Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Christmas5

Rekommendera Poster

Christmas5

Hej jag vill köpa en ny dator eftersom den jag har har jag haft i 8 år.

Jag hittade en för 3500 kr men jag vet inte om den är bra.

Jag påmminer om att datorn ska vara för spel och skype.

Svara på frågan : Blir den här bra?

 

Länk till datorn : http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-H50-05,90952,510472,1798515.html?langId=-16

 

Om den inte är bra, kan ni säga mig vilken dator jag borde köpa för cirka 3500 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påmminer om att datorn ska vara för spel och skype.

 

Svara på frågan : Blir den här bra?

 

Jag tror nog att ingen kan påstå att en dator för max 3500kr kan vara bra till spel. Fast om du berättar vilka spel du spelar kanske någon kan avgöra om ditt val av dator duger.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej jag vill köpa en ny dator eftersom den jag har har jag haft i 8 år.

Jag hittade en för 3500 kr men jag vet inte om den är bra.

Jag påmminer om att datorn ska vara för spel och skype.

Svara på frågan : Blir den här bra?

 

Länk till datorn : http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-H50-05,90952,510472,1798515.html?langId=-16

 

Om den inte är bra, kan ni säga mig vilken dator jag borde köpa för cirka 3500 kr?

 

Nej, den duger knappt till att spela mahjong på och den blir heller inte trevlig att surfa med, skall du tex. in på Youtube och titta på HD film så räcker den knappt till.

 

Spara pengarna och fundera på en dyrare maskin.

Är budgeten klen just nu, se om du kan spara ihop till 5000:-

 

Tex. denna kommer att klara det mesta, ja naturligtvis får du sänka grafikinställningarna rejält för att kunna spela tex. BF4 men det går:

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ko&T2=K30BF-NR026S

Asus sida: http://www.asus.com/se/Desktops/K30BF/

 

Denna ger faktiskt mycket dator för pengarna, kommer med allt inkl. Windows 8.1 och den har inbyggd grafik i CPU, alltså inget externt grafikkort.

Just AMD A10-7800 CPU (4-kärnig processor på 3.9GHz i turboläge) kan du läsa en special test på Tom's Hardware om och det är rätt imponerande http://www.tomshardware.com/reviews/amd-a10-7800-kaveri-apu-efficiency,3899.html

Processorn fick Tom's utmärkelse för Smart köp.

 

  • Den är i övrigt en perfekt kontors, surf, bild/video redigering och lättare speldator för just under 5000:-

 

M.a.o. är det en Asus dator i minitower format med AMD A10-7800 CPU, Blutooth, Wireless, Gigabit Ethernet, USB 3.0, AMD Radeon-R7 grafik (inbyggd i CPU), 2TB hårddisk, 8GB primärminne (RAM), minneskortläsare, DVD-brännare etc. etc,

Tyst är den också.

Mått: 180 x 350 x 390 mm (B x H x D)

 

Men som tidigare nämnts i tråden, vilka spel avser du att spela och vilka förväntningar har du på dessa?

Som en jämförelse på dom extremaste grafikinställningarna på ett av dom extremaste spelen Crysis 3 så kan du kika i denna tråd

Samt vad jag numera kör på när jag spelar på höga inställningar i denna tråds inlägg #28

 

Men återkom och tala om vad eller vilka program som datorn skall användas till, så får du säkert råd från flera.

Mvh :)

 

Ps. Kom ihåg att det behövs bildskärm också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christmas5

Spel? Jag spelar inte nyaste spel som GTA V eller Battlefield 4, bara såna som är 12-16 årsgräns eftersom jag själv är 12 år.

Men mest av allt såna som NMRIH, TF2 , Gmod eller Heroes & Generals.

En fråga till : Är denna processorn verkligen bra? Vilka spel (Av dem nya.) skulle den kunna köra?

Jag vill också säga att när jag spelar H&G så "laggar" den lite och det är svårt att koncentrera sig på spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, ursäkta att det tagit tid att svara, jag har inte varit hemma på ett tag.

 

Ja den datorn blr perfekt för vad du vill göra och det går även enligt testerna att köra t.om. dom mer kraftfulla spelen, dock måste man då sänka grafikinställningarna till 720P för att få minst 40-60FPS.

Obs. du kommer ändå att få bra bild.

 

Med dina spel du räknar upp så skall det inte alls vara några problem, utan mankemang.

 

"Denna ger faktiskt mycket dator för pengarna..."

Vad menar du med det?

