Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dockningsstation för hårddiskar


cybertears

Rekommendera Poster

Jag har ju problem med min externa disk att den inte hittas.

 

Problemet beskrivs här.

 

Jag såg en video på youtube hur man öppnar upp den och plockar isär den så att man kan koppla disken till en vanlig dator.

 

Problemet är att jag inte har en stationär dator att koppla denna till.

 

Eftersom att jag har rätt mycket information på disken så vill jag ju såklart göra allt för att plocka ut denna informationen.

 

Så jag funderar på om man skulle beställa en Dockningsstation.

 

Är det någon speciell som ni rekommenderar eller går det bra med denna?

 

Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har hjälp min kompis då hans externa hårddisk gick sönder under en resa så jag kolla på youtube hur man öppna upp just den externa hårddisken och sen när jag har plocka ut den så var det en 3,5 tum hårddisk med SATA och då fick jag låna en adapter av en kompis så att jag kunde hjälpa min hjälpa att rädda allt som var i hårddisken.

 

Och då hade vi en sån här. http://www.inet.se/produkt/8903255/usb-2-0-till-sata-ide-2-5-3-5-adapterkabel finns bättre om man vill ha det.

 

Den här kör med usb 3.0 så den är snabbare http://www.inet.se/produkt/8903578/usb-3-0-till-sata-iii-adapter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har hjälp min kompis då hans externa hårddisk gick sönder under en resa så jag kolla på youtube hur man öppna upp just den externa hårddisken och sen när jag har plocka ut den så var det en 3,5 tum hårddisk med SATA och då fick jag låna en adapter av en kompis så att jag kunde hjälpa min hjälpa att rädda allt som var i hårddisken.

 

Och då hade vi en sån här. http://www.inet.se/produkt/8903255/usb-2-0-till-sata-ide-2-5-3-5-adapterkabel finns bättre om man vill ha det.

 

Den här kör med usb 3.0 så den är snabbare http://www.inet.se/produkt/8903578/usb-3-0-till-sata-iii-adapter

Okej, men det ligger i ungefär samma klass som dockningsstationerna.

Vissa är billigare än andra.

Jag beställde för ett tag sedan sån adapter men det var genom tradera, den fungerade inte och har inte fått tag i säljaren heller. Det måste inte betyda att jag får samma problem om jag skulle lägga ut pengar för en sån här men ja.. har dålig erfarenhet av dessa adaptrar om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men det ligger i ungefär samma klass som dockningsstationerna.

Vissa är billigare än andra.

Jag beställde för ett tag sedan sån adapter men det var genom tradera, den fungerade inte och har inte fått tag i säljaren heller. Det måste inte betyda att jag får samma problem om jag skulle lägga ut pengar för en sån här men ja.. har dålig erfarenhet av dessa adaptrar om man säger så.

Jag har aldrig fått problem med någon adaptrar så du kanske hade otur så då.

 

Ofta så bruka hårddisken klara sig så man kan koppla den till en adaptrar. Men du kan även koppla in den i din dator om du har en stationära dator.

 

Så här skulle jag ha gjort.

 

Om du har en stationära dator så skulle jag ta bort den hårddisken som sitter i och byta plast på dom men innan du kör det så skulle jag lägga Linux ubuntu i en usb minne och boot upp från usb minne för Linux kan se alla hårddiskar och om din hårddisk skulle ha blivit något fel på så kan Linux klara av det det gjorde det för mig.

 

Om så fort du ser att den kommer upp så kolla du i hårddisken i Linux du går till mappen och se att hårddisken är okej och det kan du prova att flytta något och skicka in och se att det funkar och att du inte får någon fel och sen när du känner dig redo så kan du stänga av Linux och sätt i din andra hårddisk och sen boot upp din Windows.

 

Varför jag använde just adaptrar var att jag sätt på min bärbar dator så jag kunde inte göra så mycket utan fick använda mig av adaptrar för att fixa det.

 

______________________________________________________________________

 

När du starta hårddisken låter den som den bruka göra eller låter det något skumt ur den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte har en stationär dator att koppla denna till.

 

Jag har aldrig fått problem med någon adaptrar så du kanske hade otur så då.

 

Ofta så bruka hårddisken klara sig så man kan koppla den till en adaptrar. Men du kan även koppla in den i din dator om du har en stationära dator.

 

Varför jag använde just adaptrar var att jag sätt på min bärbar dator så jag kunde inte göra så mycket utan fick använda mig av adaptrar för att fixa det.

 

När du starta hårddisken låter den som den bruka göra eller låter det något skumt ur den?

Ja jag kanske har haft otur då :/ 

Hårddisken låter som den brukar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...