Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativt sätt att skriva @


kiwi01

Rekommendera Poster

Behöver använda en bärbar HP där tangentbordet helt nyligen har blivit utbytt. Jag lyckas inte få fram @-tecknet som jag behöver för att logga in på mail. I vanliga fall håller jag ner Alt Gr, men det funkar inte på detta tangentbord, inte heller funkar det för  £ som ligger vid 3:an. Finns det något alternativt sätt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marklinmaster

Gå in på internet och se om du hittar en text med ett @ i. Sen kopierar du det och klistrar in det i mailen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla råden, ni är toppen allihopa.

Har provat båda sätten;  jag väljer sign in/logga in (det är en google-adress jag har) skriver namnet och tar fram tecknet med alt64,  MEN ...  varje gång som jag kommer så här långt så börjar  google leva sitt eget liv - googles baner/video med instruktioner om hur man skapar ett konto hoppar upp. Jag vill du inte skapa konto, det  har jag ju. Enda sättet att komma vidare är att jag återigen klickar på logga in och då är alla uppgifterna borta. Jag fattar inte hur jag ska bära mig åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Du borde även (i värsta fall) kunna använda Windows On-screen Keyboard. Tryck på Windows-knappen och börja skriv On-screen keyboard i sökfältet så borde den dyka upp. Där kan du helt enkelt klicka i vad du vill med musen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att man i samband med bytet av tangentbordet la in fel tangentbordslayout.. Alt gr  + 2 funkar exempelvis inte för @ på en US layout.  Tangenter avviker en del också.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu framkommer det inte vilket operativ du använder, men om vi kollar på Windows 7, så kan det vara drivrutinen för keyboard device som kanske spökar?

 

Känner du till om operativet blev ominstallerat när tangentbordet blev utbytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det vet jag inte och hade ingen aning om att det behövdes heller... Ska ta och kolla upp det.

Har det betydelse att denna Windows 7 faktiskt är på engelska (och ska så förbli)?

 

Så det jag bör göra nu är att gå in på windowssajten och leta rätt på engelskspråkig drivrutin för tangentbord? Eller hur är det jag ska tänka nu då?

 

Andra problemet som jag beskrev i mitt inlägg #5 - att jag inte kommer längre än till snabel-a när jag försöker logga in på mitt gmail var jag tvungen att lösa genom att helt enkelt skapa ett nytt konto. Konstigt, men så var det.

 

Tack för tipset även till Chromawoods, har inte testat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det vet jag inte och hade ingen aning om att det behövdes heller... Ska ta och kolla upp det.

Har det betydelse att denna Windows 7 faktiskt är på engelska (och ska så förbli)?

 

Så det jag bör göra nu är att gå in på windowssajten och leta rätt på engelskspråkig drivrutin för tangentbord? Eller hur är det jag ska tänka nu då?

 

Andra problemet som jag beskrev i mitt inlägg #5 - att jag inte kommer längre än till snabel-a när jag försöker logga in på mitt gmail var jag tvungen att lösa genom att helt enkelt skapa ett nytt konto. Konstigt, men så var det.

 

Tack för tipset även till Chromawoods, har inte testat än

 

 Kontrollpanelen-- Klocka språk.......--Byt tangentbord eller.....--Tangentbord och språk---Byt tangentbord .

 

Där kan man välja Inmatningsspråk och tangentbordslayout.

 

Det är troligt att det är  layouten som har ändrats.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men visst blir det väl så att om jag ändrar språk till engelska så kan jag inte skriva Å, Ä eller Ö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men visst blir det väl så att om jag ändrar språk till engelska så kan jag inte skriva Å, Ä eller Ö?

   Det är riktigt! De tangenterna ger då  andra tecken

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu är jag lite yr i mössan.

 

1 ) Har tittat under klocka, språk, tangentbord osv och där anges 

location: US

US keyborad

 

Är det inte så att -  om man tänker från den engelskspråkiges sida - att det är fel tangentbord som är inmonterad, dvs man borde ha en med engelsk/US layout? Men nu är det förstås detta tangentbord vi tänker behålla så ska jag ändra språket till svenska, och då fungerar @-tangenten? I så fall vore jag tacksam om någon kan ge mig en instruktion. Ofta kan man ju prova sig fram men jag är lite rädd för att ställa till med nya problem - se nästa fråga.

 

2 ) Problemet med att komma åt mailadressen  som jag beskriver i post 5 och 9, där blev det rörigt.  Hur rensar jag bort de två mailadresserna - den provisoriska och även den gamla - från denna dator? Varje gång man öppnar chrome eller explorer så kommer nu "gmail" och "logga in" upp och båda hans mailadresser poppar upp om man klickar, vilket ju inte är meningen eftersom datorn lite längre fram ska användas av en helt annan person. Hittade på nätet hur man tar bort/avslutar en gmailadress så den provisoriska kan jag ta bort (tror jag) men den rätta kan jag inte stänga av, den måste finnas kvar men inte vara synlig på denna provisoriska dator. Har tömt cachen, rensat bort webbsidor mm, men det hjälper inte. Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilket operativsystem?

Dator: fabrikat och modellbeteckning?

 

Det skall normalt inte vara några problem med engelsk Windows och svensk tangentbordslayout.

 

[Edit] Ursäkta, jag läste otydligt. Det var visst Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Är det inte så att -  om man tänker från den engelskspråkiges sida - att det är fel tangentbord som är inmonterad, dvs man borde ha en med engelsk/US layout? Men nu är det förstås detta tangentbord vi tänker behålla så ska jag ändra språket till svenska, och då fungerar @-tangenten? I så fall vore jag tacksam om någon kan ge mig en instruktion. Ofta kan man ju prova sig fram men jag är lite rädd för att ställa till med nya problem - se nästa fråga.

 

Nu hänger jag inte med?

 

Har du ett svenskt tangentbord eller har du ett amerikanskt utan åäö?

 

Det första som krävs för att aktivera en ny tangentbordslayout är att språkstödet finns installerat och detta kanske inte finns för tex. Windows 7 Home, medan språkstödet för Pro och vidare finns.

 

Se denna artikel: http://office.microsoft.com/sv-se/onenote-help/aktivera-tangentbordslayouter-for-olika-sprak-HA010354267.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...