Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup till NAS i WAN


Hookey

Rekommendera Poster

Hej, Jag vill skapa en backup på min kontorsdator till en NAS som finns på annan (fjärr)plats. 

Jag klarar dock inte av att koppla upp mej till NASen genom att använda WAN-IPadressen och portnummer på den router som NASen är kopplad till.

Försöker mappa genom "anslut nätverksenhet" men det funkar inte.

Måste jag ha en VPN för att kunna göra detta?

 

NASen (QNAP) har en inbygd backup via något dom kallar Rsync, men det backupprogrammet är inte särskilt användarvänligt.

Dock funkar det rent praktiskt med inställningar på IP-nummer och portnummer, samt med redirect i routern, så inställningarna i sig (IP-nummer och portar mm) är korrekta.

 

Tacksam för svar från nån som kan mer än jag !:)

/Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det via FTP då?

Hej Mikael, Jag kan inte så mycket om de olika sätten man kan göra - så det har jag inte provat pga att jag inte vet hur man gör...:( Kan man alltså använda FTP för uppladdning till en "egen" NAS? Jag har använt det när jag laddat upp filer till mina internet sidor och så.

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTP skall du inte använda då allting skickas okrypterat (även lösenord). Qnap har stöd för SSH så använd det. Men du måste göra en portforward av port 22 (standard för SSH) i routern till NAS:en. Eventuella brandväggar måste naturligtvis konfigureras så att förbindelsen från din kontorsdator till NAS:en tillåts. Rsync använder sig av  SSH-tunnel om SSH är installerat för synkrering,som inte är lokal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fagerja! Tack! Nu använder jag det inbygda Rsync för replikering i Qnapen (en Qnap tar backup här på kontoret (kontors-NAS) och sedan ska Qnapen hemma (Hem-NAS) ta kopia på kontors-NAS. Men det inbygda programmet funkar inte så bra, utan jag skulle vilja använda Memeo, som jag använder här på kontoret. Jag har i routern hemma gjort en portforward till port 873, enligtintruktionerna på Qnapen - och det funkar bra.

Så om jag anger Ipnumret med port 22 istället på hem-routern, funkar det då? (Typ: \\111.111.11.1:22)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör rsync på port 873.

 

1. Din QNAP ska ha static IP.

2. Portforwarda traffic från din router till QNAPs IP+Port.

3. Aktivera rsync-servern i QNAPen.

4. Kör klienten så ska det funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kan använda Memeo mellan NAS:erna då det är ett Windowsprogram. NAS:ens OS är linux och därför används rsync. Rsync är mycket mångsidigt vilket gör att inlärningstöskeln blir rätt hög. Fördelen med att använda SSH och inte rsyncdeamonen är säkerheten. Via SSH kan du fullständigt styra din NAS.För att logga in på NAS:en måste du ha en SSH-klient och NAS:ens publika nyckel och lösenord. För att göra backupen automatisk kan du använda skript.

 

http://www.dedoimedo.com/computers/rsync-guide.html

http://aperiodic.net/phil/ssh/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTP skall du inte använda då allting skickas okrypterat (även lösenord).

 Sant. Men kanske enklare att "få till", att kunna se om man s.a.s. är på rätt väg, för att sedan gå vidare..

 

Rsync är mycket mångsidigt vilket gör att inlärningströskeln blir rätt hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Tack för svar och förslag! Jag kör gärna ftp just för att testa - men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Rsync kör jag via den inbyggda appen i NASen, så det funkar. MEN - jag vill slippa använda det backup-programmet, för det går exemeplvis inte att pausa och man hr dålig överblick.. Jag vill (om det går) kunna skriva in fjärrNASens "sökväg" i Memeo. 

Memeo säger att man ska mappa fjärrNASen och sedan använda den enheten när man anger backup-destination- Men det har jag inte lyckats fixa till. Man kan också använda ftp.

Jag ska titta på länkarna jag fik från fagerja, så får jag se om det skapar ljus över saken! :) Annars om npn har länk eller kan förklara hur jag fixar ftp, så vore det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag (tror jag...) fixat till en VPN till NAS:en via dess inbygda system. När jag tittar på nätverkskartan i datorn så ser jag "VPN1 ansluten" men jag kan inte se VPN1 i listan över enheter i nätverket. Har förmodligen med denna fråga visat att jag inte kan så mycket, men då kanske man kan få hjälp...:)

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...