Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Q-Code Asus moderkort Z97-Pro WiFi


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på att sätta ihop en ny dator med ett Asus Z97-Pro moderkort. På detta moderkort sitter en 2-siffrig LED-display på vilken man kan följa initiering och uppstart. Under uppstarten visas ett antal koder som är svåra att hinna med att läsa och när datorn är startad visar denna display Q-Coden A0 med röd ilsken färg. Denna kod betyder enligt en tabell i manualen "IDE initialization is started". Min fråga är därför om någon kan hjälpa mig med att förklara vad denna kod innebär? Är detta ett fel eller endast en information och skall displayen vara släckt om initieringen av kortet genomförs utan några fel. Jag kör Windows 8.1 (x64) och datorn verkar i övrigt  fungera som den skall. Operativsystemet är installerat på en SSD och förutom denna finns ytterligare en mekanisk HD och en DVD-brännare samt ett nVidia GTX 960 grafikkort.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1909062/asus-z87-pro-mobo-shows-code-power-led-glows-red.html

Hi Mark

A0 showing as the Q-Code once booted to the operating system is what should be shown. The code will be different if resuming from sleep or hibernation. There is nothing to be concerned about.

 

 

Samt http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2027995/code-asus-maximus.html
 

A0 is a non-error. Not sure why Asus leaves it like that, undocumented, but it means all is good. I've seen some say that an AA code is optimal, but the A0 code means control has been handed over to the IDE.

 

 

Det bör inte vara några problem även om AA är att föredra direkt och jag kan nämna att koderna på denna display varierar och ändras rätt fort direkt vid uppstart. Erfarenhet av egna ASUS moderkort genom åren inkl. mitt nuvarande Asus Z97 Deluxe.

 

Men bara för att vara på säkra sidan; är din SSD ansluten till Intels egen SATA-port och inte ASMedias SATA port och gärna nån av dom första?

Manualen sidan 48-50 (1-33 och 1-34).

 

Dessutom är det en god praxis vid nybyggen direkt vid uppstart trycka Del och från BIOS Setup meny  köra "Load BIOS Optimized Defaults" [F5] och därefter Save & Exit [F10]

 

Det är i regel när datorn så att säga fastnar, inte kommer längre pga. fel som en Q-code lyser konstant.

 

Mvh :thumbsup:

 

[Edit] "Load Bios Optimized Default" [F5] kommer att ställa om bl.a. SATA mode från IDE till SATA AHCI på alla moderna moderkort från Asus ifall nu detta inte skulle vara satt  och har du själv ändrat detta eller om det är från fabrik och dessa skulle vara satta till SATA-IDE mode eller RAID mode så kan också denna A0 Q-code visas.

 

I så fall kommer du att efteråt ev. att antingen behöva installera om ditt operativsystem eller ställa tillbaks till SATA-IDE mode och följa denna guide om inte Windows startar korrekt:

Guide - Ändra från SATA IDE mode till AHCI mode efter Windows 7 installation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att du tar dig tid,

Kör datorn i AHCI-mode från början men laddade "Load Bios Optimized Default" (F5) från BIOS i alla fall för att testa, men ingenting förändrades.

SSD, hårddisk och DVD är anslutna till moderkortets egna STA-anslutningar (Intels och inte AsMedias).

Menar du att det normalt inte skall visas någon Q-Code och att displayen normalt skall vara släckt om kortet är riktigt konfigurerat?

Jag har även observerat att koden på displayen kan förändras under tiden datorn är i gång och för tillfället visas koden 30, "System is waking up from the S3 sleep state", så man kanske inte skall ta detta på för stort allvar så länge datorn fungerar som den skall(?). :unsure:

Många tack i alla fall /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ursäkta för sent svar (har varit bortrest).

 

Nej ingen fara alls och displayens Q-code kommer alltid att blinka med olika koder, särskilt gäller detta uppstart. Vid normal körning bör däremot denna hålla samma Q-Code...

