Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox och internetbank


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har hjälpt en teknik-ängslig kompis att byta till Firefox (29.0.1) från IE8. Detta för att hon inte vågar byta operativ från XP till något säkrare. Jag bor tyvärr i en annan landsända. Hade jag inte gjort det, så hade jag förstås sett till att hon hade skaffat nytt operativ.

Nu till saken: hon är nöjd, jättenöjd med Firefox. Tyckte det blev ett lyft. Men så fick jag följande mail från henne idag:

 

"Min glädje över Firefox fick sig en törn idag, när jag inte kom åt mina konton på Internetbanken. Mitt certifikat förklarades ogiltigt, vilket efter viss möda gick att åtgärda (skaffa nytt), men då kom nästa stopp; man påstod att jag bytt till Netscape (?) och var tvungen att vidta flera åtgärder, vilket jag (under stor vånda, då jag inte riktigt hängde med i svängarna) gjorde och småningom lyckades logga in. Jag vågade dock inte utföra några transaktioner, eftersom jag inte riktigt fattade vad som hänt."

 

Eftersom jag själv inte gör mina bankaffärer via internet, så kan jag inte hjälpa henne. Kan någon ge ett svar som kan guida henne vidare?

Jag har förstått, tror jag, att Netscape var en slags föregångare till Firefox. Då blir det hela lite märkligt.

 

Hälsar

K Olagus

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet inte om Flyfishermans råd funkar. Just nu ingen kontakt med kompisen, men jag tror hon har en bank som kräver ett bank-id och när jag testade - via Firefox - på den bank jag tror det rör sig om, så krävs såväl sänkta cookies som Java. Och Java är ju nu inaktiverat i senaste Firefox p.g.a. säkerhetsrisken. Så frågan är: kan man använda Firefox för alla banker? Jag tycker inte det verkar så.

 

Hälsar

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det är krångligt att skaffa ett BankID via Firefox så ordnade jag det IE och gör sedan transaktionerna med läsaren Firefox som jag är mer bekväm med.

Alltså det är skapandet av ett BankID som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IcaBanken kräver varken BankID, Java eller ansluten dosa. Mycket smidigt. Fungerar med vilken webbläsare som helst. Själv använder jag Firefox. Så om man inte är i behov av den bank som krånglar till det så är ett byte av bank ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankernas supportpersonal brukar vara hjälpsamma och kunniga och de har ju varit med om folk som har problem med just deras bank tidigare, så det är kanske bäst att kompisen vänder sig till banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu ingen kontakt med kompisen, men jag tror hon har en bank som kräver ett bank-id

Varför inte mejla henne och fråga vilken internetbank och vilken metod hon använder? (Man kan t ex även använda sig av säkerhetsdosa och engångskoder.) Det är ju enklare att hjälpa någon om man vet dessa förutsättningar.

 

Annars får hon, som Cecilia skriver, vända sig till banken och fråga. Jag har i och för sig inte sett någon bank använda annat än Internet Explorer men personalen kan nog tänkas ha Firefox i sina hemdatorer .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

 

"Min glädje över Firefox fick sig en törn idag, när jag inte kom åt mina konton på Internetbanken. Mitt certifikat förklarades ogiltigt, vilket efter viss möda gick att åtgärda (skaffa nytt), men då kom nästa stopp; man påstod att jag bytt till Netscape (?) och var tvungen att vidta flera åtgärder, vilket jag (under stor vånda, då jag inte riktigt hängde med i svängarna) gjorde och småningom lyckades logga in. Jag vågade dock inte utföra några transaktioner, eftersom jag inte riktigt fattade vad som hänt."

 

 

 

 

   På mej verkar det som kompisen själv klarat av att installera Bank ID på en Firefox webbläsare.

Det är väl bara att börja använda det.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har såväl hämtat som installerat Bank-ID genom Firefox och får det att fungera.

TS kompis måste göra något som inte är korrekt om det inte går.

 

Jag använder Handelsbanken och GE Moneybank med Bank-ID utan problem.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack alla engagerade på eforum!

Precis som Larsas säger, lyckades kompisen logga in, men vågade inte gå vidare. Förståeligt kanske m.t.p. ny webbläsare och viss osäkerhet. Eftersom jag själv inte har erfarenhet av bankaffärer på webben, så är det guld värt att ha eforum!

Hur det går, återstår att se. Mitt råd har varit detsamma som Cecilias, kontakta bankens support. Så krånglar det, är det nog så hon gör.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...