Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chromecast i gästnätverk


Mikael63

Rekommendera Poster

Behöver köra detta ett varv till. Det första varvet har jag och "A" redan gjort, alltså sökt lösning på nätet.

Men vi börjar om från noll utan att berätta om våra knapphändiga förslag/prov på lösningar som då kanske luras att peka i fel riktning... (jag kan återkoppla i ett senare skede)

 

A är en kund.

En kort bakgrund, hoppa över om ni vill:

 

A har i sitt fikarum/matsal en väggmonterad TV/dataskärm.

 

När den apparaten används som dataskärm är det bara intranätets "informationstavla" som visas. Man har blockerat all åtkomst till att kunna starta ex. en webbläsare och surfa till Playkanaler eller Youtube. (Det är inte blockerat på nätverket utan man har inte behörighet att ens ta fram startmenyn i Windows)

 

Jag skaffade då en Chromecast till dem.

Tanken var att "man" skulle kunna nyttja sin mobil eller surfplatta för att ex. kolla på Youtube.

 

Det finns ett LAN tillgängligt till vilken man skulle kunna ansluta en (egen) accesspunkt men detta kommer att ogillas av A,s IT-avdelning.

 

Det finns, åtminstone temporärt, ett mobilt bredband med WiFi men det är på den begränsad datamängd och är tänkt för andra arbetsrelaterade uppgifter.

 

Det finns ett "allmänt" trådlöst nätverk tillgängligt men det är av den typen där man inte anger ett lösenord kopplat till ett SSID (som ju Chromecasten vill) utan ett där man får surfa in till en sida och sedan med ex. BankId identifiera sig och sedan får man ett personligt användarnamn och ett lösenord. Detta är ju knepigt för Chromecasten att hantera.

 

Så.. ja.. nu är det dags för er att fortsätta, hur detta ska kunna lösas? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara mina tankar, har en själv.

Eftersom Chromcasten använder det befintliga nätverket, hemma, borta m.m.

Så bör det kunna ses även i din mobil/platta/dator, går inte det så funkar det ej heller med Chromcasten vad jag fattat.

Du använder bara "mobilen som en sorts "fjärrkontroll" och som drar minimalt på batteriet, CC gör resten.

Sista stycket kanske är lite över vad Chromecasten klarar av med inlogg å annat, typ en Camping som jag försökte använda 2 datorer på samma lösen, gick inte alls, och då måste man logga in på typ en hemsida för detta för att surfa, och en del Hotell har detta med men har olika spärrar för surfsidor/nedladdning m.m.

Gamla jobbet hade spärrar för streaming, Youtube, Winamp m.m. gick inte ens att se filmsnutten på annonser på Blocket.

Du får nog söka vidare för ditt problem om det går att lösa.

För min del så är CC helt OK för priset 310:- just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall tycks det inte finnas spärrar för själva streamandet.

 

En lösning "på nätet" var att man först kollar vilken mac-adress CC har och antecknar detta. Sedan ska man pilla med en dator så att den datorn får samma mac-adressn som CC.

Därefter loggar man in på nätverket som "godkänner" mac-adressen.

Sedan ansluter man CC och då "tror" nätverket att det är datorn och tillåter användning.

Detta är ju aningen omständigt om det måste göras typ varje dag.

 

En annan intressant lösning var att ansluta en "Y-kabel" till CC.

CC,s micro-usb uttag är inte bara avsett för laddning utan det är faktiskt också ett "riktigt" USB.

Med en sådan Y-kabel kan man strömförsörja på ena "grenen" och få USB på den andra. Till den ansluter man en USB-Ethernet adapter och då kan man ansluta CC till det fasta nätverket. Det i sig fungerar, det är testat.

Men när man då ska fjärrstyra CC med ex en mobil så är ju inte den på samma nätverk som CC...

 

Detta med gästläge, som finns i CC, verkar enbart vara för att man ska kunna tillåta ex. en kompis mobil att koppla upp sig mot nätverket men endast mot CC, inte mot WiFi,t i allmänhet.

 

Jo, jag håller med, för 310 kr kan man inte få precis allt, det märks på den "stabilitet" som CC har. Har en själv också...

 

En fundering som jag fick när jag skrivit första inlägget var om man skulle kunna använda en trådlös brygga/accesspunkt/repeater?

 

Alltså att man låter den manicken ansluta sig till gästnätverket, om manicken klarar användarnamn & lösenord istället för enbart en nätverksnyckel?

Och sedan kör man CC och mobilen på manickens nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...