 

Tillståndet S3 betyder:

Intel: All about System Power States (S0-S5)

System Power State S3 the Sleep state: The system consumes less power than S2 state. Processor & Hardware context, cache contents, and chipset context are lost. The system memory is retained.

Helt enkelt systemets Sleep mode när du aktiverat detta och då har datorn gått ned i väldigt låg energiförbrukning och drar lite ström, dock så finns fortfarande vissa spänningar kvar på moderkortet så att tex. RAM håller all information lagrad för en väldigt snabb uppstart.

 

Väldigt bra att använda på en bärbar, men jag har på min stationära (inlägg 28), helt stängt av detta.

Upp till var och en.

 

S-kodernas betydelse, förenklad förklaring mot Intels sida:

 

S0 - Systemet uppe och kör
S1 - Systemet i vänteläge (Stand by), ström på CPU och minnen, drar minfre ström än S0
S2 - Systemet i vänteläge (Stand by), men ingen ström på CPU, drar mindre ström än S1, men används nästan aldrig
S3 - Systemet i Strömsparläge (sleep), ingen ström på CPU, minnena håller informationen, drar mindre ström än S2
S4 - Systemet i viloläge (Hibernate), all data skrivs till en fil på disken och sedan stänger systemet ned, drar mindre ström än S3
S5 - Systemet avstängt (Soft power off), finns dock en liten spänning från nätaggregatet till bla. moderkortets på/av knapp så att denna kan starta datorn. Inget sparat så systemet måste göra en ren omstart, reboot.

 

Och läs gärna detta:

Skillnaden mellan strömsparläge (Sleep) och viloläge (Hibernate) är detta:
Microsoft - Strömsparläge och viloläge: Vanliga frågor

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara,

Displayen visar numera normalt "00" efter diverse uppdateringar till senaste drivrutiner. Har uppdaterat BIOS till en något nyare version via EZ Update som finns i Asus Ai Suite 3. Denna visar dock inte den senaste versionen som finns tillgänglig bland drivrutiner på Asus supportsida. Är dessutom lite försiktig med att uppdatera BIOS då programmet (EZ Update) inte avslutades korrekt vid senaste uppdateringen, men det fungerar i alla fall som det skall. Tack för all information och ha en bra helg :thumbsup: /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, roligt att det fungerar.

 

Men, aldrig uppdatera BIOS Flash s/w ifrån ett program inifrån operativsystemet på moderna ASUS moderkort.

Absolut icke. Gäller alla moderkortstillverkare, som har andra sätt.

 

Istället går du in i BIOS Setup meny och använder just EZ-flash och BIOS filen som du redan innan laddat ned och sparat på USB-sticka.

 

Sen får du där valet nu på ditt nya och fina moderkorts-Bios att spara gamla inställningar eller inte.

Jag säger så här efter att jag fått dessa råd från AsusTek och detta är viktigt att lyssna på:

 

  • Aldrig uppgradera/Flasha BIOS med ett överklockat system.
  • Det första man gör innan är att "Load Bios Optimized Defaults" > Save & Exit [F5] + [F10]
  • Försök aldrig att återta gamla inställningar av BIOS efter uppgradering

 

Men du kan ta skärmdumpar där med F12 och spara dessa direkt som .jpg på usb stickan.

 

Nu är du redo att bara köra en BIOS Update.

 

Efter att du flashat BIOS:

"Load Bios Optimized Defaults" > Save & Exit [F5] + [F10]

 

Du hämtar filen härifrån http://www.asus.com/se/support/

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Det verkar logiskt att uppdatera BIOS utan att ha laddat något OS så det skall läggas på minnet. Lite märkligt bara att det skickas med program för att göra det inifrån Windows.

Jag kommer dock att vänta med att uppdatera detta då jag inte har några problem för tillfället. Jag måste se till att använda datorn lite också :) nu när den fungerar som den skall. Tack för all hjälp och alla tips jag fått :thumbsup: /bgjo
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...