Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cpu val


frulle1337

Rekommendera Poster

Är det värt att uppgradera från en i5 2500k till en i5 4690k om syftet är att köra crossfire i bf4? (7970 +r9 280x)? Nuvarande flaskar en del nämligen, trots en klock på 4.8

 

Eller ska jag satsa på i7 4790k? 

 

Kom gärna med andra förslag 

 

/christopher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du byter CPU måste du byta moderkort. De två CPUerna använder olika socklar.

 

Jag vet inte hur stabilt du kan få systemet med två olika grafikkort.

Varför inte satsa pengarna på ett R9 290X eller motsvarande nVidia-baserat grafikkort?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

crossfire i bf4? (7970 +r9 280x)?

 

Kommer inte att fungera. Du måste ha två grafikkort med samma GPU tex. 7970 x2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh det är riktigt. I hastigheten läste jag på på fel modellbeteckning R9 290 och där måste det vara samma.

 

Här finns hela listan, vilka som passar ihop ur varje segment ur resp. serie.

http://www.game-debate.com/news/?news=10732

 

Tyvärr har AMD tillfälligt plockat bort sin egen "crossfire compatibility chart" som dom precis nyligen uppdaterat, kanske beror på att den skall korrigeras eller uppdateras igen?

 

Den gamla listan finns här: http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_Illustrations/WebBannerJPEG/AMD_CrossfireX_Chart_1618W.jpg

Fast då saknar den alla nyare kort ur R-serien.

 

Viktig att se vilka kort som kräver brygg koppling och vilka man inte behöver brygga tex. R9 290 serien behöver ingen brygga eller bridge connector.

 

En sak att hålla i minnet, det är alltid svagaste länken i kedjan dvs. det långsammaste kortet och det som har lägsta frekvens av två likadana som kommer att sänka det snabbare kortet till samma nivå.

När det gäller två olika kort ur olika familjer kan man ibland råka på latensproblem vid Crossfire.

 

Samt att nätaggregatet är tillräckligt kraftfullt.

 

[Edit] Ja, CPU kanske inte räcker om man dessutom kör BF4 i Multi Player läge?

Men annars är ju en Core i5 2500K rätt kraftfull, men som sagt den kanske inte orkar hela vägen?

I så fall kör ett program på sidan av samtidigt som du spelar, som klarar av att visa CPU användningen direkt eller visa en logg att titta på i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag inlägg 2 är inte så dumt. Eventuellt behövs inte byte av PSU heller beroende på vad som sitter i idag.

Ett kort lär vara lättare att få stabil än två olika kort i Crossfire.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...