Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu


MariaE

Rekommendera Poster

Du har fått denna länk förut, där både nya och gamla versioner av Ubuntu finns.

 

http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu

 

Ja, Windows 7 -64bitars har bättre prestanda...

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/32-bit-and-64-bit-windows#1TC=windows-7

 

Om du litar på dom flesta datakunniga, varför visar du inte det här på forumet då?

Jag har missat den att kollat den länken noga. Min inneboende som hatar datorer kanske började hoppa på mej. Då gick jag ut med honom och  gjorde annat sen när jag kom in. 

 

Många datakunniga säger så mycket konstiga saker. Jag har skrivit lite om det i tråden supportnollor. En datakunnig person sa till mej att man skulle skriva a: framför dokumentet när man ville spara på diskett. När jag provade det på datorn som jag hade fått låna hem från Alviksskolan så funkade det inte. 

 

Det var en datakunnig person som sa att jag skulle skriva i Windows write istället för word for Windows 1.0. Men jag hade svårt att se texten i Windows 2.1. Jag visste inte då att det heter typsnitt och att det är samma sak som text. I Word perfekt 5.0 for dos som jag skrev i i skolan hette det tecken tror jag.

 

Det var en datakunnig person som lurade mej första gången och sa att jag skulle skriva chkdsk på disketter som jag fick dosmeddelandet  "Diskettenheten kan inte hitta den sökta sektorn" Dos meddelande från dos 4. Den disketten blev ju helt oläslig efter detta :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Problemet är att jag har en för dålig blå dator :-( Men det borde ju gå att hitta en äldre version av ubuntu på nätet som inte kräver så mycket av datorn.

 

Av säkerhetsskäl är det inte bra att använda gamla distributioner som har kända säkerhetshål. Man bör se till att ha en version som fortfarande uppdateras och i stället välja ett enklare användargränssnitt som är mer likt som det var förut och som inte belastar datorn så hårt. Som Mikael63 skrev tidigare så är Ubuntu med Gnome eller KDE är inte lämpliga till en gammal datorn utan då ska man välja Ubuntu med LXDE, kallad Lubuntu, eller XCFE, kallad Xubuntu, i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Av säkerhetsskäl är det inte bra att använda gamla distributioner som har kända säkerhetshål. Man bör se till att ha en version som fortfarande uppdateras och i stället välja ett enklare användargränssnitt som är mer likt som det var förut och som inte belastar datorn så hårt. Som Mikael63 skrev tidigare så är Ubuntu med Gnome eller KDE är inte lämpliga till en gammal datorn utan då ska man välja Ubuntu med LXDE, kallad Lubuntu, eller XCFE, kallad Xubuntu, i stället.

Då laddar jag ner en av dessa versioner och spar på en DVD-RW. Det är faktiskt önödigt att ta en DVD-R för de går inte att lagra på igen. Inte ens när de har blivit tomma. Skivan blir skrivskyddad. Jag försökte lagra filer på en skiva som hade blivit tom :-( Det var en av de första DVD-R som jag brände som hade blivit tom enligt isobuster. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte tömma en CD-R, DVD-R eller DVD+R, det är engångsskivor även om det gåt att lägga till filer på dem om de inte är stängda.

 

Om du tror att du kan återanvända dem så förstår jag att du tror att de har kortlagringstid, se annan tråd, och att du har problem rent allmänt med dina installationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte tömma en CD-R, DVD-R eller DVD+R, det är engångsskivor även om det gåt att lägga till filer på dem om de inte är stängda.

 

Om du tror att du kan återanvända dem så förstår jag att du tror att de har kortlagringstid, se annan tråd, och att du har problem rent allmänt med dina installationer.

Skivan är iallafall tom som jag lagrade drivrutiner till Montegos bildskärmskort på. Skivan har märket SKC och är på 650 MB. Nu är skivan skrivskyddad. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått denna länk förut, där både nya och gamla versioner av Ubuntu finns.

 

http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu

 

Ja, Windows 7 -64bitars har bättre prestanda...

