Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OpenCandy i ImgBurn


FarFlungMilk

Rekommendera Poster

FarFlungMilk

Hej!

 

Jag brukar hålla på med gamla operativsystem som t ex Windows 3.11 i VirtualBox, och då brukar man behöva disketter för att fixa med drivrutiner och lägga in program osv. Och då behöver jag bränna img/iso filer. Och då finns det ett program som har just allt jag behöver som heter ImgBurn! Fast när jag skannar installationsfilen med Malwarebytes hittar den PuP.Optional.OpenCandy. Enligt deras hemsida så tas allting från OpenCandy bort efter installationen, men enligt några andra hemsidor som t ex Malwaretips så skapar OpenCandy massa registerfiler och hijackar browsern mm. Fast jag hade inte tänkt trycka ja på några program som OpenCandy vill installera. Men min fråga är, är det säkert att installera ImgBurn? Jag vill inte ha massa grejor kvar från OpenCandy efter installationen.

 

 

Hälsningar, Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du använder VirtualBox är det ju lätt att pröva där genom att göra en "snapshot" (ögonblicksbild?), installera och se hur det fungerar. Sen är det ju bara att backa tillbaks till den sparade "snapshot".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FarFlungMilk

Eftersom du använder VirtualBox är det ju lätt att pröva där genom att göra en "snapshot" (ögonblicksbild?), installera och se hur det fungerar. Sen är det ju bara att backa tillbaks till den sparade "snapshot".

Hej! Innan jag bytte hårddisk och installerade Windows 8, så hade jag ImgBurn, fast jag var lite orolig om OpenCandy kördes i bakgrunden. Jag har också nu provat att installera ImgBurn i Windows 8.1 i VirtualBox, och jag hittade inga registernycklar från OpenCandy kvar (Jag kollade bara i Software mapparna). Men det jag undrar är, är det sant att OpenCandy verkligen raderar sig själv efter installationen, för vissa hemsidor säger att den är kvar i bakgrunden och hijackar browsern och har rootkit-capabilities. För jag har letat och letat, och alla img och iso skapare som är gratis har OpenCandy, och ImgBurn var det bästa jag kunde hitta. När jag hade Windows 7 på en annan hårddisk i min dator så funkade ImgBurn utmärkt, den hade EXAKT alltning jag behövde i en img och iso brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du blir kanske lugnare av detta:

 

Why is OpenCandy on my computer?

You may have downloaded a software installer which contains the OpenCandy developer plug-in. When the installer is run on your computer our small plug-in runs temporarily along with it but is not installed permanently on your computer. The plug-in shows you an app recommendation and is designed to then be deleted from your computer when it has finished operating. Should you accept an app recommendation, an OpenCandy helper application may run periodically on your computer for up to a few days to verify if the recommended app was activated and then it deletes itself automatically. NOTE: no personally identifiable information is ever transmitted or collected.

How do I uninstall OpenCandy?

Since OpenCandy does not permanently install anything on your computer, there is nothing to uninstall. Our technology was selected by a developer and runs temporarily in their downloads which you may have selected and run. The plug-in shows an app recommendation and is designed to self-delete from your computer when it has finished operating. If you are concerned that something extraordinary resulted in any remnant traces being left on your computer, you may download and run our small clean-up utility to ensure all OpenCandy traces which are regularly self-deleted, are in fact gone.

www.opencandy.com/faqs/

 

När folk har skrivit om kidnappning av webbläsaren mm är det nog inte själva OpenCandy de tänker på utan det onödiga tillägg som det har installerat, många har nog svårt att förstå skillnaden.

 

Esets online-skanner brukar hitta alla filer som har med OpenCandy att göra under förutsättning att man väljer att "potentially unwanted/unsafe" ska detekteras:

http://www.eset.com/onlinescan/

Avbocka alternativet Remove found threats
Bocka för Scan Archives

Klicka på Advanced Settings
Bocka för:
Scan for potentially unwanted applications
Scan for potentially unsafe applications
Enable Anti-Stealth Technology
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...