Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Save-as" i stället för åpning i browser


Kjetil Omberg

Rekommendera Poster

Kjetil Omberg

Hei fra Norge!

 

Jeg har en del thumbails som er linket til store jpeg-filer. Disse er beregnet for bruk på trykk i avis og ikke for åpning i browservinduet. Jeg vil at de som klikker på thumbnailen skal få opp dialog-boksen som spör om en vil "ladda ner" bildet. Jeg vil ikke at de skal få åpnet bildet i browseren. Hvordan kan det gjöres?

Og jeg vil at de KUN skal klikke med venstre musknapp, ikke höyre mus-knapp og "save link as".

 

På forhånd takk for råd!

 

Kjetil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Olsson

Nix Mattias

 

Det funkar inte, bild.jpg kommer att öppnas i browsern. Eftersom webbläsarna är inställda att hantera .jpg och .gif i webläsaren.

 

Enda sättet att få "Save As" dialogen är att ge den en annan ändelse - för då vet inte läsaren vad den skall göra med den.

 

Mitt förslag är att du gör zippade versioner av bilderna (komprimerar de i winzip eller liknande). Sen kan du göra länken till bild.zip och du kommer då att få upp "Save As".

Mottagarna måste då ha programmet som unzippar. WinZip är allmänt utspritt.

 

Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Disse er beregnet for bruk på trykk i avis

 

Om bilderna är avsedda för tryck är det frågan om du skall använda formatet JPEG över huvud taget eftersom det formatet använder förstörande komprimering.

 

Varför inte använda ett annat lämpligt format? T.ex. TIFF som (har jag fått för mig i.a.f.) är ett vanligt format som de flesta tryckerier kan arbeta med direkt. Då löser sig också ditt problem eftersom TIFF är ett format de flesta webläsare inte visar direkt utan besökaren får en förfrågan om att ladda ner filen i stället.

 

Har även för mig att tryckerier inte vill ha färgerna i RGB-format (som används på WWW), utan i CMYK-format (som används för tryck).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...