Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu


MariaE

Rekommendera Poster

Lär knappast göra någon skillnad, du måste få datorn att boota mot Ubuntu-skivan. När den gör det kan du välja om du vill installera parallellt eller radera disken så om disken är tom eller inte före installation spelar ingen roll.

Men Linux  Mint går att installera igen. Då kan jag skriva ett kommando i terminalen för att få bort allt. Ubuntu skrivan är startbar enligt isobuster. Isobuster brukar inte ljuga. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag ska testa att  bränna installationsfilerna till ubuntu igen... Jag får upp den Rödlila startbilden sen blir det svart :thumbsdown: Det första jag ska göra när jag har lyckats installera ubuntu är att byta bakgrund och göra stor text. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett fel på skivan... En CD-RW går inte att bränna om hur många gånger som helst. Jag tycker att det borde upptäckas när man formaterar dem... Men CD-RW funkar inte precis som disketter... Det borde iallafall upptäckas när man har bränt dem. Men det kanske inte gäller alla skivor eller CD-R/RW-bränningsprogram... Jag ska köpa nya CD-RW. Det kanske är för mycket trojaner på min dator... Trots att jag lagrar många filer på USB-minne och bränner en del på DVD-RW.

/Maria

 

post-120863-0-85205100-1426706456_thumb.jpg

post-120863-0-77244700-1426706513_thumb.jpg

post-120863-0-90363200-1426706655_thumb.jpg

post-120863-0-39947400-1426706771_thumb.jpg

post-120863-0-12749800-1426706808_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag får inte upp nån av dessa bilder   när jag startar från CD-R-skivan 

/Maria

 

Dessa länkar är inte från skivan, utan ifrån internet, den första är en sida från ubuntu.com och den andra kommer ifrån YouTube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir jag inte hjälpt av detta...  Men jag ska nog hitta ett sätt att få bort allt på hårddisken. Men det verkar inte som om jag får någon bra hjälp här :-( 

En dator utan ett fungerade operativ system är en plåtburk som samlar damm :-( Linux Mint skivan raderar hårddisken och sen tar jag ut skivan när den vill installera Linux Mint. Skivan kanske blir förstord när jag gör så men då är hårddisken raderad ialla fall.  Windows 7 skivan har jag inte hittat då skulle hårddisken på min Linux dator ha varit raderad redan. Och att jag inte har raderat hårddisken med Linux Mint skivan det beror på att jag har haft annat att göra också än att sitta vid datorn. Min inneboende hatar datorer. 

 

//eforum.idg.se/topic/348185-hatar-datorer/

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det verkar inte som om jag får någon bra hjälp här :-(

 

Jo, det får du.

Men du tar ju inte åt dig den hjälpen.

Därför har jag slutat att försöka hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir jag inte hjälpt av detta...  Men jag ska nog hitta ett sätt att få bort allt på hårddisken. Men det verkar inte som om jag får någon bra hjälp här :-( 

En dator utan ett fungerade operativ system är en plåtburk som samlar damm :-( Linux Mint skivan raderar hårddisken och sen tar jag ut skivan när den vill installera Linux Mint. Skivan kanske blir förstord när jag gör så men då är hårddisken raderad ialla fall.  Windows 7 skivan har jag inte hittat då skulle hårddisken på min Linux dator ha varit raderad redan. Och att jag inte har raderat hårddisken med Linux Mint skivan det beror på att jag har haft annat att göra också än att sitta vid datorn. Min inneboende hatar datorer. 

 

//eforum.idg.se/topic/348185-hatar-datorer/

 

/Maria

Du behöver inte rensa hårddisken för att installera Ubuntu, den kan du formattera vid installation.

Använd INTE RW för att göra bootbara media, det kan vara en anledning till att skärmen bara blir "rödlila", en annan anledning är att iso.filen inte är OK.

Ta hem en ny iso-fil och bränn så sakta som möjligt på en CD-R skiva, boota datorn mot skivan och när du får från om var du skall installera Ubuntu så väljer du "Annat" (tror jag det står), radera alla partitioner, skapa en ny partition med filsystem ext4, välj monteringpunkt som / och installera.

Du får massor med bra råd men du verkar inte läsa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot för batt radera innehållet på hela hårddisken är:

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4M

 

Värdet på bs, som anger blockstorleken,  är inte kritisk men måste vara mindre än ledigt RAM. Större block ger snabbare överskrivning. Men som redan påpekats behöver man inte tömma disken för att kunna installera ett nytt OS. Om partitionstabellen är korrupt eller av fel typ kan den delen behöva tömmas. Då räcker det med att tömma den delen.

Kommandot: dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1 tömmer MBR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot för batt radera innehållet på hela hårddisken är:

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4M

 

Värdet på bs, som anger blockstorleken,  är inte kritisk men måste vara mindre än ledigt RAM. Större block ger snabbare överskrivning. Men som redan påpekats behöver man inte tömma disken för att kunna installera ett nytt OS. Om partitionstabellen är korrupt eller av fel typ kan den delen behöva tömmas. Då räcker det med att tömma den delen.

Kommandot: dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1 tömmer MBR.

