Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dra in fiber på vinden eller direkt i rummet?


PC Senior

Rekommendera Poster

Såg att de ville och brukar dra in på vinden först där vi inte varit på flera år, men de kan dra in direkt i rummet. Vitsen med vinden är väl att man kan dra in närmast vägen och sedan fritt utan väggar som vi har med TV och 3 utspridda över huset från vinden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt med på hur du menar, men normalt så drar man in fiber till en fast förstaplats där fiberboxen placeras, därefter drar man ett vanligt internt nätverk, utifrån denna fasta förstaplats, precis som man gör när man har vanlig adsl, det är ingen skillnad.

 

Så placerar ni denna fiberbox på vinden där ni sällan är, så måste ni ändå dra ett internt nätverk, och utgå ifrån vinden ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt med på hur du menar, men normalt så drar man in fiber till en fast förstaplats där fiberboxen placeras, därefter drar man ett vanligt internt nätverk, utifrån denna fasta förstaplats, precis som man gör när man har vanlig adsl, det är ingen skillnad.

 

Så placerar ni denna fiberbox på vinden där ni sällan är, så måste ni ändå dra ett internt nätverk, och utgå ifrån vinden ändå.

I villorna vill dom dra in det på vinden först och sedan ner, ser inte att de placerar en box där men det är möjligt. I vart fall är det bökigt att komma upp där men dom kan ha denna rutin för att få det enkelt in om ex. det ska in i ett rum runt hörnet. För vår del ser vi stolpen från där det ska in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I villorna vill dom dra in det på vinden först

tror jag har att göra med

För vår del ser vi stolpen från där det ska in.

Min gissning är att elledningarna in till huset är luftledning(?) och då vill man gå samma väg med fibern för att slippa gräva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag har att göra med

Min gissning är att elledningarna in till huset är luftledning(?) och då vill man gå samma väg med fibern för att slippa gräva.

Elen är i marken men tele i luften och detta är Telias fiber i samma stolpe, tele går inte in närmaste vägen utan högsta från stolparnas topp. Fibern sitter längre ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elen är i marken men tele i luften och detta är Telias fiber i samma stolpe, tele går inte in närmaste vägen utan högsta från stolparnas topp. Fibern sitter längre ner.

Okej.Tele går in på vinden och då vill man gå med fiber samma väg, av samma skäl som ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.Tele går in på vinden och då vill man gå med fiber samma väg, av samma skäl som ovan...

Fibern sitter lägre än tele på stolpen så den har dragits in närmaste väg hos grannen, under hängrännan, tele går in på gaveln i taknocken. Montörerna kommer 14:00 så då kan jag fråga, eller per mail nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde man hade jobba bort detta med luftledningar, men tydligt finns sådana kvar.

Men har ju svårt att tänka mig att man idag drar fiber, luftvägen, låter gammaldags?

 

Men hur det än dras, en fiberbox ska installeras innanför väggarna, och från denna box, så dras ett vanligt nätverk.

Då får ni vara med och bestämma var ni vill ha denna fiberbox, så det blir så enkelt som möjligt för er att fortsätta dra det vanliga nätverket.

 

Måste fråga då, bor ni på landet, eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde man hade jobba bort detta med luftledningar, men tydligt finns sådana kvar.

Men har ju svårt att tänka mig att man idag drar fiber, luftvägen, låter gammaldags?

 

Men hur det än dras, en fiberbox ska installeras innanför väggarna, och från denna box, så dras ett vanligt nätverk.

Då får ni vara med och bestämma var ni vill ha denna fiberbox, så det blir så enkelt som möjligt för er att fortsätta dra det vanliga nätverket.

 

Måste fråga då, bor ni på landet, eller ?

Att gräva är dyrt och kabeln kan grävas av, en annan firma var inne på det men Telia plöjde ner miljarder på kablar utan att ha en kund. Å andra sidan kan stolpar ruttna etc. men allt är lättare att laga. Telia äger redan alla stolpar på ena sidan vägen, på den andra har Vattenfall sina och vi finns centralt i 08 nära tuben och pendeln så man kan jämföra villorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, centralt med andra ord, och stolpar kvar.

 

Bor på landet, 1,5mil till närmaste tätort, här installeras det också fiber, men det läggs i marken, vi har inte en enda stolpe någonstans, så det är tydligen fortfarande ganska ojämnt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, centralt med andra ord, och stolpar kvar.

 

Bor på landet, 1,5mil till närmaste tätort, här installeras det också fiber, men det läggs i marken, vi har inte en enda stolpe någonstans, så det är tydligen fortfarande ganska ojämnt detta.

Det är billigt att hänga i stolpar, finns inga gräver man, här dras en del i gamla tunnlar också. I nybyggen grävs allt ner numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror även på terrängen. I bergig terräng kan det bli mycket dyrt att lägga jordkabel.

Kanske är samma tunnel som VA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...