsnamnet AB

Hur Appen SuperBackup kan hantera denna info har jag inte vågat pröva än, får kolla det i lugn och ro..

 

Tankegången får då revideras lite men det är nog okej...

 

Tillägg2:

Kan ju tyckas vara en märklig procedur, en omväg, vilket det ju blir men tanken är alltså att det ska finnas en reservplan i de fall MPE av någon anledning inte kan upprätta kommunikation med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att se alla ord som skrivs tydligen :)

 

Någon mer fundering, jag funderar på flytt av tråden till Mobiltelefoner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ytterligare en tanke som bygger på att man, om nu möjligt, gör följande steg, som ytterligare alternativ:

 

Använder sin app för att säkerhetskopiera sina kontakter.

Öppnar och sparar om till ANSI.

Importerar till MPE

[väljer att INTE redigera i MPE]

Exporterar till CSV

Hanterar CSV,n i sitt favoritprogram för kalkyl. (Eftersom man kanske vinner på det vid många förändringar)

Sedan omvänd hantering tillbaks till telefonen.

 

Om möjligt, omvägen till trots..

 

Ja, nu blir en flytt lämplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har ytterligare en tanke som bygger på...

 

Äh, blir för många felkällor. Prövade.

Men appen ville inte kännas vid den UTF-8 sparade filen och som ANSI blir det knas med ÅÄÖ...

Dock såg jag när jag jobbade i Excel att det fanns många poster som blev enkelt bortgallrade.

 

Vet ju inte om just min app för backup & restore är unik på något sätt men..

 

Nä - en sådan VCF till XLS till VCF vore smidig, onekligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jevla ÅÄÖ..

 

 

men men jag antar att du idag har en fil med flera poster i? Då är frågan, om man ska Excel, om man ska låta Excel läsa in textfilen till ett arbetsblad eller om man ska låta VBA stega igenom den?

 

Men på sätt och vis är det alltid enklare att låta Excel tolka via text-importguiden och sedan låta VBA trava sig igenom de data som finns på bladet.

Kan gå med helt formelbaserad lösning om man verkligen vill. Men men men då behövs regler för hur CSV-filen, hur data ska flyttas till kolumner.

 

Men enklast kanske, om det blir fel på åäö, är att godta det och göra en sök&ersätt i något steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju få det att se rätt ut i alla steg förutom när jag förhandstittar på filen i min App. Som sagt just den appen kanske är unik men den kan ju å andra sidan tolka texten exakt lika som alla andra appar...

 

Vet inte exakt var i kedjan det brister.

Tillägg:

Testade med Notepad att spara om en "originalfil":

  • Som ANSI - ger trafikmärken vid åäö
  • Unicode - visas inte alls
  • UTF-8 - ser ut att stämma

Alltså kan man nog anse att Notepad är kapabel att spara i "godkänt format".

 

Är ju inget akut problem, eller något problem alls, egentligen (för egen del) men det vore nu (ännu mer) roligt om man hittade ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skam den som ger sig..

 

Har kommit en bit på väg med detta:

http://sourceforge.net/projects/bulkvcftocsv/

 

Kan importera mina 221 kontakter men de visas inte korrekt.

Frågan då om det går att modifiera koden för detta eller om man ska använda ett eget makro som gör sök & ersätt?

 

Tillägg:

Äh! Om jag först sparar som ANSI ser det ut att fungera... återstår då tillbakavägen...

 

Mer:

Ser ut att fungera.

Måste först öppna .CSV i Notepad och ersätta ; med , men det är ju "praxis" för oss med svenskt Office.

 

Sedan får detta program konvertera tillbaks:

http://www.softsea.com/download/CSV-to-vCard.html

Kan där välja UTF-8 mm.

 

Ser ut att funka i min App.

 

Måste testa allt skarpt först, sedan kanske tråden kan anses vara löst :)

 

Får väl författa en liten guide senare..

 

TILLÄGG!

(använder eforum som anteckningsblock just nu)

Vill kolla hur detta skulle kunna hanteras från Linux och/eller slippa vara bunden till Microsoft Excel.

 

Thunderbird är väldigt bra på att importera VCF och sedan exportera som CSV, Tabb osv.

 

Tillbaks - sämre. Eller inte tillbaks från CSV men sedan till VCF igen verkar inte gå.

 

Fortsättning följer...

 

Äh - Thunderbird var bara ett förvillande sidospår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markerar tråden som löst och detta inlägg som bästa svar.

 

Lösning på det tråden egentligen handlar om återfinns alltså i inlägg #13

 

(jag har förmodligen gått över ån efter vatten - återkommer nog i en ny tråd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...