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/32-bit-and-64-bit-windows#1TC=windows-7

 

Om du litar på dom flesta datakunniga, varför visar du inte det här på forumet då?

Jag kan då inte märka några fördelar. Det jag retar mej på är att datorn låter för jag är inte döv ännu tyvärr. Jag ska hämta en äldre version till Ubuntu. 

32 bitars såklart! Det var för sent på kvällen när jag svarade på inlägget därför blev det så att jag inte läste allt då. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Av säkerhetsskäl är det inte bra att använda gamla distributioner som har kända säkerhetshål. Man bör se till att ha en version som fortfarande uppdateras och i stället välja ett enklare användargränssnitt som är mer likt som det var förut och som inte belastar datorn så hårt. Som Mikael63 skrev tidigare så är Ubuntu med Gnome eller KDE är inte lämpliga till en gammal datorn utan då ska man välja Ubuntu med LXDE, kallad Lubuntu, eller XCFE, kallad Xubuntu, i stället.

Jag kanske ska testa det också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Av säkerhetsskäl är det inte bra att använda gamla distributioner som har kända säkerhetshål. Man bör se till att ha en version som fortfarande uppdateras och i stället välja ett enklare användargränssnitt som är mer likt som det var förut och som inte belastar datorn så hårt. Som Mikael63 skrev tidigare så är Ubuntu med Gnome eller KDE är inte lämpliga till en gammal datorn utan då ska man välja Ubuntu med LXDE, kallad Lubuntu, eller XCFE, kallad Xubuntu, i stället.

Lubuntu gick inte att installera tillsammans med Linux Mint som inte kommer att uppdateras :-( Det blir ju bara fel då. Jag valde run på bilden Lubuntu.png. Det funkade inte :-( Det kanske är så att Lubuntu måste installeras först ? Men det funkade ju inte när jag gjorde så. 

/Maria

post-120863-0-00175200-1426957294_thumb.png

post-120863-0-07454200-1426957309_thumb.png

post-120863-0-92073700-1426957350_thumb.png

post-120863-0-08595100-1426957413_thumb.png

Instal ubuntu1.txt

Lubuntu.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Av säkerhetsskäl är det inte bra att använda gamla distributioner som har kända säkerhetshål. Man bör se till att ha en version som fortfarande uppdateras och i stället välja ett enklare användargränssnitt som är mer likt som det var förut och som inte belastar datorn så hårt. Som Mikael63 skrev tidigare så är Ubuntu med Gnome eller KDE är inte lämpliga till en gammal datorn utan då ska man välja Ubuntu med LXDE, kallad Lubuntu, eller XCFE, kallad Xubuntu, i stället.

 

Svårt att hänga med i en tråd som sträcker sig över flera sidor men det var nog fagerja som hade dessa synpunkter, #40.

 

Men jag håller med. Fast jag förordar ju då, givetvis, Mint Xfce ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft brist på ram. Jag saknar matteprocessor också. Jag hade en hel 1! i matte. 

 

 

/Maria

 

Antar att du skojar med mig, har du ingen möjlighet att öka ramminnet i din dator, och få den fungera lite bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du försökte installera dubbla linux, har du tittat på installationen som finns i videolänken du fick tidigare innan du började?

 

//eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/page-2?p=1651409&do=findComment&comment=1651409

 

Den har jag kollat på, och följer man den så får man veta hur man manuellt gör flera partitioner så man kan lägga in dubbla linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lubuntu gick inte att installera tillsammans med Linux Mint som inte kommer att uppdateras :-( Det blir ju bara fel då. Jag valde run på bilden Lubuntu.png. Det funkade inte :-( Det kanske är så att Lubuntu måste installeras först ? Men det funkade ju inte när jag gjorde så. 

/Maria

Du kan inte installera Lubuntu fråm LinuxMint, du MÅSTE boota mot skivanUSB, att köra installationsfilenen från Mint fungerar inte!!!

dessuton verkar du ha fler kopier av Lubuntu på din USB-sticka.

