Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Monitorswitch eller VGA-splitter


MariaE

Rekommendera Poster

Nu har jag varit till Kjell &Company och fått se bilder på både monitorswitch och VGA-splitter...De i affären påstod att jag skulle behöva en monitorswitch men vissa här i forumet säger att jag behöver en splitter... Första gången jag var till en affär för att köpa något sånt så visste inte killen i affären vad det var eller så var det då som jag köpte en USB-hubb istället.. Jag kommer inte ihåg nu. Men jag misstänker att alla mina datorer inte kan kopplas till en av dessa saker tillsammans med min Linuxdator. En dator har jag Windows 98 på min äldsta dator har jag Windows 3.1. på. Just nu har jag 5 datorer. Den äldsta är en pentium 200.

 

Till slut kommer jag bara att ha två datorer kvar . Min svart-vita och min blåa Linux dator. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vad du för tillfället vill göra?

 

Vad jag vet, så har du minst två st datorer som du dagligen använder, men du har bara en skärm, alltså behöver du i första hand en monitorswitch.

 

För att sedan kunna vara på Internet med två datorer samtidigt, så behöver du en router, om du inte redan har en sådan, beror på vilken typ av uppkoppling du har?

 

Kanske denna du sett bild på?

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/vga/switch/vga-switch-p38004?LGWCODE=38004;89039;4797&gclid=CP6Cv6aL4MQCFcfMtAod2GwA0Q&gclsrc=aw.ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Laso skriver är det nog en monitorswitch du behöver. Men det beror på hurudan skärm du har. Många skärmar har flera ingångar och då kan du ha en dator ansluten till varje ingång och från  skärmens inställningar välja vilken dators bild visas. Ett alternativ är en KVM-switch, som gör att du kan styra flera datorer med samma skärm, tangentbord och mus. Tyvärr är de ganska dyra då de huvudsakligen användas i företag av systemadministratörer.

 

En dator kan alltid agera router så en dedikerad router är inte nödvändigt. Den dator, som agerar router måste naturligtvis vara igång för att de andra skall få tillgång till Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vad du för tillfället vill göra?

 

Vad jag vet, så har du minst två st datorer som du dagligen använder, men du har bara en skärm, alltså behöver du i första hand en monitorswitch.

 

För att sedan kunna vara på Internet med två datorer samtidigt, så behöver du en router, om du inte redan har en sådan, beror på vilken typ av uppkoppling du har?

 

Kanske denna du sett bild på?

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/vga/switch/vga-switch-p38004?LGWCODE=38004;89039;4797&gclid=CP6Cv6aL4MQCFcfMtAod2GwA0Q&gclsrc=aw.ds

Det står monitorswitch på den modulen i katalogen  nr 38-004 .. En router har jag redan.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Laso skriver är det nog en monitorswitch du behöver. Men det beror på hurudan skärm du har. Många skärmar har flera ingångar och då kan du ha en dator ansluten till varje ingång och från  skärmens inställningar välja vilken dators bild visas. Ett alternativ är en KVM-switch, som gör att du kan styra flera datorer med samma skärm, tangentbord och mus. Tyvärr är de ganska dyra då de huvudsakligen användas i företag av systemadministratörer.

 

En dator kan alltid agera router så en dedikerad router är inte nödvändigt. Den dator, som agerar router måste naturligtvis vara igång för att de andra skall få tillgång till Internet.

Är det något problem med den KVM-switch som Kjell har?

Jag undrar eftersom den inte kostar mycket mer än deras monitor-switch.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/kvm-systemswitch/2-port-kvm-switch-usb-p68933

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något problem med den KVM-switch som Kjell har?

Jag undrar eftersom den inte kostar mycket mer än deras monitor-switch.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/kvm-systemswitch/2-port-kvm-switch-usb-p68933

Den kan man ju bara koppla två datorer till. Men det kanske inte funkar med att koppla båda mina Windows datorer och min Linuxdator till samma eftersom det är olika operativsystem?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer vill du koppla in då?

Räcker det inte med dom två som fungerar bäst?

Din gamla 200 MHz är ingenting som fungerar bra på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer vill du koppla in då?

Räcker det inte med dom två som fungerar bäst?

Din gamla 200 MHz är ingenting som fungerar bra på Internet.

Nej jag ska varken surfa med min pentium 200 eller 400 men de delar samma skärm som mina tre andra datorer som jag har. En av Windows datorerna som jag har Windows 7 på surfar jag inte med men den delar ju skärm med de anda datorerna.  Jag har bara en skärm nu. Med en monitorswitch har väl ingenting med internet att göra ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer vill du använda samtidigt?