Att denna datorn som jag länkade till ger mer datorkraft och mer finesser för samma pris än tex. övriga fabrikat och modeller oavsett, särskilt dom som baseras på Intel (eftersom Intel CPU är dyrare) och dessutom har CPU på denna AMD A10-7800 CPU bättre inbyggd grafik än Intel, även om Intels motsvarande processorer har mer prestanda så har dessa sämre inbyggd grafikprestanda inkl. Intels mer dyrare processorer - enligt seriösa tester.

 

Dessutom är det Asus som tillverkat denna, vilka är kända för att ha bra kvalitet och det följer med Windows 8.1 även på denna.

 

Jag vill också säga att när jag spelar H&G så "laggar" den lite och det är svårt att koncentrera sig på spelet.

Nu vet jag inte vad H&G är och vilken dator du kör på, kunde vara intressant om du berättade vad du nu har, så det gick att jämföra, men ta och titta i länken ovan påToms's HardWare så ser du vilka spel denna klarar och det är imponerande, fast man får som sagt ställa ned grafikinställningarna till 720 för dom absolut mest krävande spelen. alla över 18 årsgräns.

 

I princip enda nackdelen med den datorn jag länkat till, är att det endast har ett 350W nätaggregat, så skulle du inom några år vilja uppgradera till ett extremt externt grafikkort, så kanske men inte helt nödvändigt du också måste uppgradera nätaggregatet, men det går.

 

Återkom om du har funderingar.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sedan kanske någon annan på Eforum har nåt tips också på en prisvärd speldator för under 5000:-  som jag missat, men för 3500:- får du ingen sådan och då kommer du bara att bli besviken.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christmas5

Förlåt för att jag inte var aktiv men "Åge N" hade en konversation med mig och han hjälpte mig. H&G är heroes and generals som jag skrev innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan skriva vad det blev för något?

Forumet är ju också till för att sprida kunskap och det kan ju vara någon annan som är ute efter en dator med ungefär samma krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan skriva vad det blev för något?

Forumet är ju också till för att sprida kunskap och det kan ju vara någon annan som är ute efter en dator med ungefär samma krav.

Det här är ju konsekvensen av att ni valt att öppna forumet för privata konversationer. Det här är inte första gången det sker att en tråd blir till intet, troligen toppen på ett isberg.

 

Forumet utarmas på det här sättet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju konsekvensen av att ni valt att öppna forumet för privata konversationer. Det här är inte första gången det sker att en tråd blir till intet, troligen toppen på ett isberg.

 

Forumet utarmas på det här sättet.

 

LARSAS

Jag ger aldrig support i PM, däremot händer det att jag deltar i PM-konversationer om privata saker, samt att jag använder PM för en del moderatorrelaterat.

 

Ofta ställer folk en fråga i flera forum eller frågar kompisar efteråt och får de svar fortare de vägarna så nöjer de sig med det. Kan ju se att många som ställt sin första fråga inte loggar in någon mer gång, så de skriver ju inte PM heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger aldrig support i PM, däremot händer det att jag deltar i PM-konversationer om privata saker, samt att jag använder PM för en del moderatorrelaterat.

Det har jag inte menat att påstå heller. I den här tråden är det uppenbart att lösningen kommit till genom privat konversation. Det finns andra exempel också.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte menat att påstå heller. I den här tråden är det uppenbart att lösningen kommit till genom privat konversation. Det finns andra exempel också.

 

LARSAS

Förlåt, det var inte så jag menade utan bara att det nog inte är så vanligt. Jag håller med om att det är tråkigt att vissa övergår till PM, det begränsar kunskapsutbytet och hjälper inga andra som har likartade frågor mm. Om jag ställde en fråga och sen fick svar via PM skulle jag nog undra om det var något skumt eftersom den andra personen inte vill skylta med sitt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oavsett vilken väg man har fått sitt svar, så kan man ju ha hövligheten att återkomma med sin lösning i tråden, för som sagt det är ett öppet forum där många läser trådarna och då kan en lösning eller alternativ lösning även vara till hjälp för andra.

 

Känns ju lite trist för många av oss som svarar i trådar utan respons.

Trots allt så lägger vi ned en hel del privattid på att försöka hjälpa till, tid som man kunnat göra något bättre med.

 

Hoppas att du blev nöjd med din nya dator.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Om nu man vill ha något till framtiden, man blir äldre som bekant och nya spel kommer med nya hårdvarukrav.

 

Därför skulle nog jag lägga ut lite mer för att få en skaplig dator. Jag har plockat ihop delar härom veckan och kom till 5300kr, moderkort, CPU, CPU kylare, samt ett chassi. Sedan får det bli ett nätaggregat samt en ny SSD. man måste ha tålamod det tar en stund att skramla ihop. :thumbsup: Hoppas att det löser sig med din dator ..Christmas5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...