Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Filmfiler ändrar format vid överföring till dator.


ingerlan

Rekommendera Poster

Jag har filmat i format 16:9 med en Samsung videokamera. I kameran kan jag se filmerna i 16:9, men vid överföring till dator blir filmerna förvrängda till 4:3-format. Har provat sätta in dem i Windows Movie Maker, vilket blev en katastrof. I iMovie PÅ Mac blev filmerna automatiskt beskurna till en sorts 16:9-format, men långt ifrån bra. Hur kan det här komma sig, någon som vet? Och har en lösning? Sliter mitt hår...!!! Filerna heter ex.vis SDV_0240.MP4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För du över filmerna med ett program ("Transfer utilitär" ed) som följde med kameran eller genom att kopiera från kamerans minne som det visas i "Min dator"?

Om du använder den sistnämnda metoden; försök istället med den förstnämnda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I VLC kan man välja (i Video-menyn?) vilket bildvisningsförhållande man vill ha. Har du prövat att ställa in något annat där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För du över filmerna med ett program ("Transfer utilitär" ed) som följde med kameran eller genom att kopiera från kamerans minne som det visas i "Min dator"?

Om du använder den sistnämnda metoden; försök istället med den förstnämnda.

Peppar, peppar... det här verkar lösa problemet. TACK!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peppar, peppar... det här verkar lösa problemet. TACK!!!

Säg den glädje som varar... jag kan se filmerna i Intelli-studio i 16:9, men så fort jag lyfter in en fil i ett videoredigeringsprogram eller på skrivbordet är det knas med formatet igen. Fattar ingenting!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU! Lyckades till slut installera Intelli-studio på en PC och kunde där konvertera filerna till till ett .mp4-format där 16:9 följde med! Puh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...