Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antal


henrikhj

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har fullkomligt kört fast och vore tacksam för hjälp med en lösning!

 

Jag har en pivottabell enligt följande:

 

A:                   B:                   C:                 D:

Kundnamn     månad 8       månad 9        månad 10

Peter             1                    1                    1

Oskar            1                    2 

Anders                                1                     2

Erik                1                                          1

 

Värdena i tabellen ovan är antal (unika) OrderNr (d.v.s. hur många köp respektive kund har gjort). 

Jag vill för respektive månad veta hur många kunder som har gjort mer än ett (1) köp sedan start. 

 

Jag önskar en formel för att lösa detta!

 

Exemplet ovan skulle ge:

Månad 8: 0 (ingen kund har mer än 1 ordernr).

Månad 9: 2 (en kund har handlat i månad 8 & 9 och en kund har handlat 2 ggr i månad 9)

Månad 10: 4 (en kund har handlat i månad 8, 9 & 10, en kund har handlat i månad 8 och 9, en kund har handlat i månad 9 och 10, en kund har handlat i månad 8 och 10. 

 

Det jag försöker få till för t.ex. månad 9 är ju att addera värdena i månad 8 och 9 och se om det är större än 1. Jag har försökt med Antal.omf och Summa men får inte till det.

 

(man kan få fram värdena genom att i separat blad summera månad 8 & 9, månad 8&9&10 osv och se hur många som har värde större än 1 men jag hade föredragit en formel som räknar ut antalet)

 

TACKSAM för hjälp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra om tabellen enligt:

Kolumn A: Kundnamn:

Kolumn B: Datum eller månad

Kolumn C: Frekvens

 

...och sen utifrån detta göra en pivottabell enligt bild nedan som löser alla dina problem (tror jag):

post-124424-0-76555900-1421523756.jpg

Om du ändrar det gulmarkerade så kan du välja summering för respektive månad eller för mer än en månad.

 

SummerPerMånad.xlsx

 

Vill man sen ha bort nollorna och kanske även 1:orna så kopierar man över resultatet från pivottabellen till en egen tabell och filtrerar bort dessa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...