Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En dörr som hakar upp sig?


.M

Rekommendera Poster

På min badrumsdörr så har den tårtbitsformade grejjen som jag tror kallas för tryckfall börjat haka upp sig i öppet läge. Dvs när man tryckt ned handtaget och öppnat dörren så stängs den inte ordentligt för den hakar aldrig fast i dörrkarmen. Pillar man lite på den så faller den på plats och det går att stänga dörren.

 

Är detta något man kan fixa själv? Eller borde man byta låset helt och hållet kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det inte så att den kärvar lite, för jag har varit med om exakt samma sak på min toa-dörr.

 

Det löste jag med att smörja den och utan att jag behövde skruva något.

 

Jag använde en särskild sorts silikon-krypolja på sprejburk och sprutade in runt den klacken, samtidigt som jag hela tiden jobbade med handtaget.

 

Sedan torkade jag bort överflödigt smörjmedel, fortsatte att röra dörrhandtaget upp o ned en 20-30 ggr. och torkade av en gång till.

Detta var för nåt år sedan och det har fungerat sedan dess, annars får jag väl upprepa proceduren.

 

Kommer inte ihåg vad silikon krypoljan hette, men annars kan du väl pröva att smörja med i princip vad som helst på samma sätt jag gjorde.

Mvh

 

[Edit] Om du skall köpa nån sprejburk, så rekommenderar jag inte 5-56 för den innehåller så lite smörjmedel och mycket annat istället, såvida du inte har en burk liggandes som du kan prova med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smörjmedel som smörjmedel säger jag. Lite cykelolja, symaskinsolja, kanske motorolja tillochmed, fungerar nog likvärt för att lösa detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...