Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med router på router


nisseö

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har anslutit en D-Link-router (DIR-810L) med kabel till en kombinerad modem/router från Comhem (Netgear CG3100). Orsaken är att jag behöver kunna ansluta datorer mm trådlöst överallt i en lägenhet som har en Z-liknande planlösning. 

 

Som D-Link-manualen kräver har jag stängt av UPnP och DHCP i D-link-routern samt ändrat routerns LAN IP-adress till en tillgänglig adress (drog till med 192.168.0.99).

 

I manualen står det också att:

"It is strongly recommended to replace your existing router with the DIR-810L instead of using both. If your modem is a combo router, you may want to contact your ISP or manufacturer’s user guide to put the router into Bridge mode, which will ‘turn off’ the router (NAT) functions."

 

Jag vet inte varför manualen rekommenderar detta, men ibland laddar webbsidor oerhört långsamt när min laptop är ansluten till D-Link-routern. Men om jag stänger av router-funktionen i Netgear-modem/routern blir jag av med den accesspunkten.

 

Därför skulle jag bli mycket tacksam för hjälp med att lista ut ett sätt att lösa problemet, helst utan att köpa annan utrustning.

 

/Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Stäng av DHCP och UPnP i D-Linkroutern och konfigurera den till accesspunkt. Anslut den därefter till comhemroutern via en lanport i d-linkroutern.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se har du inte skrivit att kabeln från Netgear-modemet går in på en av D-link-routerns LAN-portar och inte dess WAN-port, som Jari skrev.

 

 

ändrat routerns LAN IP-adress till en tillgänglig adress (drog till med 192.168.0.99).

Det är viktigt att det inte är en address som Netgear-modemet kan få för sig att dela ut till någon annan ansluten utrustning.

 

 

ibland laddar webbsidor oerhört långsamt när min laptop är ansluten till D-Link-routern.

Hur blir det om den är ansluten med nätverkskabel?

För om det beror just på det trådlösa nätverket kan det ju vara sånt som att bärbara telefoner, mikrovågsugnar, Bluetooth stör, grannar har trådlösa nätverk som stör mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Jag "gick in" i Netgear-routern för att kolla vilka IP-adresser den kan dela ut. 99 krockade inte. Men samtidigt insåg jag att jag kan reservera D-link-routerns adress med hjälp av MAC-adressen. Gjorde det och nu tycks problemet med segheten vara borta.

 

Och Jari: Ledsen om jag svarade så kortfattat på dina förslag att det kanske framstod som burdust. Det var inte meningen. Men jag gissar att jag inte hade kunnat ansluta alls om jag hade använt WAN.

 

Stort tack för hjälpen! Den ledde mig rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...