Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nattens storm


fagerja

Rekommendera Poster

Oj. Var är detta nånstans? :(

Lite nyfiken på dessa bananträd, hur dessa är uppbyggda så att säga. Om man jämför med tex. en björk så har ju dessa fibrerna anordnat på sådant sätt att dom klarar rejäla böjningar innan dom går av och roten växer på sådant sätt att den är svår att brytas upp, till skilland mot  gran som kan knäckas mycket lätt vid för hårda vindar om dom inte står i "lä" - både rotvältor och annat beroende på marken dom växer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Funchal, Madeira. Vårt hus ligger C:a 30 m över havsnivån. Banan är inget träd utan en ört. Och dess rotsystem är litet i förhållande till plantans storlek. Stammens uppbyggnad påminner lite om näckrosens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Intressant. Just bananer har jag väldigt lite kunskap om, fast jag tycker dom är mycket goda.

 

Tex. så har jag hört att dom skall vara svåra att odla, kräver särskilda betingelser pga. att dom skall vara framavlade (ja det heter det väl inte) från urspungsbananen som inte längre växer vilt?

Stämmer detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bananer, som odlas mest här på Madeira är dvärgbana Musa acumininata"Dwarft Cavendish". Madeira producerar c:a 30000 ton bananer/år. Majoriteten av banaer, som odlas är hybrider, d.v.s. korsningar, som är sterila Musa x paradisiaca. Förökningen sker via rotskott. Plantan bär frukt endast en gång. På bilden är de plantor, som klarat sig rotskott från de som blåst omkull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är bilder av en avsågad bananstam (c:a 15 cm i diameter) och bananblomställning.

post-73606-0-24988300-1417786579_thumb.jpg

post-73606-0-62009900-1417786616_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Små babybananer?

 

Kanske lite utanför ämnet - hade planer på att boka en resa till Gran Canaria men som tur är kollade jag aktuell  temperatur som ligger på 16 grader. Madeira hade jag som alternativ, där sägs det vara 13 grader. Är det verkligen så kallt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kallt är det bara på natten. Idag har det varit ganska mulet och 16 °C.  De senaste dagarna har det varit

litet varmare och så fort solen tittar fram känns det mycket varmare. Nu är det ungefär som det brukar vara i maj i Sverige.

 

Ja bananerna är faktiskt mycket små, c:a 5 cm långa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Har faktiskt odlat bananer på Öland i växthus med luftvärmepumpuppvärmning men en vinter när kylan slog till rejält i samband med en vinterstorm så bröts strömmen och bananplantan dog.

 

Numera får jag glädjas åt att vi har massor av vindruvor som lätt fixar den svenska vintern med massor av snö och kyla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...