Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skrivbord


Torparen

Rekommendera Poster

Jag använder mig av 2 skärmar på den ena skärmen finns Windows skrivbord. På den andra skärmen har jag en massa ikoner ex.vis eforum m.m. Kan jag ha en sep sida som styrs från en ikon, på denna sida har jag alla andra genvägar?  Detta för att slippa ha alla framme på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skapa vanliga mappar på skrivbordet och till dessa flytta dina ikoner/genvägar.

 

Högerklick, Nytt, Mapp om jag minns rätt.

(Använder Linux nu, där är det högerklick, skapa mapp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har två bildskärmar och valt att använda något som kalls för "utöka dessa bildskärmar" då väljer du vilken bildskärm som skall vara den primära.

 

post-73434-0-27928100-1414884648_thumb.pngpost-73434-0-91373200-1414884648.png

 

Då har du nu ena bildskärmen som sk. huvudbildskärm där du har tex. Windows Start etc med klockan i nedre högra hörnet.

 

På den sekundära bildskärmen eller den primära för den delen kan du dra och släppa eller skapa vilka ikoner som helst och givetvis skapa en ny mapp där du samlar vissa ikoner i.

Detta är oberoende av vad den första bildskärmen visar.

 

Du kan, helt klart använda skärm nr. 2 att ha alla dina ikoner och mappar om du vill, bara att dra dem dit.

Dock, så kan jag ge en varning, skapa inga mappar med filer i (förutom ikoner som är små) eller spara inga filer direkt på skrivbordet, då detta drastiskt kommer att påverka dels uppstartstiden men även hur Windows uppför sig. Det slöar helt enkelt ned systemet.

 

Grundregeln är att man aldrig skall skapa eller lagra något på skrivbordet!

 

Gör så här istället, spara alltid dina bilder, filmer, dokument och annat under särskilda mappar på din disk och sedan kan du enkelt bara genom att högerklicka på mappen eller filen > i listan som kommer upp välj > Skicka till > Skapa genväg på skrivbordet

 

På så sätt kan du ha många "mapp-genvägar" eller "program-genvägar" på skrivbordet och du kan dra dessa dit du vill, till vilken av dina bildskärmar som helst, men dom tar inte upp nån nämnvärd plats och framförallt - behöver du inte vara orolig om du av misstag skulle råka radera en sådan genväg, för det är enbart genvägen som då försvinner - inte mappen/katalogen/filen den skapats ifrån.

Du ser enkelt vad som är genväg och en "skarp mapp eller program, fil etc." genom att titta på ikonen.

Har den en liten pil längst ned är det en genväg, annars så är det något som ligger direkt i Skrivbordsmappen.

Programgenvägpost-73434-0-79416300-1414886133.png

Ingen genväg, skapad direkt på skrivbordet post-73434-0-91511400-1414886725.png

Mappgenväg post-73434-0-05922000-1414888089.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Men då jag nu tänkte göra som du föreslår bara genvägar på skärmen så har jag ett antal ikoner för program. Av erfarenhet vet jag att om jag tar bort en sådan så åker programmet också, rätta mig om jag har fel. Om jag har rätt hur gör jag då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta vad för ikoner du har.

 

Om du har en genväg till ett program och tar bort genvägen är det bara genvägen som ska tas bort. För att ta bort ett program måste du avinstallera det från Kontrollpanelens lista över installerade program.

 

Om det är en installationsfil du har på skrivbordet och om du vill ha kvar den så får du flytta den t ex till en särskild mapp för installationsfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång tagit bort den och då fick jag ladda hem programmet på nytt.

 

Men eftersom flugfiskaren säger att dylikt skall inte finnas på skrivbordet vill jag ha bort den de.  Hur gör jag då för att inte ta bort programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga till

 

På ena skrivbordet har jag knökafullt med bifogat är det också ikoner som trögar uppstarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, som jag redan skrivit så är det inte ikoner som ställer till problem, det är om man sparar filer och program på skrivbordet.

 

Men visst kan man tillfälligt spara program, bilder och filer etc. på skrivbordet, det är inga problem, men man bör flytta eller ta bort dem sedan.

 

Att du har många ikoner behöver ju inte betyda att dessa är stora filer, är det bara genvägs-ikoner så spelar det ingen större roll om du har många, eftersom genvägs-ikoner är väldigt små och inte tar upp nåt nämnvärt utrymme.

 

Se på bilderna av olika typer av ikoner i mitt förra inlägg ovan, så du kan skilja på en genväg och det som inte är genvänvägs-ikon.

 

Mvh

 

Ps, Du har inte bifogat någon fil att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr förekommer det att program läggs upp direkt på skrivbordet, då kan det bli som du Torparen säger, men grundregeln är ju som sägs ovan att finns det en liten pil vid ikonen, så är det bara en genväg, då kan man lugnt ta bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång tagit bort den och då fick jag ladda hem programmet på nytt.

 

Men eftersom flugfiskaren säger att dylikt skall inte finnas på skrivbordet vill jag ha bort den de.  Hur gör jag då för att inte ta bort programmet?

Är det ikoner med genvägspilar eller andra typer av ikoner det gäller?

 

 

se bifogad fill

För att bifoga en bild eller annan fil, klicka på knappen "Använd fullständig editor", därefter på Bläddra-knappen. Sen behöver du bläddra fram filen du vill bifoga, klicka på Öppna och slutligen på knappen "Bifoga denna fil" innan det är dags att klicka på knappen "Skicka svar".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång tagit bort den och då fick jag ladda hem programmet på nytt.

 

OM man använder program som Revo-Uninstaller och använder "Dra & Släpp-läget (Eller vad det kallas, ej Windowsmiljö nu) och drar genvägen/ikonen dit, till Revo's papperskorg så letar det programmet reda på vilken fil som genvägen pekar på och snokar sedan reda på vad som krävs för att avinstallera osv...

 

OM.. alltså..

 

Sedan kan ju vissa sådana "Portable"versioner av program (ex. nämnda Revo) lägga sig som en körbar fil på skrivbordet. Men då är det ju inte, som tidigare påpekats, någon genväg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om jag nu fattar alla rådgivare rätt så kommer jag inte längre. Kvar på skrivbordet  finns en ikon som är kopplad direkt till programmet (AVG). Tar jag bort denna ikon, vilket jag provat är programmet borta. Föreslår att vi bordlägger frågan, tack för alla tipps

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så har du en dator med Windows 8.1. De ikoner du skriver om bör vara antingen på sidan som det står Appar uppe till vänster eller Start på samma ställe.

 

Ser ingen anledning att hålla på och joxa med dom ikonerna. Sidorna går ju att ta bort så man får en ren yta Appsidan genom att trycka på uppåtriktade filen nere till vänster ovanför aktivitetsfältet på sekundärskärmen och startsidan på knappen nere till vänster i aktivitetsfältet också på sekundärskärmen.Det kan möjligen bli svårt om skärmens upplösning är fel.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...