Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tar modem slut snabbare med hög belastning?


PC Senior

Rekommendera Poster

Tycker ADSL modemen/routern tar slut snabbare ju mer de belastas och är kanske naturligt. Vi har 2 oanvända. Kan det vara lönt att dela upp det på ett som modem kopplat till en router och att stänga av på nätterna? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker ADSL modemen/routern tar slut snabbare ju mer de belastas och är kanske naturligt. Vi har 2 oanvända. Kan det vara lönt att dela upp det på ett som modem kopplat till en router och att stänga av på nätterna? 

 

Ja, det är med ADLS-modem som med skosulor, ju mer de används desto snabbare sliter man ut dem. ;)

 

Nej, skämt åsido!

ADSL-modem är elektronik och elektronik åldras av bl.a. värme och tiden. Det gäller i synnerhet komponenter som innehåller vätska, som elektrolytkondensatorer.

Denna typ av kondensator innehåller en vätska, elektrolyt, som utgör den elektriska egenskap som en kondensator har. Den fungerar som ett laddningsbart batteri fast med mycket lägre kapacitet.

 

Användningsområdet för kondensatorer är många och de tillverkas utefter efter detta.

När det gäller halvledarna, som dioder, transistorer och IC (integrerad krets) så är åldrandet på dessa liten och tar många år innan någon defekt kan uppmätas.

Torra kondensatorer har också en längre livslängd än våta.

 

ADSL-modemet slits således inte mer eller tar slut snabbare ju mer de belastas mer än med hänsyn till värmeutvecklingen.

Om ett ADSL-modem används dygnet runt och belastas till max hela tiden skulle jag tippa på att det kan hålla i ca. 10 år eller mer innan det tar slut.

Används det enbart under halva dygnet och till max kanske livslängden ökar med något år eller så.

 

Det mesta hänger faktiskt på hur hög kvalitet som elektrolytkondensatorerna har.

Din upplevelse är subjektiv och bör inte vara förankrad i verkligheten, förutom ovanstående.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan tillägga till Åges utmärkta svar att all elektronik utan undantag också åldras pga. detta:

 

Livslängden förkortas även på elektroniken med tiden och där är värmen som bildas pga. av strömmen som flyter.
Det bildas sk. intermetalliska skikt i lödfogar, kontaktytor mellan olika legeringar som med tiden gör att den elektriska konduktiviteten förändras och till slut fungerar det inte längre.

I kretsarna händer det också liknande fenomen pga. joner och elektronbindningar runt molekylerna förändras.

All elektronik - alltså även utan rörlig mekanik har en viss livslängd.
Inom telekom har man minst 10 (upp till 20 år och tidigare 30 år hos Sveriges största telekom tillverkare) års livslängd på tex. lödfogar. Militära, rymd, medicin har minst lika hårda krav på livslängd och hållbarhet.

Inom konsumentmarknaden däremot så är det "slit och släng" principen som gäller.

Kvalitet kostar pengar.

 

Ju högre värme - ju kortare livslängd.

 

Just ADSL modem av vissa fabrikat har en tendens till att bli överhettade och helt sonika slutar att fungera.
Ibland kan man få dessa att fungera genom att se till så det blir en luftgenomströmning runt detta.

 

Häng upp den på fritt på väggen i kablarna och låt den naturliga luft-genomströmningen skapa ett flöde runt och därmed kylning, så kanske den fungerar igen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då förstår jag varför mitt ADSL modem just nu är så varmt trots att jag inte suttit så många timmar framför datorn! I vanliga fall (i kallt Lapplandsklimat) brukar modemet inte vara varmare än ljumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte bry mig så mycket om sådant, har mitt modem/gateway uppskruvat på en vägg, där solen/värmen inte kommer åt direkt, men senaste tiden har det dock varit ca 25-30 grader vid denna vägg, men enheten blir inte speciellt varm ändå, tuffar och går, dygnet runt, dessa tingestar ska ju gå dygnet runt, ska var byggda för det.

 

Mina modem/gateways brukar hålla ca 2-5 år, sedan har det alltid hänt något, har då lyft luren och ringt min isp, efter lite diskussion har dom skickat ut en ny, så jag är inne på min fjärde nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

När det gäller just påbyggnaden av intermetallisk skikt så är detta mer framträdande och sker på kortare tid när det används blyfritt lod.
Inom rymdfart och vissa militära tillämpningar så används fortfarande blyat lod.

 

En annan kuriosa sak; är den kosmiska bakgrundsstrålningen som direkt påverkar elektroniken på ett skadligt sett.

Så tex. så använder NASA och JPL datorteknik med processorer som är från tidigt 90-tal!

 

På tex. Mars är denna strålning så stark att en modern dators elektronik inte skulle överleva mer än ett kort tag och utan betydande skyddshölje.
Ja även på ISS internationella rymdstationen har man inte datorer och elektronik av senaste snitt.

 

CPU:n på Mars Pathfinder och Curiosity motsvarar en beräkningskraft från en pc från 90-talet

Anledningen är att dom joner som kommer flygande (kosmisk bakgrundsstrålning) och det mesta av dessa kommer från solen via dess eruptioner, äter sig igenom ledarbanorna i kislet och effektivt dödar elektroniken.

 

På jorden är vi skyddade genom dess magnetfält som sträcker sig långt utanför atmosfären, men på Mars som saknar järn finns inte detta.

Se Solens magnetiska nord och sydpoler byter plats - igen inlägg #5 i synnerhet.

 

Den äldre generationens datorer är rejält mer förlåtande mot dessa angrepp, men till priset av att det är rätt dålig processorkraft på dessa, men då har man ändå tiden till hjälp så blir resultaten ändå fantastiska.

 

Citat: http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Pathfinder

On-board computer

The embedded computer on board the Sojourner rover was based around the 2 MHz ]Intel 80C85 CPU with 512 kB of RAM and 176 kB of flash memory solid-state storage

he CPU of the "Pathfinder" lander was a radiation hardened PowerPC and its operating system was VxWorks.

 

 

Vad har detta med modemet att göra?

jo, det kan vara att det slutat fungera just pga. ovanstående. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Kan tillägga till Åges utmärkta svar att all elektronik utan undantag också åldras pga. detta:

 

Livslängden förkortas även på elektroniken med tiden och där är värmen som bildas pga. av strömmen som flyter.

Det bildas sk. intermetalliska skikt i lödfogar, kontaktytor mellan olika legeringar som med tiden gör att den elektriska konduktiviteten förändras och till slut fungerar det inte längre.

 

I kretsarna händer det också liknande fenomen pga. joner och elektronbindningar runt molekylerna förändras.

 

All elektronik - alltså även utan rörlig mekanik har en viss livslängd.

Inom telekom har man minst 10 (upp till 20 år och tidigare 30 år hos Sveriges största telekom tillverkare) års livslängd på tex. lödfogar. Militära, rymd, medicin har minst lika hårda krav på livslängd och hållbarhet.

Inom konsumentmarknaden däremot så är det "slit och släng" principen som gäller.

Kvalitet kostar pengar.

 

Ju högre värme - ju kortare livslängd.

 

Just ADSL modem av vissa fabrikat har en tendens till att bli överhettade och helt sonika slutar att fungera.

Ibland kan man få dessa att fungera genom att se till så det blir en luftgenomströmning runt detta.

 

Häng upp den på fritt på väggen i kablarna och låt den naturliga luft-genomströmningen skapa ett flöde runt och därmed kylning, så kanske den fungerar igen.

Mvh

Sveriges största telekom tillverkare=?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...