Dessutom är din USB-stickaantagligen inte bootbar. Har du använt unetbootin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du skojar med mig, har du ingen möjlighet att öka ramminnet i din dator, och få den fungera lite bättre?

Jo jag kan nog be någon att installera mera ram i datorn men inte i mej :-) Jag har en kompis som jag kanske kan fråga men jag vill inte lämna in datorn till en databutik bara för en sån liten sak. När allt går sönder eller om det blir något fel på moderkoret så att jag inte få tillgång till mina datafiler så lämnar jag in datorn till en dataräddningsfirma om jag inte har gjort backup på allt.  Men nu har jag blivit vis av erfarenheten med min svart-vita dator en Fujitsi. Jag som trodde att hårddisken skulle gå sönder först. Jag trodde att den datorn stängdes av när den blev för varm men den gick sönder istället.   :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du försökte installera dubbla linux, har du tittat på installationen som finns i videolänken du fick tidigare innan du började?

 

//eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/page-2?p=1651409&do=findComment&comment=1651409

 

Den har jag kollat på, och följer man den så får man veta hur man manuellt gör flera partitioner så man kan lägga in dubbla linux.

Den videon verkar bara vara för hörande. :angry: Den var inte textad. :thumbsdown:  Om det nu skulle vara direkttextat (closed captions) kan jag inte se långa videos på min dator från youtube. Det har min surfdator för lite ram för. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte installera Lubuntu fråm LinuxMint, du MÅSTE boota mot skivanUSB, att köra installationsfilenen från Mint fungerar inte!!!

dessuton verkar du ha fler kopier av Lubuntu på din USB-sticka.

Dessutom är din USB-stickaantagligen inte bootbar. Har du använt unetbootin?

Jag försöker installera Lubuntu från DVD-R. Jag stoppar in skivan och startar om datorn. Den är startbar. Jag får upp vissa bilder. Men efter bilden Lubuntu2 blir skärmen svart  :thumbsdown:

 

Unetbootin har jag inte tagit reda på vad det är för något ännu. Jag får inte sitta så länge vid datorn vissa tider för min inneboende.  :thumbsdown:

Bilder som heter "Not allowed" har jag försökt fixa till själv så att inte Linux Mint börjar installera uppdateringar eller frågar efter dem. Men det lyckas inte :(  Efter ett par omstarter måste jag göra om denna ändring  :thumbsdown:

/Maria

post-120863-0-18769100-1426973419_thumb.jpg

post-120863-0-32243600-1426973438_thumb.png

post-120863-0-84107400-1426973483_thumb.png

post-120863-0-12986700-1426973527_thumb.png

post-120863-0-76451200-1426973551_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker installera Lubuntu från DVD-R. Jag stoppar in skivan och startar om datorn. Den är startbar. Jag får upp vissa bilder. Men efter bilden Lubuntu2 blir skärmen svart  :thumbsdown:

 

Unetbootin har jag inte tagit reda på vad det är för något ännu. Jag får inte sitta så länge vid datorn vissa tider för min inneboende.  :thumbsdown:

Bilder som heter "Not allowed" har jag försökt fixa till själv så att inte Linux Mint börjar installera uppdateringar eller frågar efter dem. Men det lyckas inte :(  Efter ett par omstarter måste jag göra om denna ändring  :thumbsdown:

/Maria

När det ser ut som på andra bilden uppfrån så skall du välja "Install Lubuntu". Då startar Lubuntu från skivan och du får frågor på var du vill installera Lubuntu, välj "Beside Mint.

 

Bild 4, den som heter "Not allowed" visar att du startat Mint och försöker installera Lubuntu från Mint.

Smma sak med bilderna i dtiit inlägg #58, de visar att du inte har bootat mot skivan utan att du försöker installera Lubuntu från Mint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den videon verkar bara vara för hörande. :angry: Den var inte textad. :thumbsdown:  Om det nu skulle vara direkttextat (closed captions) kan jag inte se långa videos på min dator från youtube. Det har min surfdator för lite ram för. 

