Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej komma åt internet.


Rakatan

Rekommendera Poster

Hej! Erik heter jag och det har nyligen uppstått ett problem med datorn min. Nyligen så installerade jag Telias antivirusprogram på datorn och spenderade sedan natten borta utan att sätta på datorn. När jag väl återvänder hem och så finns inte internet tillgängligt. Datorn verkar ha lurat sig själv att det finns då internet och hela datorn säger att det gör det. Dock så går det inte att andvända några nätbaserade funktioner över huvud taget. Vad ska jag göra? Amatör här, så försök köra det i förskole-stil utifal möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite bakgrunds info skulle vara bra...

Sitter på Windows 7
Internet operatören är Telia
Inte trådlöst, utan sitter på nätverkskabel
Min dator är den enda datorn i nätverket som har det här problemet
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom problemet verkar ha börjat när du installerade Telias (F-secures) antivirusprogram kan man tänka sig att det har gått något fel under installationen och då kan du se om internetanslutningen fungerar igen efter att du har avinstallerat antivirusprogrammet. Man kan också tänka sig att det finns kvar några rester av det tidigare antivirusprogrammet som ligger och stör. Vad var det för antivirusprogram i datorn förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock avinstallerat anti-virus programmet (det nya samt det gamla, som jag avinstallerade innan det nya). Förr så hade jag ett gammalt F-Secure som inte var Telia baserat i designen. Det nya har annan (lila ist för blåa färger) design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör F-secures särskilda Uninstallation Tool också utifall att det är några rester kvar.

 

Starta Kommandotolken så här:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Kommandotolken

 

Starta Anteckningar så här:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör -Anteckningar

 

I Kommandotolken skriver du in (avsluta med Enter-tangenten):

 

ipconfig/all

 

Kopiera resultatet och klistra in i Anteckningar.

Spara innehållet i Anteckningar i en fil och den filen för du sen över till en dator med fungerande internetanslutning med hjälp av USB-minne eller liknande. Öppna filen i den andra datorn, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar (om det inte går att klistra in så tryck först på den första knappen i översta raden i svarsrutan (den knappen kallas för "Källa").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har löst problemet!

Ringde Telias support center och vi gick igenom alla slags möjliga sätt att försöka lösa detta.
Slutade med att vi drog en total ominstallation på windows då det verkar som om antivirus programmet hade fipplat med någon fil i windows och gjort så att datorn into kunde kommunicera med internet. 

Det var den enda utvägen då problemet kvarstog även i felsäkert läge med nätverk.

Tack för hjälpen iaf, Cecilia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det är löst, även om jag inte håller med om att det var enda utvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...