Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lugnet01

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Samsung laptop i5 proc, series 5 ultra. ca 3 år

Jag har både Linux/Zorin 9 och W7 installerat

Jag fick problem med ett virus i Facebook,( goo.gl )som skickade oanständiga mess via catten till alla mina vänner :angry: och bestämde mig för att först installera om win7 med recovery i samsungs förinstallerade program eftersom jag på nätet inte hittade något malware som tog bort viruset/trojanen.

Jag körde Linux/Zorin 9 utan antivirusprogram när viruset tog sig in. Jag har win 7 på en andra partition

Efter återställning/recovery, för säkerhets skull, till en tidig version av win7 vill inte bios starta. Planen var att installera om Linux/Zorin.

Jag kommer nu bara till Bios uppstart där kommandon till inställningar (F2) visas, då den stannar där blinkande med ca 1-2 sek intervall.

Har testat att direkt  via F2 gå in i bios och ställa in default settings. Det funkar men gör ingen skillnad. Har även testat även att med F4 (angivet) göre en ny recovery av w7, men det tar inte bios. Den fortsätter blinka. Hör att disken går igång men den stannar efter ca 3 sek.

Skulle helst rensa hela datorn, både Zorin och win7 men testade med recovery på w7 eftersom inte wifi inte ville gå igång..

Kan hårddisken ha kraschat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstiga saker händer med virus eller annat?

 

Långskott, ta bort batteriet ur datorn och strömsladden, håll in powerknappen en halv minut eller nåt, starta upp och se om du kan fortsätta efter detta.

 

Har haft konstiga problem med bios i stationära som ej gick att ändra även vid default av bios m.m.

Endast löst av att ta bort batteriet(knappcellen)och jumpra om så bios nollställs helt.

 

Vet inte om du har ett litet batteri som håller kvar inställningen i din dators bios, eller om det är en kondensator i stället för batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm intressant. Menar du att jag ska hålla in powerknappen när batteriet och nätströmmen är ur och sedan sätta tillbaka o starta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kommer nu bara till Bios uppstart där kommandon till inställningar (F2) visas, då den stannar där blinkande med ca 1-2 sek intervall.

Vad är det som blinkar, meddelandet om F2-tangenten eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som blinkar, meddelandet om F2-tangenten eller något annat?

Det är hela bilden som blinkar kontinuerligt just i uppstartstfasen då F2 och F4 (systemåterställning) visas, inga kommandon reagerar. Jag får tvinga till stopp m on/off-knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper med Vedex tips är min gissning att bootloadern (MBR) på hårddisken blivit skadad så att BIOS inte hittar fram till något fungerande operativsystem. I så fall skulle du kunna pröva med att ominstallera Windows 7 på det sätt som beskrivs på sidan http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tack för tips!

Det torde inte funka eftersom bios inte kommer igång så att det kan boota från usb.stickan. Jag har redan Linux på en bootningsbar usb som jag tidigare använt då Linux/Zorin (Ubuntu) installerades vid sidan av W7 p¨å egen partition. Jag testade m Linusstickan utan resultat. Inget händer. Så blir det väl isf även om jag har w7 på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du plockar ut hårddisken (om det är rimligt enkelt att göra det) och startar med resp. utan ditt USB-minne med Linux?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något som jag inte får grepp om här. Du kan gå in i bios och ställa in Default Settings. Då fungerar bios.

Finns hårddisk och USB minnet i bios?

Vad är det för boot ordning i bios?

Var Windows igång när du installerade Linux?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Linux och W7 igång i ett år utan problem. Linux installerades efter W7 i egen partition. Det var när jag nyligen klumpigt nog klickade på en länk m FB-virus (goo.gl), i chatten (i Linuxläge) det började kopieras/sändas ut en video till alla mina vänner, jag bestämde mig för att ominstallera då jag inte hittade någon lösning om viruset ute på nätet. Gick då över till W7 jag då såg jag att wifi inte fanns tillgängligt , jag gjorde en recovery F4 så att w7 återställningsprogram startade.Jag körde grundinställningar och datorn kraschade. Jag gick då över till att försöka ominstallera Linux fr USB-stickan. Då kom jag inte längre än tili uppstarten av bios där valen F2, F4 visades. där stannade biosen, blinkande 4 gånger med liten paus efter fjärde blinket och så fortsätter det. Jag lyckas komma in med F2 i bios och har testat defaultinställningar. På F4 recovery (för w7) reagerar den inte alls. Jag har plockat ur batteriet och nätströmmen och hållt in on/off-knappen i ca 1 minut enl rekommendation här, och låtit allt vila i någon timma. Satt in batteriet igen men det blev ingen lösning på problemet. Hittar inget knappbatteri att ta ur. Boot-ordningen är satt på 1. SATA HDD: Hitachi....som syns/anges, även valen:2.USB HDD, 3. SATA CD, 4.USB CD, 5.USB FDD och 6. Network. Vilken av USB-alternativen är för USB-installation egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att alla USB-alternativen kommer före SATA HDD så ska det inte spela någon roll för vilken som är ditt USB-minne med Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Linux och W7 igång i ett år utan problem. Linux installerades efter W7 i egen partition. Det var när jag nyligen klumpigt nog klickade på en länk m FB-virus (goo.gl), i chatten (i Linuxläge) det började kopieras/sändas ut en video till alla mina vänner, jag bestämde mig för att ominstallera då jag inte hittade någon lösning om viruset ute på nätet. Gick då över till W7 jag då såg jag att wifi inte fanns tillgängligt , jag gjorde en recovery F4 så att w7 återställningsprogram startade.Jag körde grundinställningar och datorn kraschade. Jag gick då över till att försöka ominstallera Linux fr USB-stickan. Då kom jag inte längre än tili uppstarten av bios där valen F2, F4 visades. där stannade biosen, blinkande 4 gånger med liten paus efter fjärde blinket och så fortsätter det. Jag lyckas komma in med F2 i bios och har testat defaultinställningar. På F4 recovery (för w7) reagerar den inte alls. Jag har plockat ur batteriet och nätströmmen och hållt in on/off-knappen i ca 1 minut enl rekommendation här, och låtit allt vila i någon timma. Satt in batteriet igen men det blev ingen lösning på problemet. Hittar inget knappbatteri att ta ur. Boot-ordningen är satt på 1. SATA HDD: Hitachi....som syns/anges, även valen:2.USB HDD,

3. SATA CD, 4.USB CD, 5.USB FDD och 6. Network. Vilken av USB-alternativen är för USB-installation egentligen?

Jag har förstått ditt problem och vad du har gjort för att försöka lösa det. Hårddisken(Hitachi) hittas alltså av bios. USB minnet, om det är bootbart, borde också hittas av bios. I så fall sätt det som första val.

 

Att Linux är installerat på en egen partition förstår jag, men hade du startat Windows när du installerade Linux. Om så är fallet, är det ju inte säkert att USB minnet är bootbart.

 

Vad händer om du trycker på f12 upprepade gånger vid uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! F12 ledde ingen vart. Windows var inte igång när jag installerade Linux.

Har testat alla tips här. Nu har jag provat att ta ur hårddisken och starta med bootningsbar USB med Linux. Då hittar Bios USB och är redo att istallera men naturligtvis kommer jag inte vidare. Misstänker nu starkt att HHD kraschat och att det är därför Bios inte ville fortsätta utan stod o blinkade. För att kolla om HHDn är paj måste man väl ha specialutrustning och får gå till en pc-mek ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...