Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2010 - Inget mail i Skickat-mappen - Dubbla kopior i Gmails Skickade mail-mappen


jbo

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med att skickade mail i Outlook 2010 inte sparas i Skickat-mappen.

Däremot får jag dubbla kopior i Gmails "Skickade mail"-mapp (på servern alltså) - adressaterna i de här fallen får, tack och lov, bara ett mail i vanlig ordning.

 

Detta gäller endast mail som jag besvarar direkt från Inkorgen.

Mail som besvaras från andra mappar än Inkorgen hamnar i sina respektive mappar som de skall.

 

Det mest märkliga är att problemet började från och med förra veckan (vecka 6). Innan dess sparades alla mail som besvarades från Inkorgen i Skickat-mappen precis som vanligt - och det skapades heller ingen extra kopia i Gmails "Skickade mail"-mapp.

Det verkar alltså som om de här två missförhållandena hänger samman.

 

Jag har inte gjort några förändringar i mina inställningar för e-post, varken i Outlook eller på Gmail (servern, där jag f.ö. inte ser att det finns några inställningar för att ändra på just dessa saker). Inställningar har sett ut som de gör hela tiden - i den bifogade png-filen visas hur det sett ut/ser ut i Outlook.

 

Vad kan ha hänt?

Och, inte minst, vad skall jag göra för att åter få mail som skickas från Inkorgen att sparas i Skickat-mappen - och slippa dubbla kopior i Gmails "Skickade mail"-mapp?

 

 

EDIT

 

Jag har även försökt att se över inställningarna i reglerna för lokala grupprinciper.

Det finns en länk på Microsoft var man kan göra sådan för ett fall som detta.

Problemet för mig är att det inte finns någon motsvarighet till den mapp med namnet "Classic Administrative Templates (ADM)/Microsoft Outlook 2010" som redovisas i länken ovan - och således inte några av de tillhörande undermapparna i min svenska version av Outlook 2010 (jag har öppnat redigeringsverktyget som Administratör).

I den bifogade png-filen syns mitt Outlook 2010 till vänster och exemplet från Microsoftlänken till höger

Vore till stor hjälp om jag även kunde få svar på hur/var jag finner och öppnar denna för att kunna göra ev. justeringar där.

 

Kan också tillägga att datum och tid visas korrekt - så det är inte det som är felet.

 

I en supportartikel för Outlook Express från Microsoft föreslås, som en av tre möjliga anledningar till detta problem, även att man skapar en ny Skickat-mapp.

Skulle det fungera på samma sätt även för Outlook 2010?

post-44543-0-48697800-1423756181_thumb.png

post-44543-0-83786800-1423758252_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

itknowledgeexchange nämns att filterinställningar kan orsaka problem i det här fallet.

Jag är inte alls insatt i vad filter gör eller är men jag bifogar 4 png-filer som beskriver hur mina filterinställningar för Skickat-mappen ser ut (jag har inte medvetet gjort några inställningar, så jag antar att de som finns där borde vara de som finns där default).

 

Vore toppen att få kommentarer på dessa inställningar och om det är något som ser konstigt ut och som jag borde ändra.

 

Kan även tillägga att inställningarna för hur meddelanden/e-post visas är standard i Skickat-mappen, som i alla andra - senaste inkomna mail högst upp - så det är inte så att de av misstag blivit dolda...

post-44543-0-49316000-1423760112_thumb.png

post-44543-0-97258700-1423760144_thumb.png

post-44543-0-44181100-1423760157_thumb.png

post-44543-0-81149500-1423760168_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst.

Av mig själv - det har varit så den sista tiden i det här forumet (vilket kanske mer beror på att jag själv borde ha testat fler möjligheter innan jag lägger upp en fråga än på att det skulle vara svårt att få svar här - plussidan med det är att det nu finns en lösning på svenska för andra som undrar).

 

Jag fick uppslaget från a2hosting i en artikel om Outlook Express.

 

Lösningen - utgående från att alla övriga inställningar som redan nämnts ovan är gjorda - är (för åtminstone Outlook 2010):

  1. Öppna Outlook
  2. Gå till Arkiv
  3. Klicka på Kontoinställningar och så Kontoinställningar igen.
  4. I fliken E-post: Markera det e-postkonto som inställningarna gäller.
  5. Klicka på "Ändra"
  6. Välj "Fler inställningar..."
  7. I fliken Skickat: Kryssa för Skickat-mappen
  8. Tryck "OK".
  9. Välj "Nästa".
  10. Ett testmail skickas (om det är förvalt) - stäng det fönstret när testet är klart.
  11. Klicka på Slutför.

 

Nu skall det fungera om inget annat fel orsakade problemet

 

Det skulle ändå vara intressant att få respons på frågorna om Redigeraren för lokala grupprinciper samt om filter som jag lyft ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du skrev ner hur du löste det!

 

När det gäller grupprinciper är väl det mest något som IT-avdelningar på företag håller på med och jag tror inte att det är så många av de medlemmar som regelbundet svarar på frågor som hör till den kategorin.

 

Filter verkar väl handla om vilken e-post som ska synas, typ från viss avsändare och oläst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du skrev ner hur du löste det!

 

När det gäller grupprinciper är väl det mest något som IT-avdelningar på företag håller på med och jag tror inte att det är så många av de medlemmar som regelbundet svarar på frågor som hör till den kategorin.

 

Filter verkar väl handla om vilken e-post som ska synas, typ från viss avsändare och oläst..

 

Bara roligt om man kan bidra.

Inser dock i efterhand att jag kanske borde ha rubricerat inlägget lite annorlunda.

Det skulle ha framgått att Outlookkontona var IMAP:ade (det var först när det kriteriet togs med i min frågeställning som problemet kunde adresseras på ett fruktsamt sätt - se t.ex. rubriken i tråden från a2hosting). D.v.s. jag tänkte faktiskt inte på problemet på rätt sätt från början och så blev sökning och svar därefter.

Å andra sidan finns det säkert fler som gör samma misstag och oddsen att hitta en lösning för dem borde sannolikt vara lite bättre nu.

 

Viktigt dock att poängtera att lösningen i just det här fallet handlar om kontoinställningar i Otlook 2010 för IMAP:ade konton (likheten i lösningen för tidigare och senare Outlook är snarlik; möjligen kan det finns likheter i samma e-postklienter även med POP:ade konton - i den mån POP fortfarande används).

 

 

Ok, jag får lyfta frågan om grupprinciper på annat forum.

 

När det gäller filter är jag fortfarande intresserad av ett mer utförligt svar.

Gärna med kommentarer när det gäller de inställningar jag har, vilka framgår av de bifogade png-filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...