Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ACER S3-391 Windowshaveri Windows 8


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jo, jag hittade det där och mer därtill att läsa efteråt....

Tydligen är den DVD-skiva jag använde endast till för äldre PC utan UEFI.

För att kunna ändra behöver man antingen editera installationsfilerna och bränna en ny DVD  eller använda USB.

 

När det gäller Windows 8 skall du inte behöva det.

Om BIOS är satt till UEFI skall du, när du väljer Boot-menyn få upp valet att installera från optisk disk och valet EFI (eventuellt står det UEFI) och din optiska enhet.

 

Om du väljer EFI optical (eller den enhet som den optiska spelaren har) istället för bara namnet på den optiska enheten aktiverar du UEFI-läget för installation.

Vissa saker fungerar på annat sätt i UEFI. Jag har inte koll på allt.

 

Du kan nu också välja att GPT-formatera disken.

 

Om datorn är såld med Windows 8 skall licensnyckeln ligga i BIOS och nyckeln skall visa sig när installationen startas.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Windows 7 måste du skapa nya mappar och lägga in stöd för UEFI-läget för att Windows 7 skall kunna installeras på en GPT-formaterad disk.

 

Här väljs på samma sätt EFI (eller UEFI, beroende på dator) och därefter namnet på den enhet som har installationsfilerna för att aktivera UEFI-läget vid installationen.

Det kan stå så här, som exempel:

 

UEFI P5 Asus BD ROM

 

P5 Asus BD ROM

 

För att installera i UEFI-läget skall valet som är först i exemplet ovan väljas.

 

Exemplet ovan är taget från min dator.

 

P5 ovan anger den SATA-anslutning som min optiska enhet är kopplad till i min dator. Jag har 8 stycken och den första har jag hårddisken med Windows på. Den har beteckningen P0.

 

För UEFI-läget måste disken vara GPT-formaterad.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det fungerar iallafall inte på den här datorn !

Skapa ett startbart USB-minne och kopiera över hela Windows 8-installationsfilerna till detta.

Aktivera UEFI-BIOS.

Sätt i USB-minnet och se om det dyker upp både som

 

Flash USB

 

och

 

UEFI Flash USB

 

när du använder BOOT-menyn.

 

Det fungerar också hos mig.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...