Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fästa hårddisk i datorn?


.M

Rekommendera Poster

I datorn där man kan fästa hårddisken så sitter det ett sånt här hål. Det är någon slags gummi-grejsimojs kring det, antagligen för att dämpa vibrationer misstänker jag.

 

Dock så är hålet för stort för en vanlig skruv att fästa hårddisken med, någon som har ett förslag på hur man bär sig åt? Förväntas man använda specialskruvar bara för att det sitter en gummi-grejsimojs?

 

post-40189-0-85958700-1426932297_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fäste min med silvertejp, tillfälligt montage var meningen men den sitter kvar ännu (med silvertejp).

 

Har aldrig varit med om att det sitter gummidämpning för hårddiskar. Ska inte skruven bara passera igenom hålet och sen fästa i gängorna i hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gummi-grejjerna satt där när jag öppnade datorn. Och eftersom hålen linjerar med hålen på en 3.5 tums disk så verkade det rimligt att den ska fästas där.

 

Skruven passerar jättebra genom hålet. Så bra att den kommer ut på andra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en skruv med en "tapp" som ska användas.

Skruven i disken, disken+skruven i hålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en skruv med en "tapp" som ska användas.

Skruven i disken, disken+skruven i hålet.

Kan man köpa sådana skruvar separat någonstans? Varken inet eller webhallen verkar ha "speciella" skruvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker komma ihåg var jag sett en sådan disk och det måste ha varit antingen i en Mac eller externt kabinett.

 

Typ en sån som denna

61645.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är de skruvar jag har och då går dom igenom hålet helt och hållet. Det jag skulle behöva är en lite längre skruv, samma tjocklek och med större huvud.

 

Ja eller så är det som du själv och Tune skrivit, att skruven(skallen) i sig fungerar som en sådan tapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är standardskruvar som brukar användas till att skruva ihop datorer och som har varit samma dimensioner i omkring 20 år. Märkligt om du skulle behöva några andra skruvar.

 

En liten bricka som göra att hela skruven inte går igenom hålet hade väl fungerat (om inte skruven blir för kort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade bilden, sådant hål med dämpning har inte jag heller sett, men vet att en del chassin kan ha lite udda, olika hängningar.

 

Elfa borde ha något, men man får ju leta där då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten bricka som göra att hela skruven inte går igenom hålet hade väl fungerat (om inte skruven blir för kort).

Det kommer nog fungera om jag plockar bort gummiproppen.

 

Jag har skickat ett e-brev till personen som satte ihop datorn och bett om råd. Med lite tur så kanske han kommer på sig själv och skickar skruvarna som hör till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sådana skruvar till min stationära dator, DELL, men sådana lär väl inte heller fungera..

 

post-52940-0-96321900-1426941412_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sådana skruvar till min stationära dator, DELL, men sådana lär väl inte heller fungera..

 

attachicon.gif20150321_133510.jpg

Förutsatt att huvudet är tillräckligt stort så kan en sådan skruv fungera jättefint.

 

Du råkar inte veta vad den heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad de heter. Kragen är 8 mm.

 

Men jag tror jag hittat en bild på vad du behöver, åtm. ser det ut så.

 

Redigerat: Bättre info i nästa inlägg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer ganska nära i alla fall.

 

Tycker det ser ut att vara exakt samma princip fast dina fästhål är kanske de på sidan och inte undersidan av disken.

 

Kolla med www.alina.se om de kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inet hade några skruvar över som dom donerade till mig. Det var snällt. Så nu har jag lyckats fästa disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka skruvar var det som fungerade? Kan vara bra och veta ifall man skulle råka ut för en liknande låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I datorn där man kan fästa hårddisken så sitter det ett sånt här hål. Det är någon slags gummi-grejsimojs kring det, antagligen för att dämpa vibrationer misstänker jag.

 

Dock så är hålet för stort för en vanlig skruv att fästa hårddisken med, någon som har ett förslag på hur man bär sig åt? Förväntas man använda specialskruvar bara för att det sitter en gummi-grejsimojs?

 

attachicon.gifWP_20150321_002 1.jpg

Gammal tråd, men jag tänkte ändå ge lite upplysningar om detta.

 

post-73434-0-09918700-1427608565.png

 

Ja det där är vibrationsdämpare som är till för att fästa hårddiskarna mot.

Det brukar vara dom lite dyrare chassina som har dessa vibrationsdämpare.

Dessa kallas för "silicone anti-vibration grommets"

Om du lyckas hitta manualen till just din chassi modell. så bör där stå utförligt om detta, åtminstone gör det så i Antec manualen.

 

Det skall vara en särskild sorts skruv, med stor platt "skruvskalle" och rätt längd, midja etc. och dessa skall följa med chassit.

Ex. Särskilda skruvar för dessa från mitt Antec chassi (Performance One P193 V3) men dessa kan se annorlunda ut beroende på chassitillverkare och form på silikondämparna - som i ditt fall.

post-73434-0-80012000-1427606958_thumb.jpg

Annars, om du inte får tag på dessa skruvar, plocka bort silikondämparna helt och använd vanliga normala skruvar med flatbricka till att fästa diskarna med, men se till att inte skruven är för lång så den "bottnar" ifall det skulle vara möjligt.

 

Mvh

 

Obs. Dessa skruvar som skall användas med silikondämparna får inte dras för hårt - bara lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...