Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Makrona är "inaktiverade" i Excel 2007


Tommy H

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lagt om min bärbara och helt plötsligt så kan jag inte köra mina Excel makron! Jag får svaret typ "makrona är inte tillgängliga i arbetsboken eller något med säkerhetsinställningarna"...

Makrona ligger i samma arbetsbok och jag markerar i säkerhetsinställningarna att "Aktivera samtliga makron" (som dock inte rekommenderas) ändå samma resultat!

Jag kör Excelfilerna från ett USB om det nu skulle ha någon betydelse.

Allt har iaf fungerat utmärkt innan jag lade om datorn.

Har någon en aning om vad jag missar för inställning?

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för filformat på excelfilerna?

 

Om dem är det gamla xls-formatet så måste du nog spara om excelfilerna med macron till format Macroaktiverad excelarbetsbok (*.xlsm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktuell arbetsbok har .xlsm och det har ju fungerat med tidigare med samma arbetsbok och samma versioner på både Windows och Excel. Det är det som stör mest...

Jag har bara i princip bytt till ny HD i datorn och sedan återinstallerat alla program.

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan virusprogrammet kanske stöka till det?

Jag kör F-secure internetsecurity 2013. Iofs har jag samma på den stationära och där fungerar det.

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har bara i princip bytt till ny HD i datorn och sedan återinstallerat alla program.

Och kört alla uppdateringar av Office?

 

Tillägg:

 

Jag kör Excelfilerna från ett USB om det nu skulle ha någon betydelse.

 

En enkel åtgärd att kontrollera detta är ju att kopiera in en fil på disken och testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det "dök upp" 37st Office uppdateringar som löste problemet efter dom installationerna!

Jag testade tidigare i Stugan där uppkopplingen sker via mobiltelefon, så Win Update var avstängt!

 

Ja, allt verkar så enkelt när det löser sig så här!

:thumbsup:

 

//TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lärde man sig något nytt, visste inte om att macron kunde inaktiveras av att man inte hade gjort windows-uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag också!

Det som är lite spännande är att jag har verkligen sökt uppdateringar via Windows-updates, men det verkar som det tog "någon dag" innan det dök upp uppdateringar till Office.

Vet inte om Microsoft skulle verifiera licensen borta i staterna eller något sådant.

/TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så många uppdateringar som 37 st så brukar inte alla komma på en gång, det kanske kommer 20-30 st som installeras först också kommer resterande senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...