 

Två stycken, då har du fått info på vad du kan köpa.

Fler än två st datorer, då får du betala ca 300 kr till.

 

Så frågan är...Hur många datorer vill du använda samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer vill du använda samtidigt?

 

Två stycken, då har du fått info på vad du kan köpa.

Fler än två st datorer, då får du betala ca 300 kr till.

 

Så frågan är...Hur många datorer vill du använda samtidigt?

Jag vill kunna använda 3 av mina datorer om det funkar ? Min Linux dator, Min Windows dator som jag surfar på nu och min svart-vita dator som jag har kort på. Men den dator vill jag inte surfa på. Jag har Windows 7 på den datorn. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snabb googling visar att det blir svårare och hitta för 3 datorer i dom butiker du kan besöka, då får man beställa via Internet, och då handlar det troligast om för 4 datorer, och priset ökar med ca 300:-.

 

Eftersom det blir lite besvärligare  för dig att få tag på för fler än 2 datorer, så undrade jag om du verkligen hade behov av fler än 2st ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snabb googling visar att det blir svårare och hitta för 3 datorer i dom butiker du kan besöka, då får man beställa via Internet, och då handlar det troligast om för 4 datorer, och priset ökar med ca 300:-.

 

Eftersom det blir lite besvärligare  för dig att få tag på för fler än 2 datorer, så undrade jag om du verkligen hade behov av fler än 2st ?

Jag får väl nöja mej med det då...majoriteten bestämmer så har det alltid varit...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är det något problem med den KVM-switch som Kjell har?

Jag undrar eftersom den inte kostar mycket mer än deras monitor-switch.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/kvm-systemswitch/2-port-kvm-switch-usb-p68933

Hoppas de har det i vanliga butiker.... Jag hittade inte något om KVM-switch i katalogen och den är katalog nr 40 Höst/Vinter 2014-2015

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas de har det i vanliga butiker.... Jag hittade inte något om KVM-switch i katalogen och den är katalog nr 40 Höst/Vinter 2014-2015

/Maria

Om du öppnar länken till Kjell & Co, så kan du på höger sida välja den butik som är närmast där du bor, och kan se om det finns i butikslagret.

Det brukar stämma ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar länken till Kjell & Co, så kan du på höger sida välja den butik som är närmast där du bor, och kan se om det finns i butikslagret.

Det brukar stämma ganska bra.

Kjell & Co på hamngatan är det samma som gallerian? Där får min inneboende följa med.

//eforum.idg.se/topic/348185-hatar-datorer/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte säker på vilken Galleria du menar, länge sedan jag var i Stockholm, så jag kan inte svara på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du gott kan kalla Melvin, din hund, för "min vovve" eller "min hund" istället för "min inneboende". Det blir tydligare vem du syftar på då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något problem med den KVM-switch som Kjell har?

Jag undrar eftersom den inte kostar mycket mer än deras monitor-switch.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/kvm-systemswitch/2-port-kvm-switch-usb-p68933

Jag har köpt en sån nu. Men jag kopplar in den i morgon. Jag är trött nu efter att ha varit i stan länge.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du gott kan kalla Melvin, din hund, för "min vovve" eller "min hund" istället för "min inneboende". Det blir tydligare vem du syftar på då.

Eftersom jag inte hade fått några svar i tråden "hatar datorer" så tänkte jag att det är visst ingen som tycker min hund är söt  :thumbsdown: Melvin tyckte det var kul att följa med in till stan idag. Men de som läste i tråden var väl rädda för att byta ämne... Det är ju emot reglerna  :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en 2 port USB KVM Switch. Jag hoppas att några av mina "datakunniga personer" kan koppla in med åt mej. Men jag tror inte att min Windowsdator som jag surfar på nu kan vara kopplad till den. Den datorn kräver egna kablar för att skärmen allltid ska funka när jag sätter på datorn.

 

När jag hade testat med att koppla in KVM Switchen så "funkade" inte skärmen. Jag var tvungen att koppla alla kablar till min svart-vita Windows 7 dator för att skärmen skulle funka till min surfdator. Precis som jag var tvungen att göra innan jag hade egen bildskärmskabel till min surfdator med Windows 7.

 

Hoppas att den funkar till min Windows 7 dator som jag inte surfar på och min Linuxdator, annars har jag ingen nytta av den  :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...