Jag blev knäpp på att ha min blå dator utan vettigt operativsystem så jag installerade Linux Mint i brist på bättre och då valde jag att radera hela hårddisken. Nu har jag bockat i att Linux Mint inte ska hämta några uppdateringar. Detta alternativ visste jag inte om förut. Det var fel på skivan som jag hade ubuntu på så jag har bränt en ny skiva. Jag tror jag har läst nånstans att man kan ha två Linux installerade samtidigt. Om man inte kan det så blir det bara ubuntu. Jag har bränt en skiva nu och hoppas på att den går att installera. Hoppas det går att ändra partitionsstorlek med ubuntu. Linux Mint allokerade hela hårddisken. Annars blir det bara ubuntu på denna dator.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev knäpp på att ha min blå dator utan vettigt operativsystem så jag installerade Linux Mint i brist på bättre och då valde jag att radera hela hårddisken. Nu har jag bockat i att Linux Mint inte ska hämta några uppdateringar. Detta alternativ visste jag inte om förut. Det var fel på skivan som jag hade ubuntu på så jag har bränt en ny skiva. Jag tror jag har läst nånstans att man kan ha två Linux installerade samtidigt. Om man inte kan det så blir det bara ubuntu. Jag har bränt en skiva nu och hoppas på att den går att installera. Hoppas det går att ändra partitionsstorlek med ubuntu. Linux Mint allokerade hela hårddisken. Annars blir det bara ubuntu på denna dator.

/Maria

Jag måste köpa flera skivor innan jag installerar ubuntu. Jag hittade bara en CD-RW. Det var den jag försökte bränna en "version av Ubuntu" på med det är ju inte samma som "vanliga ubuntu." .http://vinuxproject.org/Downloads/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev knäpp på att ha min blå dator utan vettigt operativsystem så jag installerade Linux Mint i brist på bättre och då valde jag att radera hela hårddisken. Nu har jag bockat i att Linux Mint inte ska hämta några uppdateringar. Detta alternativ visste jag inte om förut. Det var fel på skivan som jag hade ubuntu på så jag har bränt en ny skiva. Jag tror jag har läst nånstans att man kan ha två Linux installerade samtidigt. Om man inte kan det så blir det bara ubuntu. Jag har bränt en skiva nu och hoppas på att den går att installera. Hoppas det går att ändra partitionsstorlek med ubuntu. Linux Mint allokerade hela hårddisken. Annars blir det bara ubuntu på denna dator.

/Maria

Det går utmärkt att ha både LinuxMint och Ubuntu installerade på samma hårddidk och vid uppstart välja vilket man vill köra.

Välj då att Ubuntu skall installeras parallellt med LinuxMint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste köpa flera skivor innan jag installerar ubuntu. Jag hittade bara en CD-RW. Det var den jag försökte bränna en "version av Ubuntu" på med det är ju inte samma som "vanliga ubuntu." .http://vinuxproject.org/Downloads/

/Maria

 

Du har ju fått seriösa länkar, där du kan hämta Ubuntu, använd dom länkarna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att ha både LinuxMint och Ubuntu installerade på samma hårddidk och vid uppstart välja vilket man vill köra.

Välj då att Ubuntu skall installeras parallellt med LinuxMint.

Hoppas det funkar med så lite info om det :-) Det var en data kunnig som sa att det skulle funka att ha Windows 98 och Linux red hat installerade på samma hårddisk också. Så fort jag stoppade i skivan med Red hat  och startade om datorn efter att jag hade installerat windows  så raderades hårddisken. Men det var jag medveten om så jag hade gjort backup på mina datafiler. Det var han som jag hjälpte med dataräddning som sa det , han var ju inte helt okunnig på datorer :-)

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ha flera OS installerade på samma hårddisk. Varje OS bör dock ha en egen partition. Vid installationen bör man vara uppmärksam då installationsprogrammen har som förvalt alternativ att använda hela hårddisken.

 

Personligen tror jag att Ubuntu är för resurskrävande för att fungera optimalt på din dator. Min netbook var väldigt seg med Ubuntu men fungerar bra med Mageia 4 med LXDE. Gnome eller KDE är för resurskrävande. På mina stationära använder jag Mageia med KDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ha flera OS installerade på samma hårddisk. Varje OS bör dock ha en egen partition. Vid installationen bör man vara uppmärksam då installationsprogrammen har som förvalt alternativ att använda hela hårddisken.

 

Personligen tror jag att Ubuntu är för resurskrävande för att fungera optimalt på din dator. Min netbook var väldigt seg med Ubuntu men fungerar bra med Mageia 4 med LXDE. Gnome eller KDE är för resurskrävande. På mina stationära använder jag Mageia med KDE.

Nu har jag varit i stan och köpt skivor. Jag köpte både DVD-RW, DVD+RW,DVD-R och DVD+R. Någon av dessa skivor borde passa. 

Jag kör Linux med 32 bitar då borde det funka ? Men innan jag börjar bränna skivor ska jag göra rent brännaren. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte rensa hårddisken för att installera Ubuntu, den kan du formattera vid installation.

