Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta ny trådlös skrivare i nätverket -problem


Akki

Rekommendera Poster

Hej,

bytt krånglande skrivare Epson bläck till laser av märket Samsung.

Tanken är att använda skrivaren trådlöst i det lilla nätverket bestående av Microsoft Windows 2008 R2 samt två arbetsstationer/PC på en mindre praktik. All kommunikation sker via router och trådlöst.

Vid installationen av skrivaren fungerade allt perfekt, USB kabeln som följde med användes för detta, därefter togs den bort sedan skrivare loggat in på nätverket via ena PCn ( som varit ansluten med USB kabeln) och både utskrift och skanning fungerade utmärkt, likaså kopiering i skrivaren.

Normalt stängs PCn av för natten dock ej nätverk, router eller skrivaren.

Vid uppstart av PCn nästa dag går det inte att skanna längre. Varför? IP-adress-fel? Måste skrivaren installeras till servern? Något särskilt man måste tänka på? Borde de inte hitta varandra automatiskt?

 

Tacksam för svar

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren måste installeras som nätverksskrivare. Den får då en virtuell port ,istället för usb, som är en fysisk port.

Datorn förväntar sig att skrivaren hittas via usb men det gör den ju inte.

Därför, avinstallera skrivaren och installera igen, utan att vara ansluten via usb.

Skrivaren och datorn måste vara ansluten till samma nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack, jag gör ett försök om någon timma. Jag tror jag förstår hur du menar. Jag behöver alltså inte göra något speciellt på servern, tilldela port eller IP-adress utifrån den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De datorer som ska kunna skriva ut på skrivaren behöver man installera, men om servern inte behöver skriva ut något behöver man inte göra något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att en (A3)skrivare av fabrikat HP var tvungen vara ansluten via USB för att man skulle kunna installera drivrutiner.

Därefter gick det bra att lägga till ny skrivare, nätverksskrivare osv. och "använd drivrutiner som redan finns på datorn".

 

Om det inte vore för att du skrev att skrivaren inte stängs av skulle jag tippa på att skrivaren tilldelats en annan IP-adress av routern. Men det kan ju vara bra att i routern reservera en adress för skrivaren.

 

"Min" skrivare krånglade så pass mycket att jag anslöt den fysiskt med USB till servern och delade ut den där - sedan inga bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att programvaran för skrivaren som installerats på den arbetsstation som skall använda den hade av någon anledning tappat inställningen trådlös kommunikation (=USB-kabel). När den bockades i fungerade allt till belåtenhet. Mycket bra programvara för scanning och utskrifter, bravo Samsung!

Tack för hjälpen

Åke

 

PS

Skrivaren som ratades är en Epson WF-2350, den trivdes aldrig i detta element. Men med lite trimning av färghuvudena samt ny firmware och uppdaterad programvara funkar den klockrent i annan miljö, en bra liten arbetshäst faktiskt.

DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...