Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fråga om Facebooks nya regler 2015...


Dumlemuffins1

Rekommendera Poster

Dumlemuffins1

Hej!

 

Är det någon här som VET vad som gäller kring facebooks nya regler för 2015?
Det snurrar ju inlägg på facebook med varningar om att det från nyår kommer att innebära att facebook får tillgång till ALLT på den enhet som du använder när du loggar in på facebook, dvs facebook får tillgång till allt du gör även utanför facebook, de får tillgång till alla dina lösenord, allt du har på din dator, alla dina intressen, etc, etc, och de får dessutom dela med sig av allt detta till en tredje person. Kan detta verkligen stämma?

Är det någon som VET här?

TACKSAM för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska vi försöka hålla oss till vad som egentligen är, och inte tro som sagt på rykten.

 

Om vi utgår ifrån att det som journalisten från "corren" i Talisman inlägg här ovan är riktigt, och Facebook inte har ändrat något annat, så gäller följande.

 

Allt du lägger upp på ditt Facebook-konto, äger du alltid, gäller ju både text och bild.

Det är Upphovsrättslagen som styr detta.

 

Det som händer när du lägger upp något är, att du har gett Facebook fullständiga användarrättigheter när du skapade ditt konto.

T.ex. om bilder, Äger du alltid din bild, går inte att friskriva bort, men du har gett Facebook fulla rättigheter att använda bilden precis som dom vill, skillnad på Ägarrättigheten och Användarrättigheten.

Detta gäller också normalt med text också, med vissa undantag, men då är det oftast olika juridiska tolkningar, tänker jag inte gå in på här.

 

Dom har naturligtvis rätt att gå in i inläggen och ändra/moderera, men det är ju utifrån Facebooks användarregler.

Men naturligtvis får dom inte, kan dom inte via Facebook gå in i din enhet och kolla efter info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Laso och Talisman, TACK för era svar!

 

Jag läste en annan text där det stod uppradat vad facebook kommer att kunna göra fr.o.m. 1 jan 2015, och där är bl.a. en rad som oroar mig mycket, det står ungefär: facebook kommer att ha tillgång till alla filer på den enhet som du loggar in på facebook med.

Det innebär väl egentligen att de kan se ALLT i min dator, alla filer, eller????

Jag har inte något att dölja egentligen, men ett privatliv VILL jag verkligen ha, och jag vill absolut inte att facebook ska kunna läsa allt i min dator och dessutom få dela med sig av detta till en tredje part.

Det känns ändå luddigt i allt man läser om detta, och facebook är ju väldigt tysta kring detta - varför då undrar jag ju.

Tack än en gång för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Cecilia, jag är ju inte så bra på detta med datorer som du vet hehe. Men du menar att de inte kan komma åt de filer som jag har på min dator, de kan inte se allt som jag har på min dator?

Alltså, nu låter det ju som att jag har värsta spännande sakerna på min dator, men så är det verkligen inte, men jag tycker det är viktigt att få ha ett privatliv.

 Så, förstår jag det rätt nu, facebooks nya villkor innebär inte att de även får samla in alla information från ens dator/mobiltelefon som man loggar in på facebook med? Alltså de kan inte se vilka filer jag har på min dator, eller alla mina lösenord, eller läsa alla sms, etc? Det står så i deras nya villkor, förvisso rätt luddigt utan att konkret säga just detta utan istället att de kommer att samla in all information på den enhet som man använder för att logga in på deras fbkonto. Så det har ju gjort mig rätt illa berörd, för varför ska de samla in all information från människors datorer eller mobiltelefoner, vad ska de ha den informationen till?? Och de säger ju samtidigt att de även får dela all den informationen till en tredje part också.

Kanske är detta en tolkningsfråga trots allt, och kan man inte något om datorer och så läser man, som jag nu gjort, lite fristående kritiska texter om facebooks nya villkor, så "köper" jag ju det direkt. :unsure: 

Cecilia, TACK goa du för svar!  :)

Laso, jag kopierade en av alla texter som finns om detta, skickar med det här. Hoppas att det funkar! :)

 

Så ni tror att det är ok att använda facebook ändå?

Dags att överge facebook....doc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En webbsida i en webbläsare kan inte läsa någon fil på datorn utan bara sånt som hör ihop med webbläsaren typ det som presenteras i dess "user agent string", se https://en.wikipedia.org/wiki/User_agent och http://whatsmyuseragent.com/ , som behövs för att webbsidan ska kunna anpassa sig efter din webbläsare, filer du själv väljer att ladda upp till webbplatsen och de cookies som den själv har skapat.

 

När det gäller appar i surfplattor, mobiler etc. så framgår det av det man godkänner vid installationen och man kan även kolla upp en app på http://privacygrade.org/apps/

 

Sen är väl inte Facebooks användaravtal så svårläst: https://www.facebook.com/legal/terms med länkar till fler sidor

Om vad som är nytt från och med nu: http://www.webbstrateg.net/facebooks-nya-anvandaravtal-som-trader-i-kraft-1-januari-2015/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju klart och tydligt i Facebooks användaravtal, andra stycket, Dela med dig av innehåll och uppgifter att du i och med godkännandet av registreringen av kontot, ger Facebook totalt fullständiga rättigheter att dom gör vad dom vill med alla foton och filmsekvenser...