/Maria

 

Här är de viktiga momenten vid installation i bilder från videon.

 

Om det däremot ska göras partitioner vid installation så beskrivs det här: http://askubuntu.com/questions/343268/how-to-use-manual-partitioning-during-installation

post-71662-0-57798500-1427060532_thumb.jpg

post-71662-0-04896000-1427060545_thumb.jpg

post-71662-0-89123800-1427060560_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det ser ut som på andra bilden uppfrån så skall du välja "Install Lubuntu". Då startar Lubuntu från skivan och du får frågor på var du vill installera Lubuntu, välj "Beside Mint.

 

Bild 4, den som heter "Not allowed" visar att du startat Mint och försöker installera Lubuntu från Mint.

Smma sak med bilderna i dtiit inlägg #58, de visar att du inte har bootat mot skivan utan att du försöker installera Lubuntu från Mint.

Jag ska försöka göra om detta. Men skivan är startbar enligt isobuster som jag har kollat med på min windows dator.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är de viktiga momenten vid installation i bilder från videon.

 

Om det däremot ska göras partitioner vid installation så beskrivs det här: http://askubuntu.com/questions/343268/how-to-use-manual-partitioning-during-installation

Problemet är att jag inte kommer så långt i installationen. Skärmen blir svart innan dess :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte kommer så långt i installationen. Skärmen blir svart innan dess :-( 

/Maria

Vad händer om du väljer att först köra Lubuntu live genom att välja det övre valet som börjar med Try Lubuntu.

 

När man fått det att fungera med internetuppkoppling så borde man ju kunna installera Lubuntu därifrån.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot för batt radera innehållet på hela hårddisken är:

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4M

 

Värdet på bs, som anger blockstorleken,  är inte kritisk men måste vara mindre än ledigt RAM. Större block ger snabbare överskrivning. Men som redan påpekats behöver man inte tömma disken för att kunna installera ett nytt OS. Om partitionstabellen är korrupt eller av fel typ kan den delen behöva tömmas. Då räcker det med att tömma den delen.

Kommandot: dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1 tömmer MBR.

Jag ska köra detta kommando i morgon. Nu har jag kommit till grub igen :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har bestämt mej för att ladda ner en äldre version av ubuntu. Det funkar nog med min dator. Cookies följer med ubuntu har jag läst om. Hoppas jag kan få stor text i webbläsaren då. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall ha en äldre version av Ubuntu så välj 12.04 LTS. Till den kommer det uppdateringar ända till april 2017. LTS står för Long Time Support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska testa det också. 

/Maria

 

 

Av säkerhetsskäl är det inte bra att använda gamla distributioner som har kända säkerhetshål. Man bör se till att ha en version som fortfarande uppdateras och i stället välja ett enklare användargränssnitt som är mer likt som det var förut och som inte belastar datorn så hårt. Som Mikael63 skrev tidigare så är Ubuntu med Gnome eller KDE är inte lämpliga till en gammal datorn utan då ska man välja Ubuntu med LXDE, kallad Lubuntu, eller XCFE, kallad Xubuntu, i stället.

Just det var den jag skulle installera istället ... Jag glömde bort det. Ubuntu version 12 verkar inte gå att installera om man inte får bort allt på hårddisken först. Om jag inte lyckas med Linux kommandot dd if=/dev/zero of =dev/sda bs=4M så måste jag använda Windows 98 CD för att kunna formatera om hårddisken. Det gjorde jag förra gången jag ville få bort allt. Unix-kommandot funkade tyvärr inte då heller och det beror nog på att jag inte vet hur stor hårddisken är...  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot fungerar. Programmet dd kommer att skriva binära nollor tills disken blir full. Sedan får du ett "felmeddelande" att disken är full. Då är disken tömd. Men det räcker säkert med att tömma MBR (första sektorn). Kommandot är: dd if=/dev/zero of =dev/sda bs=512 count=1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...