Använd INTE RW för att göra bootbara media, det kan vara en anledning till att skärmen bara blir "rödlila", en annan anledning är att iso.filen inte är OK.

Ta hem en ny iso-fil och bränn så sakta som möjligt på en CD-R skiva, boota datorn mot skivan och när du får från om var du skall installera Ubuntu så väljer du "Annat" (tror jag det står), radera alla partitioner, skapa en ny partition med filsystem ext4, välj monteringpunkt som / och installera.

Du får massor med bra råd men du verkar inte läsa dem.

Jag läser visst de råd jag får men jag glömmer bort vissa saker. Det beror på att jag har brist på ram. Och när tråden blir jättelång är det svårt att hitta svar et på saker som man har undrat om tidigare men inte kommer ihåg.   

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när tråden blir jättelång är det svårt att hitta svar et på saker som man har undrat om tidigare men inte kommer ihåg.   

/Maria

Ytterligare en anledning att ha en tråd för varje fråga med tydlig rubrik, t ex "Behöver hårddisken vara tom för att installera Ubuntu?", "Hur tömmer jag hårddisken för att kunna installera Ubuntu?", "Kan jag installera Ubuntu och Linux Mint bredvid varandra på samma hårddisk?" osv. i stället för att lägga allt som har med ett helt operativsystem i en enda tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser visst de råd jag får men jag glömmer bort vissa saker. Det beror på att jag har brist på ram.

/Maria

 

Har du inte möjlighet att öka på ditt ramminne då?

Eller använder du din lilla dator för att installera det du vill nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, undrar vad det beror på... :rolleyes:

Det beror på att man undrar många saker om Ubuntu. Just nu försöker jag hitta en DVD-R som går att starta ubuntu med. Den jag brände först passade inte DVD-RW spelaren eller kanske DVD-R-spelaren. Jag har testat med båda i min blåa dator. Jag ska bränna en till och testa med. det kom inte upp nån ikon  med skivnamnet:-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brände Ubuntu på en RW-DVD i går, och installerade denna virtuellt igår, både på engelska och på svenska, på två olika volymer, och har precis även installerat alla tillgängliga uppdateringar också, utan några problem.

 

Jag använde Windows 7 inbyggda brännarprogram till detta, allt fungerar bra.

 

Jag har undrat flera gånger MariaE, varför du har så stora problem när du ska försöka göra samma sak, "ja inte installera virtuellt förstås",har du för dåliga datorer, eller har du svårt att förstå hur du ska göra, du har ju ändå fått så mycket hjälp, något fel måste det ju vara, när du tydligen aldrig lyckas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brände Ubuntu på en RW-DVD i går, och installerade denna virtuellt igår, både på engelska och på svenska, på två olika volymer, och har precis även installerat alla tillgängliga uppdateringar också, utan några problem.

 

Jag använde Windows 7 inbyggda brännarprogram till detta, allt fungerar bra.

 

Jag har undrat flera gånger MariaE, varför du har så stora problem när du ska försöka göra samma sak, har du för dåliga datorer, eller har du svårt att förstå hur du ska göra, du har ju ändå fått så mycket hjälp, något fel måste det ju vara, när du tydligen aldrig lyckas?

Problemet är att jag har en för dålig blå dator :-( Men det borde ju gå att hitta en äldre version av ubuntu på nätet som inte kräver så mycket av datorn.

 

 

Har du inte möjlighet att öka på ditt ramminne då?

Eller använder du din lilla dator för att installera det du vill nu?

 

Att du klarar av att installera alla program det är ju inte så konstigt. Du kan säkert konfigurera scsi-kort också och många andra saker. Du svarar ju i alla möjliga ämnen här på eforum. 

 

Jag har alltid haft brist på ram. Jag saknar matteprocessor också. Jag hade en hel 1! i matte. 

 

Min lilla dator? Jag har ingen liten dator. En sån skulle jag  glömma nånstans eller tappa i golvet.  Men det borde ju finnas nån äldre version av ubuntu på nätet? Min kraftfullaste dator är Windows datorn som jag surfar på nu och har Windows 7 64 bitar på :-(  Det var en datakunnig person som sa att Windows 7 med 64 bitar har bättre prestanda ??Undrar just vad han menar med det? Han har jobbat på TCO som datachef ett tag.  :-O  Jag litar på vad de flesta datakunniga säger tills jag upptäcker något bättre.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det borde ju finnas nån äldre version av ubuntu på nätet? Min kraftfullaste dator är Windows datorn som jag surfar på nu och har Windows 7 64 bitar på :-(  Det var en datakunnig person som sa att Windows 7 med 64 bitar har bättre prestanda ??Undrar just vad han menar med det? Han har jobbat på TCO som datachef ett tag.  :-O  Jag litar på vad de flesta datakunniga säger tills jag upptäcker något bättre.

/Maria

 

Du har fått denna länk förut, där både nya och gamla versioner av Ubuntu finns.

 

http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu

 

Ja, Windows 7 -64bitars har bättre prestanda...

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/32-bit-and-64-bit-windows#1TC=windows-7

 

Om du litar på dom flesta datakunniga, varför visar du inte det här på forumet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...