Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta nästa träff


//OMNíVOR

Rekommendera Poster

Ovan formel med PASSA och INDEX är väl samma som LETARAD? Dvs hittar första förekomsten av ett visst värde sedan går det inte att hitta leta fler med samma värde.

 

Jag skulle behöva en formel som letar upp nästa identiska värde i samma kolumn. Finns det någon lösning på det?

 

Jag behöver se vilka kunder som sålt ett visst artikelnummer. Jag vet att värdet (artikelnummer) är med 3 gånger i samma kolumn dvs det är 3 olika kunder på just detta artikelnumret. Det är olika antal kunder på de olika artikelnumrena. Första kundnumret är lätt, bara använda LETARAD alternativt  PASSA/INDEX.

 

Men jag behöver veta vilken rad som andra och tredje kundnumret finns på. Så att jag kan fånga upp kundnumret som finns på dessa tre platser med just detta artikelnummer. Jag har totalt ca 900 olika artikelnummer och 200 olika kundnummer. Tabellen är sorterad på kundnummer idag om det är till någon hjälp?

Använder Excel 2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LETARAD är en enklare variant av PASSA INDEX. PASSA mer kraftfull vid sökning och är det som passar i ditt problem.

 

 

Helt enkelt

Lämna rad 1 tom, låt den ha värde noll

på rad 2

=PASSA($G$2;FÖRSKJUTNING($A$1;H1;0;ANTALV($A$1:$A$1000)-H1);0)+H1

givet att din tabell, det du ska söka genom, finns i A (1000 rader i formeln, går att öka till vad du vill), din sökterm i G2 och formeln i sig i H2.

Kopiera ned så många rader som du kan ha träffar i tabellen.

 

Då får du ut det relativa index inom referensen, i detta fall stämmer det med radnumret. Använd INDEX för att hämta de värden du vill.

 

Och hantera det fel som blir när inga fler träffar finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LETARAD är en enklare variant av PASSA INDEX. PASSA mer kraftfull vid sökning och är det som passar i ditt problem.

 

 

Helt enkelt

Lämna rad 1 tom, låt den ha värde noll

på rad 2

=PASSA($G$2;FÖRSKJUTNING($A$1;H1;0;ANTALV($A$1:$A$1000)-H1);0)+H1

givet att din tabell, det du ska söka genom, finns i A (1000 rader i formeln, går att öka till vad du vill), din sökterm i G2 och formeln i sig i H2.

Kopiera ned så många rader som du kan ha träffar i tabellen.

 

Då får du ut det relativa index inom referensen, i detta fall stämmer det med radnumret. Använd INDEX för att hämta de värden du vill.

 

Och hantera det fel som blir när inga fler träffar finns.

Hej

jag har knappat in formeln men får svaret #SAKNAS. Bifogar en förkortad variant på boken jag arbetar med. Sökvärdet (artikelnumret) är i kolumn C. Jag vill se hur många kundnummer (kolumn A) som sålt ett visst artikelnummer i kolumn C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bok bifogad.

 

Du vill se hur många enbart? Inte vilka?

 

Då är det nog formeln ANTAL.OMF du egentligen efterfrågar.

 

Ett annat sätt att göra detta är att använda Pivottabell. ta en titt, tror nog du kan finna det användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...