Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videokamera


ngli

Rekommendera Poster

Skall köpa en videokamera. Blir helt matt av alla tester och saker hit och dit. Jag har en Panasonic VDR-D300 i dag och jag misstänker att det mesta är bättre än den i dag. Jag vill ha en bra och enkel videokamera som filmar i bra kvalitet. Det handlar om familjefilmning på resor, hemma, barnen etc. Behöver inga andra funktioner än att kunna filma rörliga bilder helt enkelt. Helst med hyfsat ljud och även hyfsad kvalitet vid något sämre ljusförhållanden. Vill kunna ha minneskort så jag kan byta och filma mycket. Självklart skulle jag ju helst betala under 4000 kr om möjligt men jag vet inte. Tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall köpa en videokamera. Blir helt matt av alla tester och saker hit och dit. Jag har en Panasonic VDR-D300 i dag och jag misstänker att det mesta är bättre än den i dag. Jag vill ha en bra och enkel videokamera som filmar i bra kvalitet. Det handlar om familjefilmning på resor, hemma, barnen etc. Behöver inga andra funktioner än att kunna filma rörliga bilder helt enkelt. Helst med hyfsat ljud och även hyfsad kvalitet vid något sämre ljusförhållanden. Vill kunna ha minneskort så jag kan byta och filma mycket. Självklart skulle jag ju helst betala under 4000 kr om möjligt men jag vet inte. Tips mottages tacksamt!

 

För 4000 spänn måste du få en riktig kanonkamera. Jag är absolut inget proffs på det här men har filmat mina barn lite under årens lopp.

 

Äger för tillfället en Sony HDR-CX-220 som kostade 1900 kronor för ett år sedan.

Jag tycker man får oförskämt mycket för pengarna. Man kan ju filma med full HD och den har minneskort. Bilden blir kanon och ljudet likaså men det är ju klart olika i betraktarnas ögon och vad man är van vid. Enkel är den också, det mesta ger sig själv. Svårt att göra fel :)

 

Jag är i alla fall jättenöjd med vad jag fått för de pengarna. Det jag inte förutsåg var att jag fick skaffa ett nytt videoredigeringsprogram som klarar AVCHD (MTS) filer.

 

Har hela tiden använt mig av Pinnacles program och hade studio 9 men införskaffade studio 15 HD version. Pinnacle är vad det är. Väldigt lättförståeligt men lite ostabilt ibland. Man bör ha bra kräm i dumburken annars har det en tendens att hänga sig men det gör det ändå ibland.

 

Svårt att råda dig till något köp men håller du dig till de kända märkena så tror jag nog du skall bli nöjd och det behöver inte kosta skjortan det kan jag intyga.

Lycka till

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det går bra att se filmerna direkt med en dator eller om de sparas i något udda format som först måste konverteras... finns väl några sådana problem här i eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...