Dom får alltså bestämma om dom bara låter t.ex. bilden,ligga kvar på ens konto, eller ger bort den tredje part, eller säljer den vidare till tredje part, eller gör något annat med bilden, helt upp till Facebook, du får inte ett öre i ersättning, du har ju friskrivit bort dig från detta.

 

Gällande om dom kan hämta info från din enhet hur som helst, så finns det ju som Cecilia påpekar, skydd mot detta i webbläsaren, och normalt ska ju även ens routern skydda mot ett sådant intrång, om man nu har någon routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Vad beträffar bilder oavsett på vilken server eller websida man lägger så skadar det ju inte att lägga in Copyright © årtal och namn alt URL på alla bilder om man värnar om upphovsrätten.

 

Lägger själv alltid in Copyright © årtal och URL på alla bilder där jag inte lägger in mitt riktiga namn.

 

bockenbruse2.jpg

 

Större bild: http://www.ephotobay.com/image/bockenbruse2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Cecilia, TACK goa du än gång för hjälpen och för länkarna! 

 

Du har rätt, facebooks användaravtal är inte svårläst alls! Har inte lyckats hitta det själv utan har läst allt som skrivits om det istället, men nu har jag läst det du skickade med och det känns rätt ok ändå. :)

 

TACK än en gång! :thumbsup::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Laso, ja det står det, att man låter dem göra vad de vill med ens foton och bilder! Ska göra som Bocken Bruse föreslår hädanefter. TACK för infon och svar Laso! :)

 

Bocken Bruse, TACK för tipset! Kommer att göra så som du föreslår när jag lägger in foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad beträffar bilder oavsett på vilken server eller websida man lägger så skadar det ju inte att lägga in Copyright © årtal och namn alt URL på alla bilder om man värnar om upphovsrätten.

 

Lägger själv alltid in Copyright © årtal och URL på alla bilder där jag inte lägger in mitt riktiga namn.

 

bockenbruse2.jpg

 

Större bild: http://www.ephotobay.com/image/bockenbruse2.jpg

 

Har ingen juridisk betydelse om man lägger in Copyright symbol eller text, Copyright lagen skyddar oavsett, men många lägger in ändå, det är ju valfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso, ja det står det, att man låter dem göra vad de vill med ens foton och bilder! Ska göra som Bocken Bruse föreslår hädanefter. TACK för infon och svar Laso! :)

 

Bocken Bruse, TACK för tipset! Kommer att göra så som du föreslår när jag lägger in foton.

 

Det knepiga är tycker jag, att Facebook kräver att du som medlem måste avsäga dig alla rättigheter för vad du lägger in på deras servrar, men dom kräver att du inte får yppa något eller göra något som kan skada dom, alltså precis tvärtemot.

Du som kund har alltså inga copyright-rättigheter, men dom kräver allt från dig istället, mycket fult tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju klart och tydligt i Facebooks användaravtal, andra stycket, Dela med dig av innehåll och uppgifter att du i och med godkännandet av registreringen av kontot, ger Facebook totalt fullständiga rättigheter att dom gör vad dom vill med alla foton och filmsekvenser...

Dom får alltså bestämma om dom bara låter t.ex. bilden,ligga kvar på ens konto, eller ger bort den tredje part, eller säljer den vidare till tredje part, eller gör något annat med bilden, helt upp till Facebook, du får inte ett öre i ersättning, du har ju friskrivit bort dig från detta.

Nej, man ger dem inte fullständiga rättigheter i och med att när man tar bort t ex en upphovsrättsskyddad bild från sitt Facebook-konto så måste den göras otillgänglig för alla andra genast och tas bort från all lagring inom en rimlig tid:

  • För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.
  • När du tar bort Skyddat innehåll, tas det bort på ett sätt som liknar det när du tömmer datorns papperskorg. Du är dock införstådd med att borttaget innehåll kan finnas kvar i säkerhetskopior under en rimlig tid (men inte är tillgängligt för andra).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var till det tidigare avtalet (2013) jag länkade till förut, för nu när jag kollade mejlet från Facebook som jag fick i november så finns där länken https://www.facebook.com/legal/terms/update

Så här lyder början av punkt 2 i avtalet (väldigt likt):

 

Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar. Dessutom:

  1. För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.
  2. När du tar bort Skyddat innehåll, tas det bort på ett sätt som liknar det när du tömmer datorns papperskorg. Du är dock införstådd med att borttaget innehåll kan finnas kvar i säkerhetskopior under en rimlig tid (men inte är tillgängligt för andra).

Man ska förstås gå igenom de inställningar som finns i Facebook rörande sekretess mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...