Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Väcka skärmen via inbyggda kameran ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Funderar på om det finns något enkelt sätt att väcka skärmen via den inbyggda kameran i en laptop ?

 

Jag vill alltså att skärmen ska vakna när jag sätter mig framför datorn om jag har ställt in att den tex ska släckas efter 5 overksamma minuter.

 

Jag är inte ute efter någon övervakning eller inspelning, utan bara att någon typ av programvara med rörelsesensor ska tända skärmen när den känner av rörelse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en windows-dator, så har jag gjort ett program som släcker och tänder skärmen. På en dator så kör vi programmet som släcker skärmen vid slutet av arbetsdagen och startar den igen på morgonen. Jag tyckte att det verkade klurigt ur energisparar synpunkt.

 

Det är ganska enkelt att göra ett sådan program, finns ett api i windows som sköter det åt en.

 

Ett program som med viss intervall hämtar en bild ifrån webkameran är nog inte heller superknepigt. Jag gjorde det en gång för jättelänge sedan, men kommer inte ihåg hur jag bar mig åt.

 

Sen jämför man två bilder och om skillnaderna överstiger ett visst värde så tyder det på att något rört sig framför kameran och man kan tända skärmen.

 

Så det är helt klart görbart, dock är denna lite luddiga bildjämförelse rätt knepig tror jag. Du vill ju inte att den reagerar på vad som helst. Typ att solen långsamt går ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett program jag har som tänder skärmen. Det är inte så att det stänger av skärmsläckaren utan det slår på skärmen som har stängts ned i strömsparläge.

using System;
using System.Runtime.InteropServices;

public class TurnOnMonitor
{
    [DllImport("user32.dll")]
    private static extern IntPtr SendMessage(int hWnd, uint Msg, int wParam, int lParam);

    public static void Main()
    {
        SendMessage(-1, 0x0112, 0x0xF170, -1);
    }
}

Det man behöver komplettera med är en kodsnutt för att hämta en bild ifrån webkameran. Om jag minns rätt så var det inte speciellt knepigt, dock har jag slarvat bort den koden jag hade för det. Och jag har ingen webkamera längre så det är lite knepigt att skriva ny kod för det och testa på min dator.

 

Sen behöver man en bit kod som jämför dessa två bilder. Det är något jag tror kan bli ganska knepigt. Men görbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ett sådant övervakningsprogram lösa detta tro?

http://download.cnet.com/1770-20_4-0.html?query=motion+detection&tag=srch&searchtype=downloads&platform=Windows%2CMac%2CiOS%2CAndroid%2CWebware%2CMobile

 

Programmet behöver ju inte göra annat än att ex. ta en bild och spara och att den åtgärden i sig är tillräcklig för att väcka skärmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...