Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Windows 8 + 8.1 behövs


kiwi01

Rekommendera Poster

Har lite smått kommit igång med min nya Windows 8 + 8.1 dator men redan dag 3 stötte jag på problem.

 

1) Visserligen löste sig problemet men jag vill fråga ändå. Öppnade webbläsaren Chrome och läste igenom mailen utan problem. Logga ut från mail och öppnade en ny flik med sparad adress men sidan laddas inte ner. Provar annan adress i nästa flik men inte heller den laddas ner. Provar nya adressen, väntar och väntar. Öppnar Explorer men där fungerar ingenting. Stänger båda webbläsarna och stänger av datorn. Sätter på datorn och öppnar Chrome - webbläsaren stängdes i korrekt sägs det     så jag väljer att klicka på återställ. Det fungerar inte, inte heller går det stänga webbläsaren. Gör en omstart. Mycket hastigt flimrar en text förbi .. uppdateringar... 75% .. stäng inte... Sedan kommer bakgrunden med klockan upp så jag såg inte mera. Väntade en bra stund, kanske gjorde jag sedan en omstart, varpå webbläsaren fungerade normalt.

 

Min fråga är: Det kan ju ändå inte vara normalt att webbläsaren blir helt obrukbar pga pågående uppdatering? 

Och hur kan jag följa uppdateringen och se när det är klart? Var ska jag klicka? Och hur ser jag vad som har uppdaterats?

 

2) Mitt andra problem gäller skrivare, men jag ser det inte som skrivarproblem utan windowsproblem, jag vet inte hur jag ska installera skrivaren och få den att fungera. Det är en gammal Dell A920 allt-i-ett bläckstråleskrivare. (Kanske fungerar den inte i nya windows?) 

Jag letade upp den i registret - det finns 3 olika Dell-rubriker så man får se upp - körde installationsprogrammet varpå denna skrivare registrerades som förvald skrivare. Men skrev gjorde den inte. Tydligen så blev den kopplad till parallellport medan jag har en usb-kabel. Sökte upp skrivaren på nytt, och valde något som jag tror heter virtuell USB 0001 eller kanske 1000 (det fanns en variant med en tvåa också), och tänkte köra över en ny installation men den blev nog aldrig färdig. 

Egentligen ska man avinstallera den gamla men jag vet inte hur.

Spelar det någon roll vilken USB-port jag sticker kabeln i ? Det finns några USB2 och några USB3.

 

Jag är medveten om att jag skriver lite rörigt och kanske otydligt men det är lite rörigt för mig än så länge...

 

Ska säga också att jag  under dagen kommer att försöka åtgärda detta, om jag lyckas så meddelar  jag det här. 

Under tiden är det välkommet med tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att min gamla skrivare inte kommunicerar med en 64-bitars windows så jag avskriver den,.

En ny Dell är inget för mig, finns bara laser, är stora, tunga och dyra.

Funderar på en HP Deskjet 3520 eller Canon Pixma MG4250, de är likvärdiga och har samma pris. Möjligen en Epson Expression Home XP-415, kostar några hundralappar till men har högre upplösning och plats för minneskort. Den är väl till för att man ska kunna skriva ut foton direkt för minneskortet? Det avser jag inte att göra, kan i så fall lika gärna skriva ut en enstaka bild från datorn. Alla tre finns på Elgiganten. Någon som vill säga något om dessa?

 

Jag antar att alla nytillverkade skrivare fungerar i Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När det gäller att få tips inför köp av skrivare rekommenderar jag att du i stället frågar i forumet för det för bättre synlighet: //eforum.idg.se/forum/129-k%C3%B6pa-datortillbeh%C3%B6r-och-komponenter/

Det kan nog finnas några trådar där som du kan ha nytta av att läsa också.

 

Det är bäst, om möjligt, att ansluta prylar som har USB 2 till kontakter för det resp. prylar med USB 3 till kontakter för det.

 

Det är inte normalt att datorn blir obrukbar under uppdateringar. Du kan hitta Windows Update i Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...