Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av och sätta på datorn - skadligt?


4011

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tidigare hört att man inte ska stänga av och sätta på datorn pga att det kan skada hårddisken. Hur är det om man kör med endast SSD och stänger av datorn eller sätter den i vänteläge ofta? Jag brukar exempelvis sätta min bärbara dator i vänteläge när jag hoppar in i duschen eller andra saker som går fort att göra, mest för att datorn blir så varm. 

 

Så: Kan datorn ta skada genom att sätta den i vänteläge/stänga av datorn för ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Värme är mer skadligt än att datorn stängs av och på, skulle jag tro.

En SSD borde inte vara känslig för att man stänger av och sätter på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator kan inte få fysisk skada på grund av avstängning. En okontrollerad avstängning (strömavbrott eller via strömbrytare) kan ge dataförlust och göra filsystemet korrupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du kunna stänga av din dator helt när du vill göra det, datorn tar naturligtvis inte skada av detta.

 

 

Men som fagerja säger, ska man inte tvinga en dator att stänga mer än nödvändigt, om den naturligtvis inte har hängt sig eller så, så att det finns anledning till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i vänteläge stänger man ju inte ner systemet. Jag har lagt min netbook i vänteläge en bra bit över 10000 gånger under 5 år och den rör på sig fortfarande :)

 

Vänteläge är en mycket bra funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Min första PC köpte jag gissningsvis 1994 som var en 133 Mhz P2 och den stängde jag av en gång per dygn fram till gissningsvis 2009 eller 2010 då något hände med datorn efter ett direkt blixtnedslag. Men den fungerade klockrent tom med originaldisken på 1GB monterad i datorn. Det blev väl bortåt 5.500 avstängningar under de dryga 15 åren som på inget sätt tycktes påverka datorn negativt. Snacka om kvalitet!!!  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Skillnader mellan dom olika strömsparlägena.

Micrsosoft Windows 7:

Vad är skillnaden mellan strömsparläge, viloläge och hybridströmsparläge?

 

Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge – det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning.

 

I tidigare versioner Windows XP och Windows NT så är "vänteläget" i princip att likställa med "strömsparläget" ovan.

 

I Windows 8.1 finns dessa val: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/how-shut-down-turn-off-pc

 

Samtidigt finns det på många moderna datorer olika strömspar-alternativ att ställa in i BIOS Setup.

 

Nu framgick det inte vilket operativsystem eller vilken typ av dator du har och hur gammal den är samt fabrikat och modellbeteckning.

 

Du skriver att den blir väldigt varm och det kan tyda på att damm börjat sätta igen luftkanaler och kylflänsar och kanske behöver en rengöring.

Detta skiljer sig på om det är en stationär eller bärbar.

 

Är det en bärbar dator så se till att den står på ett hårt underlag så inte luftkanalerna täcks för.

Kanske fundera på en kylplatta?

10 laptop kylplattor testade: http://extreme.idg.se/2.1030/1.485191/10-laptopkylare-testas

 

Men oavsett som tidigare nämnts så skadas inget av energisparlägena eller vanlig avstängning, tvärtom skulle jag säga - livslängden ökar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man extrem otur så kan hårdvara gå sönder av okontrollerad avstängning.

 

Min svärmor tryckte på on/off av misstag när datorn var igång och den hårddisken startade inte fler gånger. Det var på den gamla goda tiden när on/off var en strömbrytare som stängde direkt och inte som idag när den startar en kontrollerad nerstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda enhet som måhända kan protestera i datorn är den roterande disken. De är generellt skapade för att ständigt rotera under jämna förhållanden, dvs jämn och fin temperatur.

 

Men samtidigt, ingen stor risk att du skadar disken genom att inte använda den. dvs ingen fara att stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...