Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ram problem


apophis2010

Rekommendera Poster

okey för 3 veckor sen så skulle jag dra till en vän och tog med mig hårdisken till han o då var jag tvungen till att ta ut ram minena för att dom låg i vägen . och idag när jag kom hem så satte jag in dom som vanligt och då hittar bara datorn hgalva ram minet ? asså jag har 2st corsair Vengance 2x8Gb  totalt ska det vara 16gb men datorn hittar bara 8 gb med båda inne sätter jag in ett ram minne hittar han 4gb har provat att sätta dom i olika slots byt hit o dit men inget verkar funka Jag har win 7 home prem 64 så det var inte problemet . har även kollat i bios o det säger 8gb även i cpu-z säger osso 8gb har googlat över problemet men hittar inget alls om detta så detta är min sista chance att få klarhet i vad som har hänt

 

vill juh lägga till att jag alltid har haft 16 gb innan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator eller moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Minnen skall alltid monteras i enlighet med manualens instruktioner om man bara delvis skall fylla minnesbankerna.

 

Har du kontrollerat att minnena verkligen sitter nedstoppade ordentligt i minneskontakterna och att lås-flärpen på sidan går igen?

 

Sedan kan du ju ha förstört dessa ytterst känsliga elekronikkretasr med elektrostatisk urladdning

Se denna tråds inlägg #7 ang- ESD-skydd.

 

Kör också en minnestest och där skall ju också framgå hur mycket minne som sitter i och kan användas, samt viss felsökning i den tråden.

 

Återkom med resultaten, så kanske någon kan hjälpa till

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. jo det är det hemmabygge med delar inköpta från Jme Data och Inet

ModerKort: Gigabyte Z68x-ud7-b3

Cpu: Intel Core i7 2600K

Ram: Corsair Vengance 2x8gb CMZ8GX3M2A1600C9

 

Ja jag har ett sånt band och givetviss använder jag det varje gång jag * pillar* i datorn Brukar sätta fast klämman på chassit

och jag har kollat och dubbelkollat om verkligen minnena sitter rätt och att det klickar till varje gång jag trycker in dom så det är inte problemet . har använt det där Minnesprogramet som datorn har och den har startat om och gört det och efter datorn har startat om så får jag upp en popup vid klockan att inga minnes problem funna vet inte om man kan få upp mer info om det så man kan lägga till den här skickar med CPU-Z så kanske det hjälper något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta moderkort? http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3847#ov

 

Enligt manualen sid.16 så skall du montera dom två minnesmodulerna i slot DD3_1 och DD3_3 i första hand.

Dvs. från processorn räknat första och tredje kontakten, för att få dual channel. Ett minne i varsin minnesbank således. alt. 2:a och 4:e minneskontakten DDR3_2 och DDR3_4

 

post-73434-0-34473000-1422456434_thumb.png

 

Ja visa en skärmbild med CPU-Z minnes fliken.

Du kan också gå in i BIOS Setup och göra "Load Bios Default" eller Load BIOS Optimized Default, kontrollera sedan diskarnas Boot prioritet och därefter Save & Exit.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tydligt att den inte känner av den ena minnesmodulen enligt CPU-Z

Testa då att skifta till alt. 2 dvs. slot 2 och 4 enligt ovan.

 

Sedan går du in i BIOS Setup och kontrollerar att 16GB minne visas, Save & Exit (efter att du skiftat plats).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

näää aldrig jag går in i bios o pillar igen fick samma problem nyss som jag hade innan . efter jag gjorde en load default Bios och startar om så vid Loading operating system piper den 2 gånger sen får jag en error som e oläsbar bara massa tecken . problemet löser sig med att dra ut ström sladen till hårdisken starta datorn få upp att windows kan inte hittas o trycka in sladden när det står på skärmen starta om sen brukar det funka .. ja jag tror jag har problem med bios och eftersom att datorn e mitt liv :P så vet jag inte vad jag ska göra .  och ja jag har provat att sätta minnena i slot 3+4 samma problem där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det i CPU-Z om du väljer fliken SPD och slot 1,2,3 och 4?

 

Sedan borde du göra något åt din kabeldragning. På det sättet du har dragit kablarna är inte underligt om du får problem. Kablarna ligger emot delar av moderkortet.

Vad har du för chassi? Många av de nya lådorna tillåter att man kan gömma kablarna på baksidan av chassit. På så sätt kan man minska risken för ev. problem och också få bättre luftgenomströmming.

 

Du vill inte pilla i BIOS säger du. Om du inte har den senaste BIOS versionen är det möjligt att en uppdatering kan lösa ditt problem. Klicka på Start och skriv in systeminformation och öppna. Där kan du se vilken BIOS version du har. Senaste BIOS för ditt moderkort är F10, utgiven 2012.02.20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm nu säger den att jag har 8gb 7,49 går att använda.... och i CPU-Z står det nu 7672 Mbyte och abslut tomt inne på SPD. innan stod det vilka slots jag använde...

 

em tror jag har NZXT Guardian

 

ja jo sant men sist jag så kallade updaterade till rätt Bios så ville inte datorn starta alls och då även var det 100% rätt version till rätt moderkort så fick göra en bios reset . det enda som funkar är att jag har denna versionen eller så kan jag inte starta datorn

har just nu Award Software International Inc F9 2011-10-12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på skador från statisk elektricitet. För du tar ur minnena. Och sedan lägger du minnena nånstans. Och den platsen hade inte samma spänning som du och chassit.

Har själv varit med om detta. Har 1024MB. Tar ut ett 512MB minne. Sätter i minnet. Och får 768MB. Minnet hade skadats till 256MB.

0 MB när det testades i en annan dator.

Efter detta arbetar jag alltid med datorn på den rostfria plåtdiskbänken.

Iförd bomullskläder och barfota. Stående. För att undvika att jag laddas upp av statisk elektricitet.

Börjar alltid med att ta i diskbänken med en hand och chassit med den andra handen så de får samma potential.

Och fortsätter att med en hand på diskbänken med den andra ta ut eller sätta i minne. Självklart behövs två händer i bland.

Men alltid först diskbänken, sedan det jag ska röra. Självklart bättre med ett band till handleden och en sladd fäst i tex datorn.

Men bäst är vara på nått som via vattenkran är jordat, tex diskbänken.

Och minnen som tas ut läggs på diskbänken eller läggs i ugnaluminiumfolie (ej plastad). Som ligger på diskbänken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tråkigt . :( så det e typ dags att lägga ut till ett par nya minnen ... o jag som hade hoppats dom skulle hålla ett tag till tills mitt nya moderkort kommer in.... aja får hitta några bra ddr4 minnen då tack för hjälpen i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tråkigt . :( så det e typ dags att lägga ut till ett par nya minnen ... o jag som hade hoppats dom skulle hålla ett tag till tills mitt nya moderkort kommer in.... aja får hitta några bra ddr4 minnen då tack för hjälpen i alla fall :)

Du skall inte använda DDR4, utan det skall vara DDR3-minnen och dessa skall ha en spänning på 1,5V

 

Men följ denna guide, innehåller också information om hur du bör testa en minnesmodul åt gången, samt om allt minne visas:Guide - Minnestest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...